يک شنبه 8 مهر 1403

تأثیر آنتی‌بیوتیک در بروز نقص مادرزادی

  تاريخ:بيست و دوم دی 1388 ساعت 12:52   |     کد : 33239   |     مشاهده: 755

یک متخصص کودکان اظهار کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها نظیر سولفونامیدها و نیتروفورانتویین، بروز نقص مادرزادی جنین را افزایش می‌دهند.

دکتر اکبر کوشانفر استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با ایسنا واحد علوم پزشکی ایران گفت: تحقیقات نشان می‌دهد؛ مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها که برای درمان عفونت‌های ادراری در دوران بارداری استفاده می‌شود، بروز چندین نوع نقص مادرزادی را در جنین افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: دو دسته از آنتی بیوتیک‌ها نظیر سولفونامیدها و نیتروفورانتویین بروز نقص مادرزادی جنین را افزایش می‌دهد ولی آنتی بیوتیک‌هایی مانند پنی سیلین و اریترومایسین بی‌خطر است.

دکتر کوشانفر با بیان اینکه عفونت‌های ادراری در دوران بارداری برای مادر و جنین خطرناک است، گفت: این عفونت‌ها بایستی به طور کامل درمان شوند، ولی با توجه به این که سه ماه اول بارداری به عنوان بهترین زمان رشد و نمو جنین محسوب می‌شود، مادرانی که دراین دوران آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، جنین آنها 14 درصد بیش از سایر مادران دچار نقص مادرزادی می‌شوند.

وی در ادامه افزود: از میان این آنتی بیوتیک‌ها سولفونامیدها (کوتریموکسازول) با شش نقص مادرزادی و نیتروفورانتویین با چهار نقص مادرزادی مرتبط بوده‌اند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/33239
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است