شنبه 16 تير 1403

آثار فاخر هنرمندان برتر صنايع‌دستي کشور ثبت مي‌شود

  تاريخ:بيست و يکم مرداد 1388 ساعت 13:54   |     کد : 26104   |     مشاهده: 1111
به گزارش صنعت نیوز، مدير کل حفظ و احياء معاونت هنرهاي سنتي از تلاش اين معاونت براي ثبت آثار برجسته و ويژه هنرمندان صنايع‌دستي کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، مدير کل حفظ و احياء معاونت هنرهاي سنتي از تلاش اين معاونت براي ثبت آثار برجسته و ويژه هنرمندان صنايع‌دستي کشور خبر داد.

يحيي رحمتي با بيان اين مطلب گفت: اجرايي شدن اين برنامه نيازمند بررسي جوانب مختلف اجرايي کار است که در حال حاضر در مراحل مقدماتي آن هستيم.

وي با اشاره به اينکه در اين بخش سعي داريم آثار صنايع‌دستي را که مربوط به هنرمندان است با در نظر گرفتن ويژگي‌هاي خاص و منحصر به فرد آن‌ها ثبت کنيم، اظهار داشت: در گام اول براي اجرايي شدن اين برنامه بايد مراحل ثبت و جايگاه حقوقي آن با تلاش کارشناسان مربوطه بررسي شود.

مدير کل حفظ و احياء اين معاونت تصريح کرد: معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي در دو بخش ثبت ميراث ناملموس و ثبت منقول آثار تاريخي صنايع‌دستي اقداماتي را در دست اجرا دارد ولي در خصوص ثبت آثار هنرمندان فعلي صنايع‌دستي فعلاً در مرحله بررسي جوانب اجراي کار است.

رحمتي با بيان اينکه براي ثبت آثار برجسته و فاخر صنايع‌دستي يک تعريف جامع از اين برنامه خواهيم داشت، گفت: در اين طرح جامع که با رفع موانع حقوقي تعريف مي‌شود شرايط و ويژگي‌هاي آثار فاخر به خوبي تشريح مي‌شود.

وي در ادامه اظهار داشت: اداره کل حفظ و احياء در راستاي اجراي اين طرح مستند نگاري 60 رشته صنايع‌دستي را تا پايان سال جاري در دستور کار قرار داده است.

اين مقام مسئول با تأکيد بر اينکه مستندنگاري رشته‌هاي صنايع‌دستي به معناي جمع آوري اطلاعات جامعي در خصوص هر يک از رشته‌ها است، افزود: نقوش، فرم، مواد اوليه، سازندگان محصولات، باورهايي که در ساخت آن‌ها وجود داشته در کنار کارگاه‌هاي توليد آثار، وضعيت رشته در گذشته و امروز در مستند نگاري مورد توجه قرار مي‌گيرد.

يحيي رحمتي افزود:‌ اطلاعات مربوط به مستندنگاري در آينده در بخش ثبت آثار فاخر و برجسته هنرمندان صنايع‌دستي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مدير کل حفظ و احياء معاونت هنرهاي سنتي خاطرنشان کرد: شناسنامه دار کردن آثار فاخر صنايع‌دستي به معناي حفظ اين گنجينه‌ها براي آيندگان است.

 

http://sanatnews.ir/News/1/26104
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است