چهارشنبه 13 تير 1403

پودر شوينده گرانتر می شود؟

  تاريخ:ششم مرداد 1387 ساعت 09:10   |     کد : 3500   |     مشاهده: 113

عضو شوراي توليدكنندگان پودر شوينده با بيان اينكه قيمت پودر شوينده توسط توليدكنندگان و دولت در حال بررسي است گفت: هم اكنون پودر به قميت واقعي عرضه نمي‌شود و همين مسئله توليدكنندگان را با زيان رو به رو كرده است.

حسن كبيري در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: توليدكنندگان خواستار افزايش قيمت پودر شوينده هستند و اين موضوع توسط دولت در حال بررسي است.

وي با بيان اينكه روش محاسبه قيمت تمام شده توسط صنعت با روش دولت متفاوت است تصريح كرد: به لحاظ قانوني ما مختاريم محصول خود را به قيمت آزاد عرضه كنيم ولي توليدكنندگان به منظور جلوگيري از ايجاد شوك در بازار سعي دارند در تعاملي سازنده با دولت قيمتي مناسب را براي محصول خود تعيين كنند.

وي تأكيد كرد: حتي اگر افزايش قيمتي در مورد پورد شوينده اتفاق بيفتد، طوري نخواهد بود كه به بازار شوك وارد شود.

به گفته كبيري در مرحله اول آزادسازي قيمت پودرشوينده، بهاي اين كالا حدود 130درصد رشد داشت و در مرحله بعد،اين افزايش در حدي خواهد بود كه به بازار شوك وارد نشود.

وي ادامه داد: افزايش قيمت پودر به مرور زمان صورت خواهد گرفت تا به اين ترتيب توليد داخل توجيه اقتصادي پيدا كند و البته اين افزايش قيمت طوري نخواهد بود كه واردات صرفه بالايي داشته باشد و توليدات داخل به فروش نرسد.

وي با اشاره به كاهش تعرفه واردات پودر شوينده به منظور كنترل و تنظيم بازار اين كالا خاطرنشان كرد: در حال حاضر تعرفه و حقوق و سود گمركي واردات پودر شوينده بسته‌بندي شده 25 درصد و اين رقم براي پودر شوينده فله 20 درصد است.

عضو شوراي توليدكنندگان پودر شوينده در ادامه با اشاره به درخواست توليدكنندگان پودر شوينده از دولت مبني بر كاهش تعرفه واردات مواد اوليه گفت: سولفات سديم و CMC (كربكسي متيل سلولز) مهمترين مواد اوليه لازم براي توليد پودر را تشكيل مي‌دهند كه ما پيشنهاد كاهش تعرفه واردات آنها را به دولت ارائه داده‌ايم.

وي افزود: حدود 30 درصد نياز صنعت پودر شوينده به مواد اوليه از طريق توليدات داخلي و بقيه از طريق واردات تأمين مي شود.

كبيري ادامه داد: بر اساس توافق توليدكنندگان با دولت قرار شد به منظور جلوگيري از ايجاد شوك در بازار، قيمت پودر به طور تدريجي افزايش يابد و درخواست ما از مسئولين براي افزايش قيمت پودر به همين صورت است.

وي در مورد پرداخت يارانه معوق صنعت پودر شوينده به توليدكنندگان نيز گفت: حدود 50 ميليارد تومان از اين يارانه به صنعت اختصاص يافته كه تأثير مطلوبي در توليد كارخانه‌ها داشته است.

وي ادامه داد: بر اساس برآورد صنعت پودر شوينده، يارانه معوق اين صنعت 120 ميليارد تومان و بر اساس برآورد دولت، اين رقم حدود 100 ميليارد تومان است.

به گفته اين كارشناس صنعت پودر شوينده، تخصيص 50 ميلياردتومان از بقيه يارانه معوق اين صنعت در صورت تصويب هيأت وزيران به توليدكنندگان پرداخت خواهد شد.

وي رشد قيمت جهاني نفت را عاملي براي افزايش قيمت جهاني توليدات صنعتي عنوان كرد و افزود: در اين راستا قيمت پودر شوينده نيز در ايران با رشد همراه بوده است.

http://sanatnews.ir/News/1/3500
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است