اتابک: برق بخش تولید نباید قطع شود
|
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
دو شنبه 12 آبان 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
پسماندهای غذا به سوخت هواپیما تبدیل میشوند
تاريخ:يازدهم آبان 1404 ساعت 11:39
|
کد : 403370
|
مشاهده: 20
دانشمندان در حال تبدیل کردن تهماندههای غذا به سوخت هواپیماهای آینده هستند.
به گزارش ایسنا، شاید عجیب به نظر برسد، اما پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین معتقدند روشی یافتهاند که میتواند این سناریوی غیرمنتظره را دستکم در مقیاسی کوچک به واقعیت تبدیل کنند.
به نقل از پاپسای، در مقالهای که این هفته در نشریه Nature Communications منتشر شده، مهندسان کشاورزی راهبردی را تشریح کردهاند که طی آن پسماندهای اضافی مواد غذایی به سوخت زیستی تبدیل میشوند و سپس این سوخت ارتقا یافته تا به سوخت جت تبدیل شود؛ سوختی که میتواند مستقیما در موتور هواپیما استفاده شود بدون آنکه نیاز به تغییر در زیرساختهای هواپیما باشد.
آنان سوخت تولیدشده از پسماند غذا را با استانداردهای صنعتی مقایسه کردند و دریافتند که با تمام معیارهای لازم برای سوخت جت متداول مطابقت دارد.
اگرچه این یافتهها در حال حاضر بیشتر در حد اثبات امکانپذیری ایده (Proof of Concept) هستند، اما افق هیجانانگیزی را میگشایند که در آن استفاده از پسماند مواد غذایی که بیشک مقدار زیادی از آن در جهان وجود دارد، میتواند به صنعت هوانوردی کمک کند تا به هدف بلندپروازانه خود یعنی دستیابی به انتشار خالص صفر کربن در سه دهه آینده نزدیکتر شود.
پروفسور یوانهوی ژانگ (Yuanhui Zhang)، استاد دانشگاه ایلینوی و نویسنده مسئول مقاله، میگوید: در یک اقتصاد خطی، ما چیزی تولید میکنیم، استفاده میکنیم و سپس دور میاندازیم. اما در این پروژه، ما ضایعات را گرفته و انرژی و مواد آن را بازیابی میکنیم تا محصولی قابل استفاده بسازیم. این کار حلقه گمشده الگوی اقتصاد چرخشی را پر میکند.
هواپیماها در کاهش آلایندگی از خودروها عقب ماندهاند
آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA) برآورد کرده است که در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۹ درصد از کل انتشار گازهای گلخانهای آمریکا از بخش حملونقل ناشی شده است. از این مقدار، حدود ۷ درصد مربوط به هواپیماهای تجاری بوده است.
خودروهای مدرن در سالهای اخیر میزان انتشار خود را کاهش دادهاند، بخشی از آن به لطف گرایش به سمت انرژی باتری و خودروهای برقی است.
در حالی که هواپیماهای برقی برای پروازهای کوتاه از نظر تئوری ممکن هستند، اما باتریها هنوز توان کافی برای تأمین انرژی یک جت مسافربری در سفرهای طولانی را ندارند زیرا انرژی موجود در هر کیلوگرم سوخت جت حدود ۵۰ برابر بیشتر از باتریهای لیتیوم-یونی معمولی است. به همین دلیل، هواپیماها در کاهش آلایندگی از خودروها عقب ماندهاند.
آیا سوخت هوانوردی پایدار مبتنی بر زیستتوده راهحل است؟
برخی برآوردها نشان میدهند که سوخت هوانوردی پایدار (SAF) که عمدتا از مواد آلی بهدست میآید، میتواند انتشار کربن پروازها را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.
در حالی که سوختهای زیستی مانند اتانول سالهاست برای خودروها استفاده میشوند، تولید نوعی از آن که مناسب هواپیماها باشد دشوارتر بوده است، چون ترکیب شیمیایی آنها معمولا با الزامات بسیار سختگیرانه سوخت جت سازگار نیست.
