شنبه 3 آذر 1403

لایحه واردات خودروهای کارکرده تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

لایحه واردات خودروهای کارکرده تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
  تاريخ:دهم ارديبهشت 1402 ساعت 10:09   |     کد : 275901   |     مشاهده: 754
به گزارش صنعت نیوز، قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت:خیلی از موانعی که پیش روی واردات خودرو بوده، برای واردات خودروی کارکرده حذف شده است.
به گزارش صنعت نیوز، قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت:خیلی از موانعی که پیش روی واردات خودرو بوده، برای واردات خودروی کارکرده حذف شده است.
برنامه رویدادرادیو گفت و گوبا حضور قالیباف سخنگوی وزارت صمت و حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به موضوع لایحه واردات خودروهای کارکرده پرداخت.
مقدمه مجری: معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کردند که لایحه وارداتی خودرو‌های کارکرده روز پنج شنبه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.
سوال: آقای قالیباف بفرمایید که از جزئیات این لایحه‌ای که شما برای مجلس شورای اسلامی فرستادید.
قالیباف: در واقع لایحه بخشی از آن مربوط می‌شود به آن فرایند لایحه بودجه‌ی امسال که در مجلس داشت پیش می‌رفت، نمایندگان هم اقبال نشان دادند حتی در لایحه هم آوردند بحث واردات خودرو‌های کارکرده را و بهرحال دیگر نشد در قانون بیاید. پیرو آن وزارتخانه و دولت هم لایحه دو فوریتی را تقدیم کرده که در نوبت رسیدگی هست حالا جزئیات به این صورت است که خیلی از آن موانعی که پیش روی واردات بوده، برای واردات خودروی کارکرده حذف شده مثلا بحث انتقال فناوری بوده یا نمایندگی داخلی و این‌ها حذف شده، بحث استاندارد‌ها
سوال: قدری آسان‌تر شده درست است؟
قالیباف: اصلا حذف شده، یعنی ما در واردات خودروی نو الزام داریم وارد کننده نمایندگی داشته باشد انتقال فناوری، ولی ...
سوال:، ولی الان در این موضوع می‌تواند هر طوری که بود واردش کنید
قالیباف: بله درست است در مورد استاندارد‌ها هم پیش بینی شده که البته با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست، استاندارد‌های کشور مبدا هم بتواند پذیرفته بشود. این خودش خیلی کمک می‌کند که سرعت کار بیشتر بشود و انشاالله بازار به یک تعادلی برسد.
سوال: یعنی هر کسی که بتواند کارت بازرگانی داشته باشد می‌تواند اقدام به واردات خودروی کارکرده بکند؟ به شرط این که گواهی استاندارد محیط زیست را داشته باشد.
قالیباف:درمورد این که هر شخصی بتواند می‌دانید که در ماده سه این لایحه بحث آیین نامه اجرایی اش آمده که این باید در آن آیین نامه اجرایی تعریف شود که چه کسانی و با چه شرایطی می‌توانند خودروی کارکرده را وارد کنند. ولی در چیزی که محرز هست افراد حقیقی هم می‌توانند این کار را انجام بدهند یعنی افرادی که مثل بنده و شما متقاضی هستند هم برایشان این امکان فراهم است.
سوال: اقای فیروزی بفرمایید از جایگاه و دیدگاه مجلس شورای اسلامی حالا آقای قالیباف اشاره کردند به این که مجلس یک نگاه مثبتی را نسبت به آن در بودجه ۱۴۰۲ که در حال تصویب بودند داشتند حالا شما بفرمایید که الان مجلس چه نگاهی به این مسئله دارد؟
فیروزی:در بودجه سال ۱۴۰۲ پیشنهادی توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس با همکاری دولت تنظیم شد و بحث واردات خودرو‌های دست دوم تا عمر ۵ سال ساخت آنجا به تصویب رسید این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق ابتدا مطرح شد تصویب شد نهایت در صحن علنی هم به تصویب رسید و در شورای محترم نگهبان هم به تصویب رسید، ولی به جهت ایرادی که هیات نظارت بر سیاست‌های کلی گرفتند بحث سواری از مصوبه مجلس حذف شد.
