شنبه 16 تير 1403

کشف مجسمه 1400 الهه حاصلخيزي هندوها در کشمير

  تاريخ:يازدهم مرداد 1388 ساعت 12:39   |     کد : 25533   |     مشاهده: 1075
به گزارش صنعت نیوز، کاوش‌هاي باستان‌شناسان در بستر چشمه‌اي باستاني واقع در يکي از روستاهاي جنوبي ايالت کشمير هند منجر به کشف مجسمه‌اي سنگي و زيبا از يکي از الهه‌هاي آيين هندو شد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، کاوش‌هاي باستان‌شناسان در بستر چشمه‌اي باستاني واقع در يکي از روستاهاي جنوبي ايالت کشمير هند منجر به کشف مجسمه‌اي سنگي و زيبا از يکي از الهه‌هاي آيين هندو شد.

اين مجسمه که از سنگ آهک درخشان ساخته و چهره‌اي فيل مانند دارد، 9 اينچ ارتفاع و پنج اينچ پهنا داشته و بر روي تختي از چوب سدر که دو طرف آنرا دو شير درميان گرفته اند، نشسته است.

باستان‌شناسان اعلام کردند اين مجسمه که قسمتي از پهلوي فوقاني سمت راست آن ناپديد شده، در دست راست خود شاخه‌‌اي از درخت سدر و در دست چپ خود شيئي قيف مانند، نمادي از غذا و وفور نعمت، داشته و با جامه‌اي زيبا بر تن و چهره‌اي متبسم به آنها مي‌نگريسته است.

گردنبندي با تحدبي اندک مخصوص مجسمه‌هاي کشميري بر گردن اين مجسمه قرار داشته و پوششي پارچه‌اي که تنها از ناحيه سينه به پايين اين مجسمه را پوشانده بود با چين و چروک‌هاي فراوان ديده مي‌شد.

به گفته باستان‌شناسان اين مجسمه متعلق به قرن ششم يا هفتم ميلادي بوده و به نوعي هنر و مهارت والاي هنرمندان کشمير را با بازتابي از هنر منطقه قندهار به نمايش گذاشته است.

 

http://sanatnews.ir/News/1/25533
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است