يک شنبه 1 مهر 1403

خاورمیانه و عربستان پیشتاز شدند

خاورمیانه و عربستان پیشتاز شدند
  تاريخ:اول مهر 1403 ساعت 13:11   |     کد : 300557   |     مشاهده: 18
به گزارش صنعت نیوز، آمار گردشگری بین‌المللی در هفت ماه نخست ۲۰۲۴ به ۹۶ درصد سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازگشته است، که این امر بیشتر به دلیل تقاضای قوی در اروپا و از سرگیری بازارها در آسیا و اقیانوسیه است.
به گزارش صنعت نیوز، آمار گردشگری بین‌المللی در هفت ماه نخست ۲۰۲۴ به ۹۶ درصد سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازگشته است، که این امر بیشتر به دلیل تقاضای قوی در اروپا و از سرگیری بازارها در آسیا و اقیانوسیه است.
براساس آخرین گزارش سازمان گردشگری جهانی، حدود ۷۹۰ میلیون گردشگر در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۴ به‌صورت بین‌المللی سفر کردند که این رقم حدود ۱۱ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ و تنها ۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است.
این داده‌ها حاکی از شروع قدرتمند سال ۲۰۲۴ و سپس یک دوره دوم نسبتاً ملایم است. این نتایج با پیش‌بینی سازمان ملل از بهبودی کامل در ورودهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ علی‌رغم خطرات اقتصادی و ژئوپلیتیکی موجود هم‌راستا است.
زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد گفت: گردشگری بین‌المللی در مسیر تثبیت بهبودی کامل خود از بزرگ‌ترین بحران در تاریخ این بخش قرار دارد. این بازگشت مداوم با وجود چالش‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی مختلف، تقاضای قوی برای سفرهای بین‌المللی و همچنین اثربخشی تقویت مسیرهای هوایی و کاهش محدودیت‌های ویزا را مورد تأکید قرار می‌دهد. این بهبود همچنین نیاز فزاینده به برنامه‌ریزی و مدیریت گردشگری را با سیاست‌های جامع و پایدار برای برآوردن تأثیرات آن بر جوامع به‌گونه‌ای که از مزایای اجتماعی و اقتصادی عظیم برخوردار شود، نشان می‌دهد.
خاورمیانه همچنان پیشتاز بهبود روند گردشگری
با افزایش مسیرهای هوایی و تسهیل صدور ویزا که به بازگشت سفرهای بین‌المللی کمک کرده است، داده‌های اخیر نشان می‌دهد تمام مناطق جهان سالی قوی‌تری را تجربه کرده‌اند.
• خاورمیانه در مقایسه نسبی، همچنان به عنوان قوی‌ترین منطقه در رشد گردشگری بین‌المللی محسوب می‌شود و ورودهای بین‌المللی در هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۱۹ در واقع ۲۶ درصد افزایش یافته است.
• آفریقا ۷ درصد گردشگر بیشتر نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ میزبانی کرده است.
• اروپا و قاره آمریکا به ترتیب ۹۹ و ۹۷ درصد از ورودهای پیش از همه‌گیری را در این هفت ماه بازیابی کردند.
• آسیا و اقیانوسیه با ۸۲ درصد از آمار گردشگران قبل از پاندمی (منفی ۱۸ درصد نسبت به ۲۰۱۹) به ۸۵ درصد در ژوئن و ۸۶ درصد در ماه جولای رسید.
در مجموع، ۶۷ مقصد از ۱۲۰ مقصد در جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۴، آمار ورودهای سال ۲۰۱۹ را بازیابی کردند. برخی از قوی‌ترین نتایج در ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۴ به کشورهایی مانند قطر ( ۱۴۷ درصد رشد نسبت به ۲۰۱۹) که ورودها بیش از دو برابر شد، آلبانی (۹۳ درصد رشد)، السالوادور (۸۱ درصد رشد)، عربستان سعودی (۷۳ درصد رشد)، جمهوری مولداوی (۵۰ درصد رشد تا ژوئن) و تانزانیا (۴۹ درصد رشد تا ژوئن) مربوط می‌شود.