سوال: یعنی الان خودروی سواری نمی‌شود وارد شود؟
فیروزی: بله طیفی از خودرو‌های مختلف در مصوبه مجلس بود از جمله اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها، کشنده‌ها، ون‌ها و سواری که این‌ها می‌توانند تا عمر ۵ سال ساخت وارد کشور بشوند، دولت هم خصوصا وزیر صنایع که انصافا دغدغه مهمی را در حوزه‌ی تنظیم گری بازار دارند، ایشان هم همراه بودند و نهایت بحث خودرو‌های سواری از مصوبه حذف شد الان دولت محترم به منظور حل مشکلات مردم و هم تنظیم گری در عرضه و تقاضا و هم تنظیم گری در قیمت، مجددا لایحه‌ای را تنظیم کردند وبه مجلس ظاهرا ارائه کردند که چون مجلس هفته گذشته جلسه علنی نداشت اعلام وصول نشده و این لایحه فردا که جلسه علنی مجلس هست اعلام وصول خواهد شد و، چون لایحه هست در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد و بزودی تصویب بشود و با توجه به اهتمامی که وزارت صنایع و معادن و خصوصا شخص وزیر دارند سرعت می‌گیردواردات خودرو را، البته وزارتخانه در سال گذشته هم با جدیت موضوع واردات خودروی نو را دنبال کرده، ولی چون به علت این که چند سال واردات ممنوعیت داشت در کشور، بخشی از زیرساخت‌ها فراهم نبود که آن زیرساخت‌ها هم فراهم شده و با کمک خوبی هم که و تعامل بسیار خوبی که بین مجلس و دولت هست خصوصا بین کمیسیون صنایع و وزارت صنایع امیدواریم خیلی سریع این روند تصویب خودرو‌های دست دوم که دقیقا وقتی ما اسم خودرو‌های دست دوم می‌آوریم نباید این ذهنیت در ذهن مردم ایجاد شود که حالا خودرو‌های فرسوده‌ی ناکارآمد، طبیعی است که خودرو‌های دست دوم هم استاندارد‌هایی دارد و از سلامتش اطمینان حاصل می‌شود و بحث‌های زیست محیطی اش دیده می‌شود و خودرو‌هایی خواهد بود که هم در شأن مردم ما و استفاده آن‌ها و هم در موضوع زیست محیطی و حوزه‌های اجتماعی نگرانی نخواهد بود.
سوال: اقای قالیباف جناب فیروزی اشاره کردند که خودروی سواری در بودجه ۱۴۰۲ در مصوباتی که داشتند حذف شده بود، الان در لایحه‌ای که شما ارائه کرده بودید خودرو‌های سواری هست.
قالیباف: در واقع لایحه‌ای که ارائه شده اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو است. یعنی ما در قانون ساماندهی صنعت خودرو بخاطر این که دیده نشده بود خودروی کارکرده، شرایط واردات خودروی نو فقط آمده بود، این را اصلاح کرد یعنی لایحه درخواست اصلاح این را دارد و دقیقا هم درست فرمودید و همین طور جناب فیروزی و آن این که معطوف به خودروی سواری است، یعنی آن قسمتی که اتوبوس‌ها و این‌ها بود این حذف شده است و این حالا دیگر هم نظر مجلس و کمیسیون محترم صنایع را این اصلاح قانون تامین می‌کند و هم نظر دولت و وزارت صمت را.
سوال: هر تعدادی که بتوانند خودروی کارکرده وارد کنند می‌شود که واردات داشته باشند یا این که سقف برایش هست؟
قالیباف: این همان آیین نامه اجرایی است که عرض کردم تبصره دو این لایحه از جمله همین نکته‌ای که شما گفتید را باید به آن بپردازد، بهرحال این کلیت داستان هست که مصوبه می‌گیردولی در جزئیات همین مواردی که اشاره می‌کنید باید در آیین نامه اجرایی بیاید که ...
سوال: و همین طور بحث قیمتش، چون قیمت گذاری‌ها خیلی مهم است و الان چیزی که مهم است بحث قیمت است که ما می‌توانیم یک خودرو بخریم یا نمی‌توانیم و این خودرو‌های ۵۰۰ میلیونی به بالا و ...
قالیباف:بازا رخودرو‌های خارجی را عرض می‌کنم برای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ببینید با چه قیمت‌های گزافی دارد معامله می‌شود و این‌ها مثلا خودرو‌های هفت ساله ...
سوال: البته این فقط در کشور ما دارد با این قیمت معامله می‌شود در کشور‌های خودشان قیمت‌ها خیلی متعادل و متناسب است.
قالیباف: درست است این لایحه می‌خواهد این مسئله را حل کند انشاالله یعنی خودرو وقتی وارداتش آزاد بشود، خودروی کارکرده ممکن است دو سال کار برای ۲۰۲۰ باشد خودروی بسیار خوب و برند بسیار خوبی باشد با قیمت بسیار خوبی هم اینجا قابل فروش باشد، بهرحال وقتی دریچه واردات باز می‌شود قطعا بازار آن قیمت‌های کذایی و کاذبی که داشته شکسته خواهد شد ضمن این که من به شما عرض کنم فقط در همین مدتی که ما گفتیم این لایحه را تقدیم مجلس کردیم بازار خودرو در ادامه‌ی روند ریزشی اش در حوزه‌ی خودرو‌های خارجی هم به شدت کاهش قیمت را ما دیدیم و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند. سوال: آنقدر افزایش داشته که هر چقدر هم کاهش داشته باشد به قیمت‌های قبلی خیلی فاصله دارد ... البته فقط خودرو نبوده، ولی خودرو خیلی پرواز عجیب و غریبی داشته است.
