چهارشنبه 13 تير 1403

آغاز اجلاس «نم» با حضور متكي

  تاريخ:ششم مرداد 1387 ساعت 10:10   |     کد : 3523   |     مشاهده: 121

اجلاس دو روزه مقامات ارشد كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با حضور وزير خارجه كشورمان آغاز به كار كرد.

اين اجلاس دو روزه (ششم و هفتم مردادماه) با حضور منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در محل سالن اجلاس سران در تهران آغاز به كار كرد.

وظيفه اين اجلاس تهيه و تنظيم اسناد براي تصويب نهايي در نشست دو روزه وزراي خارجه است. اسناد اجلاس در دو كميته كاري سياسي و اقتصادي - اجتماعي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت و در قالب يك سند نهايي به تصويب وزرا خواهد رسيد.

علاوه بر سند مذكور كه مهم‌ترين سند اين نشست محسوب مي‌شود بيانيه‌اي در خصوص برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران و احتمالاً بيانيه‌هايي در مورد آخرين تحولات مهم سياسي و بين‌المللي تدوين و منتشر خواهد شد.

پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه جنبش عدم تعهد هشتم و نهم مردادماه با سخنان محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان رسماً‌ افتتاح مي‌شود. ايده «همبستگي براي صلح، عدالت و دوستي» به عنوان شعار اصلي اجلاس وزراي عدم تعهد در تهران انتخاب شده است.

در پيش نويس سندي كه براي تصويب وزرا تهيه شده است مباحث مهمي چون بحث جلوگيري از توهين به اديان، مقابله با تحريم‌ها و اقدامات زورمدارانه، مقابله با سلطه فرهنگي غرب، اصلاحات سازمان ملل، حمايت از كانديداتوري كشورهاي عدم تعهد، تاييد صلاحيت ديوان كيفري بين‌المللي براي رسيدگي به جنايت تجاوز، محكوم كردن تهمت و افترا زدن به كشورهاي عدم تعهد توسط زورمداران، تروريسم، مواد مخدر و غيره درج شده است.

در مجموع مي‌توان گفت كه سند تهران يك سند بين‌المللي انقلابي و تحول گرا، آينده نگر و مترقيانه است. سند تهران مبنايي براي تنظيم برنامه عمل جنبش است. اين «برنامه عمل» در واقع برنامه كاري و اجرايي جنبش عدم تعهد را در آينده ترسيم مي‌كند.

قرار است در اجلاس تهران نمايندگان 118 كشور عضو، 15 كشور ناظر و 8 سازمان بين‌المللي و منطقه‌اي ناظر (بيش از 140 هيئت) حضور يابند.

همچنين تعدادي از كشورها و سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي به عنوان ميهمان شركت خواهند كرد. از شخصيت‌هاي بين‌المللي نيز براي شركت در اين اجلاس دعوت به عمل آمده است.

همچنين قرار است در اجلاس تهران كشور مونته نگرو به عنوان عضو جديد ناظر در جنبش پذيرفته شود.

برگزاري اجلاس در تهران به دليل شرايط خاص جنبش عدم تعهد و سياست‌هاي كلان جمهوري اسلامي ايران از اهميت و جايگاه ويژه‌اي در ديپلماسي و روابط خارجي كشور برخوردار است.

جنبش عدم تعهد تاكنون 14 اجلاس در سطح سران و 14 اجلاس در سطح وزرا برگزار كرده است.

در پي اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ميزباني پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه عدم تعهد در تهران، اين پيشنهاد در جلسه 22 آذرماه سال گذشته (1386) در جلسه دفتر هماهنگي جنبش عدم تعهد در نيويورك به تصويب رسيد.

اين اجلاس از آن جا اهميت مي‌يابد كه جمهوري اسلامي ايران در نشست سران در هاوانا آمادگي خود را براي ميزباني شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در سال 2012 اعلام كرده است.

http://sanatnews.ir/News/1/3523
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است