پنج شنبه 14 تير 1403

«نوآوری» نیروی کلیدی محرک توسعه جهانی

  تاريخ:دوازدهم تير 1403 ساعت 13:18   |     کد : 289438   |     مشاهده: 35
نوآوری، نیروی کلیدی محرک توسعه جهانی و حل مشکلات پیچیده است. امروزه، جهان بیش از هر زمان دیگری به نوآوری و همکاری برای مقابله با چالش‌هایی مانند تغییرات آب‌وهوایی، اختلافات تجاری و شرایط اضطراری بهداشت عمومی نیاز دارد.
به نقل از ویفروم، با این حال، سطح نوآوری در سراسر جهان نابرابر است و برخی از مناطق به دلیل بودجه ناکافی، سطح آموزش پایین، زیرساخت‌های ناکافی و فقدان سیاست‌های مساعد عقب مانده‌اند.
عقب ماندن در نوآوری
عقب ماندن در نوآوری به معنای فقدان رقابت‌پذیری و ناتوانی در پاسخگویی و انطباق موثر با تغییرات بازار است که منجر به راندمان تولید پایین و رشد اقتصادی کند می‌شود و در نهایت پتانسیل توسعه کلی را تضعیف می‌کند. از طریق اقداماتی مانند انتقال فناوری، کمک‌های مالی و آموزش استعدادها، جامعه بین‌المللی می‌تواند به مناطق کمتر توسعه‌یافته کمک کند تا قابلیت نوآوری خود را تقویت و همچنین به اشتراک دانش و ارتقای توسعه متوازن بین مناطق کمک کنند.
اینطور نیست که پیشرفت چشمگیری حاصل نشده باشد. برخی از دولت‌ها نقش فعالی در شکل‌دهی سیاست‌های اقتصادی و صنعتی برای تقویت حوزه‌های رشد کلیدی مانند فناوری و صنایع سبز به منظور افزایش رقابت دارند.
چین؛ نمونه‌ای موفق
چین برای سال‌ها بزرگترین محرک رشد جهانی بوده و قرار است در سال ۲۰۲۴ بیش از یک چهارم رشد جهانی را به خود اختصاص دهد.
از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، هزینه‌های تحقیق و توسعه چین نزدیک به ۷۰ درصد افزایش یافت و با پیشرفت مداوم فناوری‌های پیشرفته، تأثیری جهانی بر جای گذاشت.
۲۴ خوشه علم و فناوری چین بر اساس شاخص جهانی نوآوری سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۲۰۲۳، به فهرست ۱۰۰ خوشه برتر علم و فناوری در جهان راه یافتند که بالاترین رتبه در بین همه کشورهاست.
همچنین، چین به کاربرد نتایج تحقیقات در صنایع سرعت بخشیده است. چین به‌عنوان یکی از قهرمانان اصلی فناوری‌های جدید انرژی، با تاکید بر نوآوری، بهره‌وری انرژی را بهبود بخشیده، هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر و اتکای خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش داده و به حفاظت از محیط زیست جهانی و توسعه پایدار کمک کرده است.
در سال ۲۰۲۳، ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهان ۵۱۰ کیلووات افزایش یافت و چین در بیش از نیمی از این افزایش را سهیم بود. توربین‌های بادی و پنل‌های فتوولتائیک خورشیدی ساخت چین به بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه صادر شده است.
خودروهای الکتریکی ساخت چین نه فقط در چین فروخته می‌شوند، بلکه به بسیاری از کشورهای دیگر نیز صادر می‌شوند. چین ۱.۲۰ میلیون خودروی برقی در سال ۲۰۲۳ صادر کرد که ۷۷.۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت و بیش از ۶۰ درصد از فروش جهانی خودروهای برقی را به خود اختصاص داد. با نگاهی به آینده، چین همچنان به‌عنوان بازیگر اصلی جهانی در تولید فناوری‌های انرژی پاک، بر اساس شاخص انتقال انرژی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۴ است و ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر داخلی خود را با فتوولتائیک‌های خورشیدی بی‌سابقه افزایش می‌دهد.
علاوه بر این، چین نقش مهمی در تولید و عرضه جهانی مواد معدنی و موادی که در فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری هستند، ایفا می‌کند. این عوامل، موقعیت چین را به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در هدایت جهان به سوی آینده انرژی‌های پایدار و تجدیدپذیر تثبیت کرده است.

http://sanatnews.ir/News/1/289438
Share

برچسب ها :  توسعه , فناوری
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است