دو شنبه 4 تير 1403

امضای چند قرارداد نفتی برای توسعه میدان‌های چنگوله، بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام

امضای چند قرارداد نفتی برای توسعه میدان‌های چنگوله، بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام
  تاريخ:بيست و هفتم خرداد 1403 ساعت 10:58   |     کد : 289149   |     مشاهده: 61
به گزارش صنعت نیوز، قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار امروز به امضا رسید.
به گزارش صنعت نیوز، قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار امروز به امضا رسید.
قرارداد میدان نفتی چنگوله همسو با برنامه‌های ۵ ساله توسعه کشور مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی به‌ویژه میدان‌های مشترک، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) امضا شد.
میدان مشترک نفتی چنگوله در بلوک اناران منطقه چین‌خورده زاگرس، حوضه رسوبی فارس، در استان ایلام در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهران و ۵ کیلومتری شمال مرز ایران و عراق واقع شده است. این میدان حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت‌خام درجا دارد.
وزارت نفت دولت سیزدهم همسو با برنامه‌های پنج‌ ساله توسعه کشور مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی، به‌خصوص میدان‌های مشترک، پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده، قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی چنگوله را با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) نهایی و امضا کرد.
مدت این قرارداد ۲۰ سال است و در طول دوره قرارداد، مقدار تولید برآوردی تجمعی حدود ۲۲۸ میلیون بشکه نفت خام از این میدان مشترک خواهد شد. تفاهم‌نامه اولیه مطالعه توسعه این میدان فروردین ۱۳۹۸ امضا و مذاکرات آن انجام شد، اما به‌دلیل اختلاف در هزینه‌های توسعه و پذیرفته‌نشدن طرح پیشنهادی، مذاکرات متوقف شد که با مذاکرات دوباره از زمستان پارسال، سرانجام این مذاکرات به امضای قرارداد با هدف تولید روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت از میدان منجر شد.
این موضوع به‌منظور برداشت حداکثری از این میدان، ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته غرب کشور و استان ایلام، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان‌های ایلام و کرمانشاه همسو با اهداف دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی برای برداشت حداکثری از میدان‌های نفتی و خدمت به مردم محروم منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.
عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم هزار و ۲۵۱ میلیون دلار شامل حفاری ۲۵ حلقه چاه جدید شامل حفاری سه حلقه چاه توصیفی، تعمیر دو حلقه چاه موجود، تکمیل ۱۸ حلقه چاه تولیدی سروک (ایلام و فهلیان در صورت اثبات نفت قابل بازیافت)، حفاری دو حلقه چاه تزریق پساب و احداث تأسیسات روسطحی شامل احداث تأسیسات فرآورش مرکزی نفت و گاز، اجرای خطوط انتقال نفت و گاز و احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی است.
از مزایای این طرح می‌توان به جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌ نفتی چنگوله اشاره کرد، همچنین عواید ناشی از اجرای این طرح نیز شامل درآمد حدود ۱۳ میلیارد دلاری در دوره قرارداد و تأمین پایدار و مطمئن گاز مورد نیاز طرح کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ است. شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد به‌منظور افزایش رفاه مردم و در قالب اجرای مسئولیت‌ اجتماعی (CSR)، ۱۱ میلیون دلار برای بهبود زیرساخت‌های منطقه هزینه‌ کند.
قرارداد طرح توسعه و بهره برداری میدان بند کرخه امضا شد
قرارداد توسعه میدان نفتی بند کرخه هم با ذخیره درجای ۹۸۰ میلیون بشکه نفت همسو با برنامه و سیاست‌های کلان کشور و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی، پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده امضا شد. این میدان در استان خوزستان در ۲۰ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد و با میدان‌های اهواز، مشتاق، آب‌تیمور و سوسنگرد همجوار بوده و در فروافتادگی دزفول و بلوک اکتشافی مهر واقع شده است.
ساختمان تاقدیسی میدان بند کرخه با ابعاد ۶۰ در ۵ کیلومتر دارای دو کوهانک شمالی و جنوبی است و تاکنون سه حلقه چاه اکتشافی در این میدان حفاری شده که وجود هیدروکربور مایع در بخش کوهانک جنوبی در سازند ایلام به اثبات رسیده است.
حجم نفت درجای این میدان حدود ۹۸۰ میلیون بشکه است و همسو با برنامه و سیاست‌های کلان کشور و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی، پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده، قرارداد توسعه آن با شرکت توسعه نفت و گاز مپنا نهایی و امضا شد.
مدت این قرارداد ۱۵ سال است و در طول دوره قرارداد، تولید برآوردی تجمعی حدود ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام خواهد بود. این قرارداد به‌منظور برداشت حداکثری از این میدان، ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق غرب کارون، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز و حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان خوزستان در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.
عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۴۳۵ میلیون دلار شامل حفاری ۱۱ حلقه چاه تولیدی، یک حلقه چاه ارزیابی، یک حلقه چاه دفع پساب، تعمیر یک حلقه چاه، احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و احداث تأسیسات فرآورش و انتقال نفت خام است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان بند کرخه و برآورد عواید ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری برای دولت در دوره قرارداد، از مزایای این طرح است.
مقرر شده به‌منظور افزایش رفاه مردم در قالب اجرای مسئولیت‌ اجتماعی (CSR)، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای بهبود زیرساخت‌های مناطق پیرامومی میدان بند کرخه هزینه‌ کند.
قراردادهای خرید خدمات فرآورش نفت‌خام امضا شد
قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت‌خام نیز با استفاده از تأسیسات فرآورش سیار نفت (SkidMounted) در قالب قرارداد مشارکت عمومی - خصوصی ساخت، مالکیت و بهره‌برداری (BOO) به‌صورت جداگانه با شرکت توسعه نفت و گاز مپنا و گروه صنعتی مهام شرق امضا شد.
همچنین دو قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت‌خام با استفاده از تأسیسات فرآورش سیار نفت در قالب قرارداد مشارکت عمومی - خصوصی ساخت، مالکیت و بهره‌برداری (BOO) به‌صورت جداگانه با شرکت توسعه نفت و گاز مپنا و گروه صنعتی مهام شرق امضا شد.
قرارداد ساخت واحد فرآورش نفت‌خام میدان‌های قلعه‌نار، کبود و بالارود با ظرفیت روزانه ۴۰ هزار بشکه به‌مدت ۱۰ سال و سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار با شرکت توسعه نفت و گاز مپنا و قرارداد ساخت واحد فرآورش نفت‌خام میدان منصوری (آسماری) با ظرفیت روزانه ۷۵ هزار بشکه به‌مدت ۱۰ سال و سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیون دلار با گروه صنعتی مهام شرق امضا شد.
از ویژگی‌های این دو قرارداد می‌توان به مشارکت بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیون دلاری در بالادست صنعت نفت، استفاده از الگوی قراردادهای مشارکت عمومی - خصوصی مطابق شعار سال، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه هفتم و قانون تأمین مالی زیرساخت‌ها، افزایش روزانه ۱۱۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت فرآورش نفت‌خام و ایجاد اشتغال پایدار به‌منظور ساخت تأسیسات یادشده و بهره‌برداری بلندمدت از واحدهای فرآورشی ایجادشده در استان خوزستان اشاره کرد.

http://sanatnews.ir/News/1/289149
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است