جمعه 15 تير 1403

وضعیت تاسف آور چای ایرانی

  تاريخ:دهم مرداد 1387 ساعت 13:04   |     کد : 3878   |     مشاهده: 135

مهر: چای یکی از محصولات استراتژیک و مهم کشاورزی است و تنها محصولی باغبانی کشور است که به دلیل مصرف عام و روزمره جزو کالاهای اساسی کشور محسوب می شود.

با توجه به اینکه همه ساله دهها میلیون دلار ارز برای واردات چای هزینه می شود افزایش و خودکفایی در تولید آن یک ضرورت است.

یکی از مسائل مهم مربوط به بخش کشاورزی و مواد غذایی، سالم و بهداشتی بودن محیط است که مناطق کشور در شمال ایران به ویژه در گیلان از آن برخوردار است.

برخلاف جوسازی هایی که برای تخریب چای ایران انجام می شود اکثر کارشناسان این صنعت معتقدند که چای ایرانی از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است.

یک کارشناس کشاورزی در این زمینه گفت : چای ایرانی به دلیل شرایط آب و هوایی و بهداشتی مزارع چای در ایران و با توجه به مقدار رطوبت و تابش آفتاب و مهمتر از همه عدم استفاده از سموم آفات نباتی و کود نامناسب یکی از بهترین انواع چای در دنیاست.

محمد مهدی دعاگو بیان داشت: چای ایرانی با داشتن کافئین مناسب به مقدار 5/2 تا 8/2 درصد نسبت به چای سایر کشورها که دارای کافئین بالا به مقدار 8/3 درصد و مضر برای قلب است بهترین نوع چای است.

یک کارشناس مسائل بازرگانی نیز با اعلام اینکه چای در سبد مصرفی خانوار ایرانی جایگاه ویژه ای دارد خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده در این زمینه بیانگر آن است که بین سطح درآمد خانواده ایرانی با مصرف چای رابطه مثبت وجود دارد یعنی هر چه قدر میزان در آمد افزایش یابد میل به مصرف چای بهتر در خانواده ایرانی افزایش می یابد.

علی عطارزاده گفت: تبلیغات مسموم و پر طمطراق چای خارجی موجب شد تا چای خارجی در میان مصرف کنندگان ایرانی از مقبولیت ویژه ای برخوردار شود، امروز حتی بهترین چای تولید داخل در مقابل مارکهای مختلف چای خارجی میدان را واگذار کرده است و این ظلم بزرگی بر چایکاران و از طرفی موجب قاچاق بی رویه چای به داخل کشور است.

این کارشناس بازرگانی بیان داشت: یکی از روشهای مهم برای خنثی سازی تبلیغات سوء و جلوگیری از ورود قاچاق چای به کشور کار فرهنگی است.

عطارزاده گفت: با ایجاد یک موج فرهنگی و هنر در جامعه و اذهان مردم می توان مردم را به افزایش مصرف چای داخلی ترغیب کرد تا مصرف چای خارجی کاهش یابد.

عطارزاده بیان داشت: این حرکت زمانی می تواند تاثیرگذار باشد که سازمانها، نهادها و اتحادیه های تولید کننده چای داخلی نسبت به افزایش کیفیت تولید اقدامات اساسی صورت دهند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال نیز در این ارتباط بیان داشت : مصرف کنندگان داخل کشور چای خارجی را به دلیل انسانس و رنگ به چای تولید داخل ترجیح می دهند.

رحمت سمیعی گفت : اسانس و رنگ موجود در چای خارجی دلیل بر کیفیت برتر نیست بلکه مصرف کنندگان به آن عادت کرده اند.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای مصرف چای ایرانی در رسانه ها افزود : رئیس جمهور کشورمان با صدور بخشنامه ای خواستار مصرف چای داخلی در ادارات و وزارتخانه ها شده بود اما این بخشنامه محقق نشد.

سمیعی معتقد است اگر این برنامه اجرایی شود مشکل چای کشور حل می شود.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور نیز گفت : افزایش کیفیت چای ایرانی راهکار مهم برای تقویت صنعت چای کشور است و باید در این خصوص چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.

ایرج هوسمی افزود : نگاهی به ساختار تولید و فرآوری چای داخلی نشان می دهد افزایش کیفیت چای داخلی مقوله مهم و ضرورتی اجتناب ناپذیر است که توان رقابت چای داخلی با انواع چای خارجی را افزایش می دهد.

وی گفت : آسیب شناسی چای ایرانی نشان می دهد بی توجهی به بهزراعی باغهای چای، چیدن غیراصولی برگهای سبز چای، انتقال غیرکارشناسانه برگهای سبز چای به کارخانه های چای سازی، ضعف کادر کارشناسی کارخانه های چای سازی، کمبود نیروی انسانی ماهر در کارخانه ها و قدیمی بودن فناوریهای چای سازی از مهمترین عوامل کاهش کیفیت چای داخلی است.

وی ادامه داد : نوشیدن چای ایرانی از طریق فرهنگ سازی و چاره اندیشی اصولی در کیفیت سازی و استاندار سازی چای می توان صنعت چای کشور را بهبود بخشید.

هوسمی همچنین یادآور شد : پرداخت تسهیلات در قالب وامهای بلند مدت به کشاورزان چایکار برای اصلاح و بهزراعی باغهای چای به ارتقاء تولید چای مرغوب و با کیفیت کمک خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه عمر طولانی باغات چای ایران و اصلاح نشدن بوته های چای از مهمترین عوامل افزایش هزینه های تولید و کاهش کیفیت چای ایرانی است عنوان کرد : باغات چای ایران در حال حاضر بالای صد سال عمر دارند و باعث افزایش هزینه های تولید شده اند.

هوسمی افزود : اصلاح بوته های چای، توسعه و بهزراعی باغات چای می تواند هزینه های تولید را کاهش داده و منجر به افزایش کیفیت این محصول شود.

وی خاطرنشان کرد : با توسعه باغات چای کشور و یکپارچه سازی اراضی چای و همچنین مکانیزه کردن شیوه برداشت، کیفیت چای ایران تا حد زیادی افزایش یافته و می تواند به جایگاه شایسته خود دست یابد.

هوسمی بازسازی باغات چای را یکی از گامهای مثبت در زمینه حل معضل چای کشور عنوان کرد و گفت : بازسازی کارخانجات چای در شمال کشور تا حد زیادی در سیستم تولید چای مرغوب موثر خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال خاطرنشان کرد : توزیع و مصرف به موقع چای موجود در انبارها می تواند اعتبار و کیفیت چای ایرانی را افزایش می دهد.

هوسمی تاکید کرد : یکی دیگر از مهمترین راهکارهای بهبود وضعیت چای ایران جلوگیری از واردات بی رویه به ویژه قاچاق گونه و از طریق مرزها است که لطمات بسیاری به چای داخلی وارد کرده اند.

وی همچنین افزود : مصرف چای داخلی در ادارات دولتی و تبلیغات چای ایرانی در رسانه ها جایگزین تبلیغ چای خارجی در شکوفایی صنعت چای کشور موثر خواهد بود.

این مقام مسئول در اتحادیه چایکاران در ادامه یادآور شد : چای یکی از محصولات اساسی در سبد خانوار است که باید نگاه ویژه ای به آن شود.

استان گیلان با توجه به موقعیت جغرافیایی حدود 28 هزار هکتار باغ چای دارد و با تولید 195 هزار و 398 تن چای، 92 درصد کل چای کشور را تولید می کند و حائز رتبه اول در تولید چای در کشور است.

http://sanatnews.ir/News/1/3878
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است