جمعه 15 تير 1403

تنش در نشست سازمان جهانی تجارت

  تاريخ:هشتم مرداد 1387 ساعت 10:54   |     کد : 3734   |     مشاهده: 789

سخنگوی سازمان جهانی تجارت : وضع مذاکرات در نشست سازمان جهانی تجارت در ژنو پرتنش است و مذاکره کنندگان هفت کشور بزرگ تجاری برای باز کردن گره بسته این نشست فورا تشکیل جلسه خواهند داد.

کیت راکویل گفت : اختلافات موجب شده است دورنمای رسیدن به یک نتیجه دور از انتظار باشد .

 

وی افزود : وزیران گروه هفت یعنی امریکا ، اتحادیه اروپا ، چین ، هند ، برزیل ، استرالیا و ژاپن به زودی با هم دیدار می کنند .

 

ماریان فیشربول ، کمیسر اروپا در امور کشاورزی ، نیز مذاکرات را بسیار پیچیده توصیف کرد.

 

همچنین نه کشور عضو اتحادیه اروپا که از جمله کشورهای مخالف پیشنهادهای مدیرکل سازمان تجارت جهانی هستند دیشب - دوشنبه شب - برای اتخاذ موضعی مشترک در ژنو نشست تشکیل دادند.

 

سخنگوی آدولفو اورسو وزیر مشاور در امور بازرگانی ایتالیا گفت :این نشست بسیار مهم بود اما به جزئیات در این باره اشاره نکرد.

 

به گفته یک منبع ایتالیایی،‌ ابهامات بسیاری درباره مذاکرات به ویژه دسترسی به بازارهای کشورهای نوظهور از جمله چین ،‌ هند و برزیل وجود دارد.

 

سیلویو برلوسکنی نخست وزیر ایتالیا پیشتر بار دیگر نگرانی خود را از نبود پیشرفت در مذاکرات کنونی سازمان تجارت جهانی درباره آزاد سازی تجارت جهانی اعلام کرده بود.

 

نماینده تجاری امریکا هم گفت واشنگتن از جهت گیری مذاکراتی که در چارچوب سازمان تجارت جهانی در ژنو آغاز شده بسیار نگران است.

 

وی گفت :‌ما جمعه مسیر واقعی را به سوی نتیجه سودمند مذاکرات دور دوحه در پیش گرفته بودیم اما اکنون در وضعی هستیم که یکی از کشورها در توافق اولیه شرکت نداشته است و کشوری دیگر اکنون در تعهداتی که در قبال سایر کشورها در روز جمعه گرفته است تجدید نظر می‌کند.

 

این در حالی است که سفیر چین در سازمان تجارت جهانی تصریح کرد: امریکا برای موفقیت مذاکرات نشست تجاری دوحه به جای تهدید کشورهای در حال توسعه باید روشی منعطف تر در پیش بگیرد.

 

هند هم روز دوشنبه با متهم کردن کشورهای بزرگ توسعه یافته به کارشکنی در مسیر دستیابی به توافق در گفتگوهای سازمان تجارت جهانی در ژنو اتهامات امریکا را علیه دهلی نو و پکن رد کرد.

 

کمال نات وزیر تجارت و صنایع هند اعلام کرد کسانی که در این روند کارشکنی می کنند کشورهای بزرگ توسعه یافته هستند که منافع تجاری خود را ترجیح می دهند و به جای اینکه تلاش خود را به انچه می تواند به کاهش فقر منجر شود معطوف کنند در تلاش هستند که باز هم رفاه خود را بهبود بخشند.

 

کشورهای گروه آفریقا ، کارائیب ، اقیانوس آرام نیز روز یکشنبه تهدید کردند در صورتی که مذاکرات سازمان تجارت جهانی درخصوص واردات موز اتحادیه اروپا رضایت آنها را جلب نکند ، مذاکرات را متوقف می کنند.

 

اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین در مذاکرات پایان هفته خود درخصوص پایان دادن به "جنگ موز" که از بیست و پنج سال پیش این کشورها را در مقابل یکدیگر قرار داده است ، به توافق رسیدند.

 

در این توافقنامه پیش بینی شده است در سال دو هزار و شانزده حقوق گمرکی اروپا برای واردات موز از یکصد و هفتاد و شش یورو در هر تن به یکصد و چهارده یورو کاهش داده شود.

 

کشورهای گروه آفریقا-کارائیب-اقیانوس آرام که صادرات موز آنها بدون پرداخت حق گمرکی به اتحادیه اروپا وارد می شود، این توافق را نمی پذیرند، زیرا معتقدند به آنها امکان رقابت با کشورهای آمریکای لاتین را نمی دهد.

 

قرار است مذاکرات مربوط به تجارت آزاد بین المللی در چارچوب سازمان تجارت جهانی ساعت 12 به وقت محلی ( ساعت 10 به وقت گرینویچ ) امروز سه شنبه در ژنو از سر گرفته شود.

 

 

http://sanatnews.ir/News/1/3734
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است