سه شنبه 17 مهر 1403

موانع استرداد الواح هخامنشی از آمریکا به ایران

موانع استرداد الواح هخامنشی از آمریکا به ایران
  تاريخ:هفدهم مهر 1403 ساعت 13:54   |     کد : 300805   |     مشاهده: 11
به گزارش صنعت نیوز، سیدرضا صالحی امیری درباره استرداد باقی‌مانده الواح هخامنشی از آمریکا، تعیین تکلیف میدان مشق و تأمین امنیت گردشگران خارجی در ایران توضیحاتی داد.
به گزارش صنعت نیوز، سیدرضا صالحی امیری درباره استرداد باقی‌مانده الواح هخامنشی از آمریکا، تعیین تکلیف میدان مشق و تأمین امنیت گردشگران خارجی در ایران توضیحاتی داد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه رونمایی از الواح هخامنشی که سه‌شنبه ۱۷ مهرماه با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در موزه ملی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره موانع موجود برای بازگشت باقی‌مانده الواح هخامنشی گفت: ایران توانست با مسیر حقوقی و ‌اخذ وکالت، مالکیت خود را بر این الواح اثبات کنید و دانشگاه شیکاگو نیز این موضوع را پذیرفته که الواح هخامنشی را باید به ایران تحویل دهد. موانع حقوقی اصلی نیز برطرف شده اما تحریم‌ها موانع ایجاد کرده که در حال رفع است.
او اضافه کرد: دانشگاه شیکاگو اثبات حقوقی ایران را درباره الواح هخامنشی پذیرفته و مذاکرات بعدی برای تحویل تدریجی و سرعت بخشیدن به تحویل انجام می‌شود و الان مانع جدی وجود ندارد. با آقای ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل نیز گفت‌وگو داشتم و قرار شد رایزنی شکل گیرد و دفتر حافظ منافع و دانشگاه شیکاگو سرعت تحویل این الواح را تقویت کنند.
صالحی امیری در ادامه به گردهمایی مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فعلان بخش خصوصی که در حاشیه این رونمایی با رئیس جمهور انجام شد، اشاره کرد و گفت: ماحصل این گفت‌وگوی صمیمانه در سه حوزه بود. تاکید رییس‌جمهور نیز بر این بود که ظرفیت تمدنی ایران در آموزش و پرورش و در دانشگاه‌ها تدریس شود. این ظرفیت افتخارآفرین و غرورآمیز تمدن ایرانی برای جوان ایرانی آموزش داده شود تا احساس غرور و تعلق به وطن و اسلام را در او تقویت کند. بزرگان این حوزه پیشنهادهایی داشتند از جمله تأسیس دانشگاه میراث فرهنگی و تحقیقات بیشتر در محوطه‌های میراث فرهنگی.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: باید تلاش کنیم موانع صادرات را برداریم تا صنایع دستی به بیرون از مرزها صادر شود.
صالحی امیری اظهار کرد:‌در گردشگری علاوه بر جذابیت محدودیت‌هایی داریم که بیشتر در زیرساخت است و اگر بنا تعهد بر اجرای برنامه هفتم باشد باید زیرساخت‌های بخش حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده و هتل تأمین شود. بوم‌گردی‌ها یکی از جذابیت‌های گردشگری ایران است که باید تقویت شود.
او ادامه داد:‌ در دو سه روز گذشته با سرمایه‌گذاران از نزدیک صحبت کردم. آنها به تسهیلات بانکی نیاز دارند. با رییس بانک مرکزی گفت‌وگوی مشروحی داشتم، بنا داریم سرعت تکمیل این پروژه‌ها را افزایش دهیم. موانع مالیاتی سرمایه‌گذاران را رنج می‌دهد که باید جلسات جدی با سازمان امور مالیاتی و دستگاه‌های مرتبط داشته باشیم. رییس‌جمهور نیز امروز تاکید کردند که سرمایه‌گذاران با معاون اول جلسه‌ای داشته باشند که حتما از وزارتخانه‌های خارجه و راه و بانک مرکزی و ...‌ دعوت می‌شود. سعی می‌کنیم در دولت چهاردهم حمایت خوبی از سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

http://sanatnews.ir/News/1/300805
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است