در درآمدهای گردشگری بین‌المللی نیز ۴۷ کشور از ۶۳ کشور با داده‌های موجود، درآمدهای قبل از همه‌گیری کرونا را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ بازیابی کردند و بسیاری از آنها رشد دو رقمی چشمگیری نسبت به ۲۰۱۹ را گزارش کردند (براساس ارزهای محلی و قیمت‌های جاری). برخی از بهترین عملکردها تا ماه‌های ژوئن یا جولای ۲۰۲۴ در این بخش، شامل آلبانی (۱۲۸ درصد رشد) و صربستان (۱۲۶درصد رشد) است که در آنها درآمدها بیش از دو برابر شد (نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹) و به دنبال آن تاجیکستان (۸۵ درصد رشد)، پاکستان (۷۶ درصد) مونته‌نگرو (۷۰ درصد رشد)، مقدونیه شمالی (۶۰ درصد رشد) و پرتغال (۵۷ درصد رشد) قرار دارند. نتایج قوی همچنین از ترکیه (۵۵ درصد رشد) و کلمبیا (۵۴ درصد رشد) گزارش شده است.
براساس این داده‌ها، عربستان سعودی با رشد (۲۰۷ درصد) و السالوادور (۱۶۸ درصد) رشد فوق‌العاده‌ای در کسب درآمدهای گردشگری نسبت به دوره اول ۲۰۱۹ داشته‌اند.
داده‌های مربوط به هزینه‌های گردشگری بین‌المللی نیز نشان‌دهنده تقاضای قوی برای سفرهای بین‌المللی در ژانویه تا جولای ۲۰۲۴ است، به‌ویژه از بازارهای منبع بزرگ مانند ایالات متحده (۳۲ درصد رشد)، آلمان (۳۸ درصد رشد) و بریتانیا (۴۰ درصد رشد تا ماه مارس) در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹.
داده‌های تصحیح‌شده برای سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که درآمدهای صادراتی از گردشگری بین‌المللی به ۱.۸ تریلیون دلار (شامل درآمدها و حمل و نقل مسافر) رسیده است که عملاً با قبل از همه‌گیری کرونا برابر است. همچنین تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری نیز در سال ۲۰۲۳ به سطح قبل از کرونا بازگشته و به ۳.۴ تریلیون دلار برآورد شده است که معادل ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است. در سال ۲۰۱۹ گردشگری به‌طور مستقیم ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تأمین کرد.
پیش‌بینی روندی مثبت برای ۲۰۲۴ با وجود چالش‌ها
شاخص اعتماد گردشگری سازمان ملل، روندی مثبت برای نیمه دوم سال را نشان می‌دهد که برای ماه‌ها سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۴ به ۱۲۰ امتیاز رسیده است، هرچند کمتر از پیش‌بینی‌های مربوط به ماه‌های می تا آگوست است که عدد ۱۳۰ را نشان می‌داد (بر اساس مقیاس ۰ تا ۲۰۰ که در آن ۱۰۰ عملکرد مورد انتظار را نشان می‌دهد). حدود ۴۷ درصد از کارشناسان گردشگری که در نظرسنجی اعتماد شرکت کردند، انتظار دارند عملکرد بهتری برای این بخش در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۴ داشته باشند، در حالی که ۴۱ درصد، پیش‌بینی مشابه دارند و ۱۱ درصد نیز کاهش را پیش‌بینی می‌کنند. این نشان‌دهنده عادی‌سازی تدریجی عملکرد گردشگری پس از یک سال قوی در ۲۰۲۳ است.
کارشناسان به تورم در سفر و گردشگری، به‌ویژه قیمت‌های بالای حمل و نقل و اقامت، به‌عنوان اصلی‌ترین چالشی که این حوزه در حال حاضر با آن مواجه است، اشاره کردند. همچنین وضعیت اقتصادی جهانی، کمبود نیروی کار و رویدادهای آب و هوایی شدید نیز به عنوان چالش‌های دیگر مطرح شده‌اند.

http://sanatnews.ir/News/1/300557
Share

برچسب ها :  عربستان , خاورمیانه
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است