دو شنبه 4 تير 1403

ایران باید صنعتی شود

ایران باید صنعتی شود
  تاريخ:بيست و هفتم خرداد 1403 ساعت 10:54   |     کد : 289147   |     مشاهده: 94
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران باید صنعتی شود و برای صنعتی شدن ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان باید به دنبال تولیدات و محصولات دانش بنیان بود، گفت: اگر دانش بنیان حرکت نکنیم ارزش افزوده چندانی تولید نخواهیم کرد.
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران باید صنعتی شود و برای صنعتی شدن ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان باید به دنبال تولیدات و محصولات دانش بنیان بود، گفت: اگر دانش بنیان حرکت نکنیم ارزش افزوده چندانی تولید نخواهیم کرد. به همین دلیل باید به دنبال جذب پژوهشگران و متخصصان غیرایرانی در نهادهای پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی هم باشیم تا ظرفیت‌های دانشی کشور را ارتقا دهیم.
عباس علی آبادی - وزیر صنعت معدن و تجارت - با حضور در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به مهمترین چالش‌ها و مسائل مهم پیش روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: از جمله چالش‌های مهم ما که مورد تاکید رئیس جمهور شهید نیز بود، مسئله تنظیم بازار است که وقت زیادی از این وزارتخانه را به خود اختصاص داده و ما امیدواریم که با همکاری مردم و به ویژه طرح ها و برنامه‌های صحیح و کارشناسی شده موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، بتوانیم به حل و فصل و رفع مشکلات موجود در این زمینه مبادرت ورزیم.
علی آبادی گفت: انتظار دارد موسسه در حمایت از سیاست‌ها و اقدامات وزارت صمت، جنبه محوری و پیشران داشته باشد و ضروری است با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی و تخصصی‌اش، به نحوی عمل کند تا روی خط مشی و سیاستگذاری ها نیز تاثیر گذار باشد.
تاکید بر ساماندهی قیمت‌گذاری دستوری
علی آبادی، توسعه بازرگانی را یکی از محورهای اصلی توسعه کشور دانست و افزود: ایران یکی از کریدورها و شاهراهای حیاتی تجارت جهانی است که متاسفانه هیچ اقدام و مطالعه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی باید در جهت شناساندن کریدورهای شمال –جنوب و شرق – غرب نقش پررنگ تری ایفا کند.
وی همچنین بر فعال کردن نقش اتاق های بازرگانی و اصناف، ارتباط عمیق با مردم، رفع گره‌های ایجاد شده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت‌گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی کشور توسط موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید کرد.
علی آبادی از ناتمام ماندن برنامه مطالعاتی و کارشناسی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ابراز تاسف کرد و افزود: برای تحقق این امر باید به ارائه آموزش های بازرگانی نوین به تجار و بازرگانان، آموزش تخصصی به رایزنان بازرگانی و رصد و پایش روند تجارت جهانی مبادرت شود و باید به سمتی حرکت کنیم که بعد از این، هیچ تفاهم نامه و توافق نامه بازرگانی بدون نظر و تایید موسسه مطالعات به امضا نرسد.
مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار
وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید مجدد بر مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار، خواستار تاثیرگذاری بیشتر این نهاد پژوهشی بر سایر دستگاه‌های مرتبط، از جمله بانک مرکزی در زمینه تخصیص و تامین ارز شد.
وی همچنین بر ارائه گزارش‌های کارشناسی از طرف موسسه در حوزه نظام تولید و توزیع کالا، بررسی سامانه جامع تجارت، اثرات ارز چندنرخی بر اقتصاد، تاکید کرد و گفت: هیچ مطالعه، تحقیق و پژوهشی نباید در حاشیه و گوشه صورت گیرد، بلکه باید در متن رویدادها حضور یافت و از پژوهشگران موسسه خواست که به صورت جدیدی‌تر فعالیت‌های وزارت صمت را رصد و برای مشکلات موجود، پاسخ و راه حل کارشناسی ارائه کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هیچ بخشنامه‌ای نباید قبل از نظر کارشناسی موسسه صادر شود چراکه هر بخشنامه ای باید با مطالعه عمیق و کارشناسی شده و نظر سایر نهادهای مربوطه اتخاذ شود که نقش موسسه در این زمینه را نباید نادیده گرفت.