سوال: یک پیامک شنونده‌ای را برای شما، چون خطاب به شماست می‌خوانم، گفتند آقای قالیباف اگر شما بتوانید آن ۳۲ نهادی را که سر راه واردات خودرو هستند را بردارید لطف بزرگی می‌کنید.
قالیباف: به درستی اشاره کردند، راستش بنده که دولتی هستم براحتی با ایشان نمی‌توانم صحبت کنم، ولی این شنونده عزیز هم درست گفتند.
سوال: احتمالا زخم خورده اند
قالیباف: بله ۵ سال واردات خودرو ممنوع شده بود و الان دارد از سر گرفته می‌شود قدری این مسائل اداری اش و هماهنگی هایش طول کشید، ولی خدا را شکر انجام شده و مجلس هم خیلی کمک کرده، آن جا‌هایی که ما واقعا دیگر خسته می‌شدیم از پیگیری‌ها، کمیسیون صنایع و شخص جناب فیروزی خیلی کمک کردند و نتیجه اش این شد که الان خدا را شکر روی ریل افتاده و انشاالله با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.
سوال: آقای فیروزی، بفرمایید از این لایحه چقدر وجاهت قانونی دارد و خیلی واضح و مشخص، چون شما خیلی صریح صحبت می‌کنید صریح به ما بفرمایید که نگاه مجلس به این مسئله و واردات خودرو‌های کارکرده چه هست؟
فیروزی: ما به جهت یک ناترازی که وجود دارد در حوزه‌ی تولید و تقاضای واقعی و یک ناترازی بیشتری که وجود دارد در حوزه‌ی تولید و بازار بیرون، چون خیلی از مردم به جهت سودی که بالاخره بازار خودرو دارد در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند حالا من نمی‌خواهم عنوان دلالی را به کار ببرم، چون خیلی‌ها تلقی خوبی از این واژه ندارم، ولی در حقیقت به این صورت است از ابتدای مجلس یازدهم مجلس فعلی، مجلس مصمم بود که این مشکل را حل کند و انصافا ما در مواقع مختلف، همین نکته‌ای که اقای قالیباف هم اشاره کردند بحث اصلاح ماده ۴ قانون تنظیم صنعت خودرو، ساماندهی صنعت خودرو در آن هم ما سال گذشته این اصلاح را انجام دادیم که هر شخص حقیقی و حقوقی اجازه داشته باشد واردات خودرو را انجام بدهد، ولی در آن زمان بحث خودرو‌های کارکرده نبود، چون ما فکر می‌کردیم که با واردات خودرو نو و سرعت گرفتن این قضیه امکان تنظیم گری بازار وجود داشته باشد و تصور‌ها این بود، ولی وقتی یک مقدار جلوتر آمدیم دیدیم به میزان منابع مالی که دولت می‌خواست برای این قضیه ارز بگذارد پیشنهاد شده که اگر با آن میزان ارز فرض بگیریم یک میلیون خودرو می‌شد وارد کنیم، الان اگر به سمت خودرو‌های کارکرده برویم، ما می‌توانیم میزان بیشتری شاید چند برابر آن میزان خودرو وارد کنیم و خود به خود این اتفاق سبب می‌شود که بازار شکسته شود ضمن این که نکته‌ای هم که من لازم می‌دانم بگویم خیلی از عزیزان تحقیق کنند ما بسیاری از کشور‌هایی که الان خودشان تولید کننده خودرو هم هستند، آن‌ها هم به دلایل مختلف از جمله این که قیمت‌ها مدیریت بشود، بخشی از جامعه شان شاید توان خرید خودروی نو نداشته باشند و از این قبیل، آن‌ها هم خودشان واردات خودروی دست دوم را دارند، یعنی این عیب محسوب نمی‌شود برای کشوری که بخواهد این اتفاق بیفتد لذا از این جهت هم به نظرم می‌آید یک مقداری باید فرهنگ سازی شود و مردم به این نکات هم توجه داشته باشند حتما مجلس رویکردش از ابتدا مثبت بوده، پیشنهاد واردات خودروی دست دوم هم از کمیسیون صنایع و معادن با مشورتی که با وزارت صمت اتخاذ شد ناشی شد و نهایت عرض کردم که ما رای آوردند در مجلس در شورای محترم نگهبان هم تایید شد و نهایت به جهت برداشتی که هیات نظارت بر سیاست‌های کلی داشتند این سواری از این مقوله حذف شد و امیدواریم که الان که این لایحه می‌آید به این سمت می‌رویم که همه عزیزان در کشور همراهی کنند با توجه به شرایط خاص کشور که این مطالبه مردمی هم که کمک می‌کند به تعدیل قیمت و تنظیم بازار تصویب و عملیاتی بشود.
سوال: شنونده‌ای پیامک زدند و سوال کردند که معاینه فنی این خودرو‌ها با کجا هست؟ لااقل مجلس برایش فکری کند.
فیروزی: این‌ها همه برایش پیش بینی می‌شود و جای نگرانی نیست.

http://sanatnews.ir/News//275901
Share

برچسب ها :  مجلس , واردات خودرو
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است