چهارشنبه 6 تير 1403

رشد ۲.۵ برابری فروش دانش‌بنیان‌های پارکی در دولت سیزدهم

رشد ۲.۵ برابری فروش دانش‌بنیان‌های پارکی در دولت سیزدهم
  تاريخ:بيست و نهم خرداد 1403 ساعت 13:06   |     کد : 289181   |     مشاهده: 57
به گزارش صنعت نیوز، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲، فروش محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری نسبت به ابتدای دولت ۲.۵ برابر شده و از ۸۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.
به گزارش صنعت نیوز، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲، فروش محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری نسبت به ابتدای دولت ۲.۵ برابر شده و از ۸۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.
سجاد محمدعلی نژاد در نشست خبری امروز که در محل ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری شد، «ایجاد ساختار ویژه برای نوآوری و فناوری»، «توسعه کارگاه‌های تولید سریع در سطح پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها» و «توسعه فناوری و نوآوری‌» را از ماموریت‌های کلیدی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ذکر کرد و افزود: وظیفه جدی ما در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش آگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به بازار کار است که با راه‌اندازی سامانه «جان» از سوی ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت مستقر در پارک‌های علم و فناوری، ۷ هزار و ۵۰۰ محصول بارگذاری شد.
محمدعلی نژاد با اشاره به اقدامات این معاونت در زمینه توسعه کارگاه‌های تولید سریع در سطح پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و دانشجویان می‌توانند در فب‌لب ایده و طرح خود را بارگذاری کنند و در این راستا مربی و مشاوران برای ارتقای ایده‌ها به صاحبان ایده‌ها کمک می‌کنند که این کمک تا مرحله ساخت ادامه دارد. از سوی دیگر تاکنون ۶ فب لب در ۶ منطقه کشور در حال راه‌اندازی است و در پارک‌های فناوری قزوین و سیستان و بلوچستان احداث فب لب‌ها به فاز دوم رسیده‌اند. این فب لب‌ها برای کاهش زمان رسیدن ایده‌ها به بازار کار راه‌اندازی می‌شوند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: در طرح همساز برای دانشجویان کمک مالی از هزار گرند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
ماموریت‌گرا شدن پارک‌ها
وی ادامه داد: توسعه فناوری و نوآوری‌ها در کشور، دیگر مأموریت ما است که در این راستا به پارک‌های علم و فناوری بر اساس پایش منطقه‌ای ماموریت ویژه‌ای داده شده است، به عنوان نمونه به پارک علم و فناوری البرز مأموریت ایجاد زنجیره دارویی داده شده است.
محمدعلی نژاد خاطر نشان کرد: امسال ۱۰ زنجیره راهبردی را کامل خواهیم کرد و در این راستا اولین پارک انتخاب شده و به آن مأموریت دارویی داده شده است. همچنین ماموریت پارک‌ علم و فناوری سمنان در حوزه خودرویی و حمل و نقل عمومی، پارک علم و فناوری یزد در حوزه نساجی، پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در حوزه قطعات خودروهای سنگین و پارک کاشان در حوزه فرش ماشینی مشخص شده‌اند.
توسعه مالکیت فکری
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به اقدامات در دستور کار این وزارتخانه در حوزه مالکیت فکری، یادآور شد: در این راستا تفاهم‌نامه مشترک با معاونت علمی ریاست‌جمهوری و ثبت اسناد منعقد کردیم که برای ۱۰ هزار نفر از واحدهای فناور و هیات علمی دوره‌های آموزش و آشنایی با موضوعات حقوقی ثبت اختراع برگزار کنیم.
محمدعلی‌نژاد با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح رویش هسته فناورانه، گفت: سال گذشته طرح رویش هسته فناورانه را به صورت پایلوت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و تربیت مدرس برگزار کردیم که در طی آن از پایان‌نامه‌هایی که به تولید محصول منجر شدند، حمایت کردیم. بر اساس این دستاورد، دوره طرح رویش هسته فناورانه در تیرماه سال جاری رونمایی می‌شود و دبیرخانه این طرح در دانشگاه تربیت مدرس مستقر شده است.
به گفته وی، هدف‌گذاری این طرح، حمایت از هزار پایان‌نامه‌ای است که منجر به تولید محصول شده باشند.
صادرات دانش‌بنیان
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با ابراز تاسف از اینکه تعداد پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی در کشور کم است، گفت: حدود ۴۸ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه فعال شده‌اند؛ از این رو به پارک علم و فناوری قم در حوزه علوم انسانی و افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه مأموریت‌هایی را واگذار کردیم‌.
وی یکی از دغدغه‌های کشور در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را موضوع صادرات عنوان کرد و یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲، فروش محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری نسبت به ابتدای دولت ۲.۵ برابر شده و از ۸۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.
محمدعلی نژاد خاطرنشان کرد: در طی دولت سیزدهم تعداد پارک‌های علم و فناوری به ۵۶ پارک، تعداد مرکز نوآوری به ۵۸ مرکز و تعداد مراکز رشد به ۲۵۹ مرکز افزایش داشته است. علاوه بر اینها تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری ۶۶ درصد رشد داشته است.

http://sanatnews.ir/News/1/289181
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است