بنا بر اعلام موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی علی آبادی تصریح کرد: سازمان‌های وابسته به نهادهای توسعه دانش ملی می توانند فاصله بین دستگاه‌های اجرایی با نهادهای علمی را کاهش دهند. به همین دلیل، برخی اظهار نظرها در باره برچیدن و یا ادغام نهادهای پژوهشی متعلق به دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها، غیرکارشناسی است. دانشگاه‌ها باید کار خودشان را بکنند و موسسات پژوهشی به ماموریت های خاص خودشان بپردازند که عموما مسائل مبتلابه کشور است.
وی از موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست به ارائه پژوهش های بنیادی، زیربنایی و اصلی کشور بپردازد تا مسیر تعالی ایران هموارتر شود. همچنین ماحصل فعالیت ها، یافته و دستاوردهای پژوهشی خودش را در قالب خبرنامه هفتگی و یا برگزاری همایش های فصلی به اطلاع مخاطبان به‌ویژه معاونت های وزارت صمت و دیگر دستگاههای مسئول برساند.
تشکیل میز موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در همه مبادی ورودی وزارت صمت
سید مهدی فرحی - قائم مقام وزیر صنعت، معدن - در ادامه این نشست بر اهمیت نقش این موسسه در پیشبرد اهداف وزارت صمت به ویژه در حوزه تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی کشور تاکید کرد و افزود: این موسسه، باید به عنوان چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کند.
وی افزود: موسسه باید در همه مبادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک اتاق و یا حداقل یک میز کارشناسی داشته باشد تا به صورت حضوری و میدانی در جریان همه امور، اتفاقات، تصمیات و نیازهای پژوهشی داخل وزارتخانه قرار گیرد.
فرحی، با اشاره به بی عملی و بی تحرکی برخی نهادها و دستگاه‌های مسئول در امور اقتصادی کشور گفت: اگر موسسه در مبادی و ورودی‌های وزارتخانه حضور داشته باشد، می‌توان صداها و دغدغه‌ها را زودتر و بهتر بفهمد و چاره اندیشی کند و اگر لازم شد نگاه کارشناسی خودش را منعکس و حتی دیکته کند.
به گفته قائم مقام وزیر صمت، موسسه مطالعات، باید مطالعات جهانی، بین المللی و منطقه ای همچنان در دستور کار داشته باشد تا بتوان فهمید دنیا به چه سمتی دارد حرکت می کند و ما به عنوان یک کشور خواهان توسعه باید چه واکنشی داشته باشیم.
وی همچنین از موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست تا در زمینه گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه ها نیز ایفای نقش کند.

تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی در دستور کار موسسه
همچنین احمد تشکینی - رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی - در دیدار وزیر، قائم مقام و مدیران وزارت صمت از موسسه، به تشریح عملکرد موسسه و گروه های پژوهشی در سه سال اخیر پرداخت و گفت: در شروع دولت سیزدهم، مسئولیت تهیه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به این موسسه سپرده شد که با یک تیم ۳۰ نفره و همکاری سازمان های صمت استانی و استاتداری ها و نمایندگان مجلس با موفقیت به انجام رساند و یک طرح تکمیلی با موضوع اولویت های سرمایه گذاری نیز انجام داد و به آن پیوست کرد.
تشکینی، مطالعات مربوط به خودروهای برقی، تهیه اسناد پشتیبانی برنامه هفتم توسعه، تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی و توسعه زنجیره اررزش را از دیگر اقدامات موسسه دانست و افزود: ساختار تشکیلاتی موسسه متناسب با ساختار و نیازهای مطالعاتی جدید وزارت صمت، باز طراحی شده است؛ به نحوی که هریک از گروه‌های پژوهشی موسسه اکنون با یکی از معاونت های وزارتخانه در ارتباط و همکاری است.

http://sanatnews.ir/News/1/289147
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است