يک شنبه 8 مهر 1403

مريخ سرد مي شود

  تاريخ:بيست و هشتم ارديبهشت 1387 ساعت 17:11   |     کد : 333   |     مشاهده: 1625

 

طبق اطلاعات تازه‌اي كه از گردشگر اكتشافي مريخ سازمان فضايي آمريكا گرفته شده است، پوسته و جبه فوقاني مريخ سخت تر و سردتر از چيزي است كه تصور مي شد.

 

به گفته دانشمندان سازمان فضايي آمريكا (ناسا)، اين يافته‌ها نشان مي دهند كه اگر آب مايعي در زير سطح اين سياره وجود داشته باشد -- و هر ارگانيسم احتمالي موجود در آن -- در سطحي عميق تر از آنچه دانشمندان انتظار داشتند، واقع است.

راجر فيليپ از موسسه تحقيقاتي جنوب غرب در بولدر گفت، آنها با بررسي اطلاعات به دست آمده از سطح و كلاهك يخي روي قطب شمال اين سياره به اين نتيجه رسيده‌اند كه درون اين سياره سخت تر و در نتيجه خنك تر از چيزي است كه قبلا تصور مي‌شد.

دانشمندان آزمايشگاه نيروي پيشرانه جت ناسا كه ماموريت اين كاوشگر را سازمان دهي مي‌كند، اعلام كردند كه تصاوير گرفته شده از رادار، مرز صاف و مسطحي را بين كلاهك يخي و پوسته صخره‌اي مريخ نشان مي‌دهند.

به گفته او روي زمين وزن همين مقدار يخ باعث فرو رفتن سطح سياره مي‌شود اما اين واقعيت كه سطح مريخ فرو نمي‌رود به اين معني است كه پوسته بيروني سخت آن( يا ليتوسفر كه تركيبي از پوسته و جبه بالايي اين سياره است ) بايد بسيار ضخيم و سرد باشد.

اين يافته‌ها در نسخه آن لاين مجله ساينس منتشر شده است.

 

http://sanatnews.ir/News/1/333
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است