شنبه 14 مهر 1403

توليد انبوه سازهاي سنتي درست نيست

  تاريخ:چهاردهم مهر 1388 ساعت 12:43   |     کد : 28409   |     مشاهده: 1119
به گزارش صنعت نیوز، توليد انبوه ساز‌هاي سنتي کار صحيحي نيست و هنرمندان بايد وسواس بيشتري در توليد اين سازها داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، توليد انبوه ساز‌هاي سنتي کار صحيحي نيست و هنرمندان بايد وسواس بيشتري در توليد اين سازها داشته باشند.

علي اصغر سلطانيان سازنده ساز سنتي ني با بيان اين مطلب گفت: هنرمندان بيش از اينکه به فکر توليد انبوه باشند بايد به کيفيت سازها فکر کنند.

وي در ادامه افزود: يک ساز خوب همدمي است براي يک عمر ولي از ميان 100 ساز بد يکي هم نمي‌تواند همدم انسان شود.

اين هنرمند سازنده سازهاي سنتي با اشاره به اينکه ساز خوب سازي است که مختص نوازنده آن ساخته شود، تصريح کرد: از آنجايي که فرم صورت ني‌نوازان با‌هم متفاوت است، ساز آنها نيز بايد متفاوت باشد.

اين صنعتگر تهراني با بيان اينکه نوازندگان بايد از ساز کامل و بي‌نقص استفاده کنند، گفت: ويژگي ني کامل اين است که با کمترين دميدن بيشترين صدا را توليد کند.

سلطانيان مطالعه و تحقيق بسيار در زمينه ساخت ساز را دليل کامل بودن سازهايش دانست و افزود: براي بررسي ساختار اين ساز انواع ني را از همه نظر و در شرايط آب و هوايي گوناگون مطالعه کردم.

وي در خصوص مواد اوليه اين ساز ادامه داد: ني به تنهايي کافي است و بعضي از سازندگان براي زيبا شدن ساز از پوست گوسفند در دور گره‌هاي ني استفاده مي‌کنند.

به گفته اين هنرمند ني از شمال و کاشان تهيه مي‌شود و هنگام خريد ني بايد توجه شود که ني بسيار رسيده باشد.

اين سازنده ساز سنتي در پايان خاطرنشان کرد: از آنجايي که ساخت اين ساز بسيار مشکل است در اين حرفه صبر حرف اول را مي‌زند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/28409
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است