شنبه 31 شهريور 1403

استفاده روسیه از نفتکش‌های تحریمی سرعت گرفت

استفاده روسیه از نفتکش‌های تحریمی سرعت گرفت
  تاريخ:سی و يکم شهريور 1403 ساعت 10:35   |     کد : 300521   |     مشاهده: 14
به گزارش صنعت نیوز، تعداد رو به رشدی از نفتکش‌هایی که به دلیل نقششان در نفت روسیه تحریم شده بودند، دوباره کار پیدا کردند و به تلاش مقامات غربی برای محدود کردن دسترسی مسکو به دلارهای نفتی ضربه زدند.
به گزارش صنعت نیوز، تعداد رو به رشدی از نفتکش‌هایی که به دلیل نقششان در نفت روسیه تحریم شده بودند، دوباره کار پیدا کردند و به تلاش مقامات غربی برای محدود کردن دسترسی مسکو به دلارهای نفتی ضربه زدند.
از اواخر آوریل، حداقل ۱۷ محموله نفت و فرآورده‌های نفتی پالایش شده در کشتی‌های تحت تحریم آمریکا، انگلیس یا اتحادیه اروپا از بنادر روسیه ارسال شدند. بیشتر آنها در کشتی‌هایی حمل شده‌اند که در زمان تحریم، متعلق به غول نفتکش روسی سوفکامفلوت بودند.
بلافاصله پس از تحریم‌ها، اکثریت قریب به اتفاق نفتکش‌های تحریم شده، بیکار شدند و تعدادی از آنها به مدت هشت ماه غیرفعال ماندند.
اما شرکت‌های کشتیرانی پس از تحویل موفقیت‌آمیز محموله‌های خود به چین که حداقل بخشی از سفرهای خود را با نفتکش‌های تحریم شده توسط غرب با خاموش بودن چراغ‌های مکان آنها حمل می‌کردند، به‌طور پیوسته استفاده از کشتی‌های در لیست سیاه را افزایش داده‌اند. اکنون، نفتکش‌ها دیگر سعی نمی‌کنند تحرکات خود را پنهان کنند، زیرا محموله‌ها آشکارا به چین و هند تحویل داده می‌شوند.
سوفکامفلوت که با نام SCF نیز شناخته می‌شود، هیچ ارتباطی با کشورهای تحریم کننده ندارد و به همین دلیل مشمول اقدامات انگلیس، اتحادیه اروپا یا آمریکا نیست. از این رو، سوفکامفلوت را نمی‌توان به عنوان «متخلف» و یا ابزاری برای تضعیف تحریم‌ها در نظر گرفت. استفاده از نفتکش‌های تحریم شده در ماه اوت تسریع شد و ماه جاری، افزایش بیشتری خواهد داشت.
اگر این روند ادامه یابد، محدودیت‌های لجستیکی ایجاد شده را کاهش می‌دهد. با این حال، روسیه به طور کلی توانسته بود کشتی‌های مورد نیاز خود را حتی زمانی که تعداد بیشتری متوقف شده بود، پیدا کند.
تسریع ارسال محموله‌های نفتی
شش کشتی که دستکم هدف تحریم آمریکا، انگلیس یا اتحادیه اروپا قرار گرفتند، در ماه گذشته محموله‌های نفت روسیه را بارگیری کردند که این آمار تقریبا با آمار سپتامبر برابری می‌کند.
کشتی‌های تحریم شده که قبلا حرکات خود را از سیستم‌های ردیابی دیجیتال پنهان کرده بودند، دوباره نفت را با شفافیت بیشتری تحویل می‌دهند. با لنگر انداختن ۱۱ نفتکش تحریم شده دیگر در نزدیکی بندر کازمینو در اقیانوس آرام، هفت فروند نفتکش بیکار در ساحل اوست لوگا، سه نفتکش دیگر که ماهها در دریای سیاه بوده اند و دو نفتکش در نزدیکی مورمانسک، فرصتهای زیادی برای بازگرداندن کشتی‌های تحت تحریم بیشتر و استفاده از آنها در نیمه دوم سپتامبر وجود دارد.
افزایش صادرات سوخت روسیه
صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در نیمه اول ماه میلادی جاری، به دلیل بهبود محموله‌های دیزل و نفت کوره در بحبوحه بهبود نرخ پالایش افزایش یافت.
داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ بر اساس اطلاعات شرکت تحلیلی ورتکسا نشان داد جریان‌ صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق دریا در ۱۵ روز اول سپتامبر، به حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید که تقریبا ۱۰ درصد در مقایسه با میانگین روزانه کل ماه قبل افزایش داشت.
صادرات سوخت پالایش شده با بهبود نرخ پالایش پس از دفع حمله پهپادهای اوکراینی به یک پالایشگاه روسیه، افزایش یافته است. به دلیل صادرات کمتر دیزل و نفت کوره که مجموعا حدود ۷۰ درصد از کل محموله‌های سوخت پالایش شده از کشور را تشکیل می‌دهند، محموله‌ها در ماه اوت به پایین ترین حد چهار ماهه خود سقوط کردند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات دیزل و گازوئیل در مجموع حدود ۸۰۷ هزار بشکه در روز بود که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد افزایش داشت. محموله‌های نفتا تقریبا پنج درصد کاهش یافت و به ۴۰۱ هزار بشکه در روز رسید. محموله‌های بنزین و اجزای ترکیبی، به ۷۹ هزار بشکه در روز افزایش یافت. محموله‌های نفت کوره ۱۳ درصد افزایش یافت و به ۷۴۹ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در سال جاری است. صادرات خوراک پالایشگاهی مانند گازوئیل خلاء، به ۱۴۹ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین حد چهار ماهه گذشته بود.

http://sanatnews.ir/News/1/300521
Share

برچسب ها :  نفتکش , نفت , تحریم , روسیه
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است