تبدیل پسماند غذا به سوخت جت
اینجاست که پسماند مواد غذایی وارد صحنه میشود. در این آزمایش جدید، گروه پژوهشی پسماند غذا را از کارخانههای فرآوری مواد غذایی جمعآوری کرد و سپس از فرآیندی شیمیایی به نام مایعسازی هیدروترمال (Hydrothermal Liquefaction - HTL) استفاده کرد.
این فرآیند در واقع تقلیدی از روش طبیعی تشکیل نفت خام در زمین است با این تفاوت که در محیطی کنترلشده و بسیار سریعتر انجام میشود. در واقع مایعسازی هیدروترمال مانند یک «زودپز پیشرفته» عمل میکند که زمان چند میلیونساله طبیعت را فشرده میسازد.
پس از استخراج مقدار زیادی نفت خام مصنوعی از پسماند غذا، پژوهشگران آن را طی دو مرحله به سوخت جت تبدیل کردند:
مرحله اول: حذف نمک، خاکستر، رطوبت و سایر ناخالصیها.
مرحله دوم: استفاده از فرآیند پاکسازی موسوم به هیدروتصفیه کاتالیزوری (Catalytic Hydrotreating) برای حذف عناصر ناخواسته مانند نیتروژن، گوگرد و اکسیژن.
در نهایت، تنها هیدروکربنهای مورد نیاز برای ساخت سوخت جت باقی ماندند. گروه پژوهشی چند نوع کاتالیزور مختلف را آزمایش کرد و دریافت که کبالت–مولیبدن (Cobalt–Molybdenum) مؤثرترین و در عین حال در دسترسترین کاتالیزور فلزی برای انجام واکنشهای لازم جهت پالایش نفت به سوخت هوانوردی است.
سوخت تولیدشده آزمایشها را با موفقیت پشت سر گذاشت
پژوهشگران سوخت هوانوردی استخراجشده از پسماند غذا را بر اساس استانداردهای رسمی انجمن آمریکایی آزمایش و مواد (ASTM) و اداره هوانوردی فدرال (FAA) مورد آزمایش قرار دادند.
نتیجه نشان داد که این سوخت تمام معیارهای صنعتی را برآورده میکند و نیازی به افزودنیهای خاص ندارد یعنی بهصورت نظری میتواند موتور هواپیماهای تجاری را به کار اندازد.
این نتایج گام نخست برای نشان دادن امکانپذیری تولید سوخت جت از پسماند غذا هستند. اما تولید مقادیر زیاد از این سوخت برای تامین نیاز کامل یک هواپیمای مسافربری، چالشی بسیار بزرگ است که مستلزم زمان، منابع و سرمایهگذاریهای عظیم خارج از محیط دانشگاهی خواهد بود.
http://sanatnews.ir/News/1/403370
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
گفتوگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا
مذاکره وزیر نفت با مقامهای روسی در بخش انرژی
سرپرست معاونت صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت منصوب شد
تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
ساروی مقتدرترین فرنگی کار سال جهان شد
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
۱۲ بهمن آغاز مجدد پروازها به اروپا
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
آخرين اخبار
ترافیک در برخی از محورهای منتهی به تهران
هوش مصنوعی، «رابین ویلیامز» را زنده کرد!
پرواز طلایی بیتکوین در آبان؛ ارزش بازار از دو تریلیون دلار گذشت
واریز سود سهامداران ۱۸ شرکت در هفته نخست آبان
دو عنوان قهرمانی سیدمحمد امین طباطبایی در گرندپری فرانسه
طارمی تعقیب کننده هم تیمی خود در صدرجدول گلزنان لیگ یونان
سه فینالیست و سه شانس مدال برنز برای ملی پوشان کاراته ایران در روسیه
۳.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی فروخته شد
رونمایی از دوچرخههای برقی جدید با طراحی اقتصادی و کوهستانی
ورود آبنباتهای دودزا به بازار غیررسمی و هشدار سازمان غذا و دارو
لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی اصلاح شد
قالیباف: توافق با تلگرام از اساس کذب است
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز