شنبه 9 تير 1403

همايش ترانزيت و امور گمرکي ؛ چالش ها و فرصت ها اول مرداد برگزار مي شود

  تاريخ:بيست و سوم تير 1387 ساعت 11:04   |     کد : 2642   |     مشاهده: 367
به گزارش صنعت نيوز، همايش حمل ونقل " ‌ترانزيت وامور گمرکي ؛ چالش ها و فرصت ها " اول مرداد ماه در مرکز دايره المعارف بزرگ اسلامي( تهران) برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي صنعت نيوز، همايش حمل ونقل " ‌ترانزيت وامور گمرکي ؛ چالش ها و فرصت ها " اول مرداد ماه در مرکز دايره المعارف بزرگ اسلامي( تهران) برگزار مي شود.

محورهاي مورد بحث در بخش حمل ونقل جاده اي همايش شامل مسئوليت و وظايف متصديان حمل ونقل ،مشکلات و موانع در حمل ونقل جاده اي ، حمل ونقل جاده اي و صادرات است.

در نشست تخصصي همايش هم موارد حمل ونقل زميني ، ترانزيت و امور گمرکي  ، حمل ونقل دريايي و امور گمرکي بررسي مي شود.

محورهاي مورد بحث در نشست هاي دريايي نيز مشکلات کالا با خطوط کشتيراني - هزينه هاي اسنادي و صدور و ترخيص و حق توقف کانتينر - بيمه کانتينر - مشکلات خطوط کشتيراني براي اعاده کانتينر به مالکان ان ناشي از تخليه نشدن بموقع از طرف صاحبان کالا اعلام شده است.

نشست بررسي مشکلات صاحبان کالا با ترمينال اپراتورها هم شامل محورهاي مسايل و مشکلات مربوط به نگهداري کالا در ترمينال ها - تعيين مبنا جهت پرداخت خسارت توسط گمرک براساس ميانگين ارزش کالا - واگذاري مسئوليت پاس کشتي به سازمان بنادر و کشتيراني جهت کاهش بروکراسي - و تعميم جوايز صادراتي به شرکت هاي ترمينال اپراتور تعيين شده است.

پويايي صنعت حمل و نقل از عناصر کليدي در توسعه اقتصادي يک کشور است که اين موضوع هم اکنون مورد اجماع نظر اکثر صاحبنظران اقتصادي قرار دارد.

اهميت و جايگاه حمل ونقل در توسعه اقتصادي و اجتماعي به حدي است که سازمان ملل متحد نيز به منظور بهبود مستمر توسعه اقتصادي - اجتماعي کشورهاي در حال توسعه از طريق برگزاري همايش هاي مختلف بين المللي همواره طرح ها و راهکارهاي مختلف جهت توسعه و بهبود سيستم حمل ونقل را مورد ارزيابي قرار مي دهد.

موضوع حمل ونقل به دليل تاثير گذاري ان بر قيمت تمام شده کالاها گاه تا يک سوم قيمت تمام شده کالا را شامل مي شود و در کشورهاي در حال توسعه جايگاه والايي يافته و توجه بدان در عرصه فعلي تجارت ازاد و محيط کاملا رقابتي موجود در ميان صاحبان صنايع و مواد اوليه ، نقشي حياتي يافته است.

در چنين شرايطي اعمال خواسته يا ناخواسته هرگونه وقفه يا ايجاد هزينه هاي غيرضروري در چرخه حمل ونقل کالا به نوبه خود مي تواند منجر به حذف بسياري از فعالان در بخش واردات و صادرات شود به گونه اي که ديگر قادر به حفظ حاشيه درامدها (marginal revenue ) نخواهند بود و از چرخه فعاليت خارج خواهند شد.

از طرف ديگر روان سازي و بهبود روش ها و فرايندها در اين عرصه نيز مي تواند اثار مثبت بر تعداد فعالان و در نتيجه افزايش رقابت داشته باشد.

امروزه در مديريت زنجيره تامين supply chain management بنادر و شبکه هاي حمل ونقل پسکرانه هاي جاده اي ، همواره به عنوان تاثيرگذارترين حلقه در زنجيره هستند و تلاش هاي زيادي براي ارتقاي بهره وري productivity و کارايي efficiency دراين حلقه مد نظر قرار گرفته است.

هر اندازه که کشورها در جهت پويايي و استفاده بهينه از منابع موجود خود در زمينه حمل ونقل جاده اي و دريايي تلاش کنند ، به همان اندازه هزينه هاي پرداختي حمل ونقل کاهش مي يابد و عواقبي مانند تورم داخلي و يا وابستگي هاي خارجي کمتر بر انان و اقتصاد کشورشان تاثير گذار مي شود.

همايش حمل ونقل " ‌ترانزيت وامور گمرکي ؛ چالش ها و فرصت ها " تلاش مي کند با حضور دست اندرکاران فعال در واردات و صادرات کالا و بررسي مشکلات انها با فعالان عرصه بندري و جاده اي از جمله شرکت هاي کارگزار بندري ، خطوط کشتيراني و گمرک ؛ گلوگاه ها و تنگناهاي موجود را شناسايي کند و درجهت رفع انها و افزايش رقابت پذيري و بهره وري سيستم حمل ونقل جاده اي و بندري گام بردارد و قادر به کاهش توان هزينه ها و زمان حمل و نقل و افزايش رقابت پذيري فعالان عرصه واردات و صادرات شود.

دبيرخانه همايش : خيابان استاد مطهري روبروي خيابان سنايي پلاک 258 اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با شماره تلفن 88712532-88713572 است.

http://sanatnews.ir/News/1/2642
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است