يک شنبه 13 خرداد 1403

‌تأثیر توجه به مباحث ژنتیکی در مسئله جوانی جمعیت

  تاريخ:سی ام ارديبهشت 1403 ساعت 12:25   |     کد : 288658   |     مشاهده: 44
جوانی جمعیت و تحدید نسل یکی از مباحثی است که سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سکان‌داری نظام جمهوری اسلامی مطرح شده است. این مسئله تاکنون از زوایای مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و امروز بنا داریم به مناسبت فرا رسیدن هفته جوانی جمعیت و خانواده، به لحاظ مباحث ژنتیکی، مسئله جوانی جمعیت را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
عضو گروه ژنتیک جهاددانشگاهی فارس و دکترای ژنتیک مولکولی در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: آزمایش‌های ژنتیکی پیش از ظهور علائم بیماری و پیش‌بینی کننده بیماری‌هایی که ممکن است افراد جوان را درگیر کنند، اخیراً مدنظر قرار گرفته است که این آزمایش‌ها به هنگامی که فرد جوان است و در اوایل بزرگسالی قرار دارد برای ادامه بقا و تولید مثلش با اهمیت و صحیح است.
علی زارعی ادامه داد: افراد جوان که به تازگی وارد بزرگسالی شدند در یک مرحله کلیدی زندگی هستند، زیرا ممکن است کاری را ایجاد کنند، شراکتی را شکل دهند و به طور بالقوه مادر یا پدر شوند.
وی با بیان اینکه آزمایش‌های ژنتیکی ممکن است بر بسیاری از جنبه‌های زندگی آینده افراد جوان تاثیر بگذارد، گفت: آزمایش‌های ژنتیکی پیش از ظهور علائم بیماری و پیش‌بینی کننده برای تعدادی از بیماری‌های ژنتیکی وراثتی شامل سندرم سرطان وراثتی، بیماری ارثی قلبی و اختلالات عصبی وجود دارند.
زارعی با بیان اینکه همچنین این آزمایش‌ها پیش از ظهور علائم بیماری جهش‌های ژنتیکی که بر روی تولید مثل و بقای جمعیت جوان تاثیرگذار است، را شناسایی می‌کند، افزود: آزمایش ژنتیکی پیش از ظهور علائم بیماری تاثیر شگرفی بر فرد جوان و خانواده دارد و باید با استفاده از مشاوره ژنتیک فردی مدیریت شود.
عضو گروه ژنتیک جهاددانشگاهی فارس ادامه داد: آزمایش‌های ژنتیکی پیش از وقوع علائم بیماری در صورتی که اقدامات بالینی و درمانی موثر برای جوانان زیر ۱۸ سال در دسترس باشد، بسیار با اهمیت است.
وی با بیان اینکه به طور کلی، ۳ بحث کلیدی در برابر آزمایش‌های ژنتیکی پیش از ظهور علائم بیماری در جمعیت جوان مطرح می‌شود، افزود: نخست اینکه این آزمایش ممکن است، استقلال آینده فرد جوان را در نظر نگیرد؛ دوم محرمانه بودن را نقض کند و سوم ممکن است باعث آسیب‌های روانی اجتماعی شود.
زارعی با ذکر این نکته که سنی که در آن جوانان باید تحت آزمایش ژنتیکی برای اختلالات جوانی و شروع بزرگسالی قرار بگیرند، مورد بحث است، گفت: چالش‌های کلیدی که هنگام گذر از دوره جوانی به بزرگسالی فرد با آن روبه‌رو است شامل ازدواج، پایان تحصیلات، شروع به کار تمام وقت و پدر یا مادر شدن است که آزمایش ژنتیک بر روی هر یک از این‌ها اثرگذار است.
وی بیان کرد: با توجه به موارد ذکر شده، این نکته حائز اهمیت است که جوانان بدانند به چه اطلاعات سلامتی و مشاوره‌ای نیاز دارند تا تصمیمات مطمئنی برای آزمایش ژنتیک موثر در تولید مثل و بقا بگیرند.
این دکترای ژنتیک مولکولی یادآور شد: با انجام آزمایشات ژنتیکی در جوانان، افراد ناقل جهش‌های ژنتیکی مشخص می‌شوند و این امر از انتقال جهش‌های ژنتیکی در ژن‌ها به فرزندان که منجر به نگرانی است، جلوگیری می‌کند.
زارعی بیان کرد: متخصصان ژنتیک و پزشکان با انجام مشاوره ژنتیک به افراد جوان می‌توانند به طور موثری آن‌ها به آن‌ها در تصمیم‌گیری در مورد آزمایش ژنتیکی کمک کنند و این امر بسیار در افزایش جمعیت جوان کشور موثر است.

http://sanatnews.ir/News/1/288658
Share

برچسب ها :  فرزندآوری , ژنتیک
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است