شنبه 16 تير 1403

ابريشم بافي خراسان شمالي زنده مي‌شود

  تاريخ:پانزدهم مرداد 1388 ساعت 10:35   |     کد : 25777   |     مشاهده: 1151
به گزارش صنعت نیوز ، با همت معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي خراسان شمالي، رشته ابريشم بافي از رشته‌هاي در حال منسوخ اين استان احياء مي‌شود.

به گزارش صنعت نیوز ، با همت معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي خراسان شمالي، رشته ابريشم بافي از رشته‌هاي در حال منسوخ اين استان احياء مي‌شود.

 

معاون هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي خراسان شمالي با بيان اين مطلب گفت: در راستاي تجهيز کارگاهاي هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي و از محل اعتبارات ابلاغ شده و با هدف احياء اين رشته اين اقدام صورت مي‌گيرد.

 

علي عابدي ادامه داد: همچنين معرفي رشته‌هاي بومي استان به علاقمندان و بهينه سازي توليد اين رشته زمينه ساز تجهيز کارگاه اريشم بافي در منطقه راز و جرگلان شده است.

 

وي تصريح کرد: ماده اوليه ابريشم بافي ليفي پروتئيني است که به فرم رشته از دهان حشره کرم ابريشم ريسيده مي‌شود.

 

معاون هنرهاي سنتي خراسان شمالي با اشاره به اينکه در ابريشم بافي که جزء رشته‌هاي نساجي سنتي است، پارچه‌ها به وسيله دستگاه‌هاي ساده بافندگي با عرضي در حدود 50 سانتيمتر بافته مي‌شود، اظهار داشت: طرح‌ها نيز در اين نوع پارچه ذهني باف بوده و استفاده از رنگ‌هاي شاد و جلاي ابريشم زيبايي خاصي به اين پارچه مي‌دهد.

 

عابدي اضافه کرد: اقدامات لازم در راستاي تجهيز کارگاه‌هاي چاروق دوزي، نساجي سنتي، رنگرزي سنتي و صحافي سنتي نيز با هزينه‌اي بالغ بر 210 ميليون ريال انجام شده و در ماه‌هاي آتي آماده فعاليت در راستاي حفظ و احياء رشته‌هاي بومي استان هستند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/25777
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است