شنبه 14 مهر 1403

استفاده از آووکادو برای جلوگیری از فاسد شدن غذاها

  تاريخ:چهاردهم مهر 1403 ساعت 12:43   |     کد : 300736   |     مشاهده: 14
دانشمندان از ترکیبات به دست آمده از دانه‌های آووکادو در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده کردند تا به از بین بردن میکروب‌ها و هشدار در مورد فساد مواد غذایی کمک کند.
به گزارش ایسنا، اکثر مواد بکار رفته در بسته‌بندی مواد غذایی فقط به عنوان یک مانع در برابر باکتری‌ها عمل می‌کنند، اما در واقع میکروب‌ها را از بین نمی‌برند. اکنون یک ماده آزمایشی جدید دقیقاً این کار را انجام می‌دهد، ضمن اینکه زمانی که ماده غذایی در حال فاسد شدن است، تغییر رنگ می‌دهد تا هشدار دهد.
گفتنی است که این ماده جدید برای استفاده در بسته‌بندی‌های مواد غذایی از دانه‌های آووکادو ساخته شده است.
این ماده در حال حاضر توسط گروهی به سرپرستی پروفسور ویلیام چن بیل(William Chen Bill) در دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور در حال توسعه است. ویلیام دانشمندی پرمشغله است، زیرا اخیراً نوآوری‌هایی مانند امولسیفایر غذایی ساخته شده از ضایعات جو، جایگزین روغن پالم مبتنی بر جلبک و سینی‌های غذای ساخته شده از پر مرغ را توسعه داده است.
ویلیام و همکارانش در این پروژه جدید، دانه‌های دور ریخته‌ شده آووکادو را فرآوری کردند تا سه ترکیب طبیعی به نام کاتچین(catechin)، اسید کلروژنیک(chlorogenic acid) و رنگدانه‌ای به نام پرسیورانجین(perseorangin) از آنها استخراج کنند.
دو ماده اول با آسیب رساندن به غشای سلولی میکروب‌ها، باکتری‌های مضری مانند استافیلوکوکوس اورئوس(Staphylococcus aureus) و ای کولی(Escherichia coli) را از بین می‌برند. از طرف دیگر، پرسیورانجین در واکنش به تغییر سطح pH تغییر رنگ می‌دهد. این سطوح به دلیل تولید ترکیبات نیتروژن توسط باکتری‌هایی که از غذاهای پر پروتئین مانند گوشت یا ماهی تغذیه می‌کنند، افزایش می‌یابد.
در حالی که دانه‌های آووکادو مواد فعال موجود در این ماده جدید را فراهم می‌کنند، بخش عمده‌ای از مواد از نشاسته برداشت‌شده از دانه‌های دور ریخته شده میوه‌های خارگیل و جک‌فروت تشکیل شده است.
در آزمایشات آزمایشگاهی، میگوهای خام به همراه مقداری از این مواد در ظروف پتری قرار داده شدند. هنگامی که میگوها شروع به فاسد شدن کردند، این مواد با تغییر رنگ از زرد به قهوه‌ای هشدار دادند. نکته مهم اینکه این هشدار دو روز قبل از تغییر رنگ یا بوی میگو صادر شد.
ویلیام چن می‌گوید: ما یک پوشش غذایی جدید ایجاد کرده‌ایم که انتظار می‌رود با استفاده از قدرت طبیعت، یعنی ترکیبات ضد میکروبی و ضد فساد موجود در دانه‌های دور ریخته شده آووکادو، تأثیر عمیقی بر کاهش هدر رفت مواد غذایی داشته باشد.
این در واقع اولین ماده‌ای نیست که ما می‌بینیم تغییر رنگ می‌دهد تا در مورد فاشد شدن غذاها هشدار دهد، اما هیچ یک از آنها از دانه‌های آووکادو استفاده نکرده بودند.

http://sanatnews.ir/News/1/300736
Share

برچسب ها :  فاسد شدن غذا , غذا , آووکادو
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است