شنبه 16 تير 1403

خمره سفالي مکشوفه، روايتگر تاريخ تيس

  تاريخ:هجدهم مرداد 1388 ساعت 15:00   |     کد : 25921   |     مشاهده: 1175
به گزارش صنعت نیوز، در روزهاي پاياني عمليات بررسي باستان شناسي حريم قلعه تيس و قبرستان شماره يک، خمره سفالي کشف شد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، در روزهاي پاياني عمليات بررسي باستان شناسي حريم قلعه تيس و قبرستان شماره يک، خمره سفالي کشف شد.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان با بيان مطلب فوق گفت:اين خمره سفالي

متعلق به دوره اسلامي است و ارتفاع آن يک متر و عرض آن 50سانتي متر است.

مصطفي عارف حقي افزود: بر اساس بررسي هاي انجام شده احتمال مي رود از اين خمره جهت نگهداري مواد غذايي،گندم و جو استفاده مي‌شده است.

وي با بيان اينکه همچنين در حريم قلعه تيس تعدادي ديوار و آثار معماري کشف شده که احتمالا هم دوره با قلعه تيس است،گفت: قلعه تيس در زمان حضور پرتغالي ها در دوره قاجار مورد بازسازي و استفاده قرار گرفته ولي پايه‌هاي اين قلعه در دوران اسلامي بنا شده است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي استان سيستان و بلوچستان خاطرنشان کرد:عمليات بررسي باستان شناسي خليج باستاني تيس پيرو تجاوز سازمان منطقه آزاد چابهار به حريم و عرصه قلعه و قبرستان شماره يک آغاز شد تا مستندات علمي و قانوني براي اثبات تاريخي بودن محدوده قلعه تاريخي تيس به اين سازمان ارائه شود.

عارف حقي اضافه کرد:نخستين مرحله عمليات بررسي باستان شناسي محدوده باستاني تيس با 14 ميليون تومان اعتبار از محل اعتبارات استاني در حال انجام است که به زودي به کار خود پايان خواهد داد.

وي تصريح کرد: در حال حاضر اين محدوده مورد بررسي باستان شناسي سطحي و تعيين عرصه و حريم قرار گرفته است که پس از کشف اشيا و آثار تاريخي به برنامه ريزي براي انجام اقداماتي نظير حفاظتي،نجات بخشي و...خواهيم پرداخت.

 

http://sanatnews.ir/News/1/25921
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است