شنبه 16 تير 1403

مرمت امامزاده محمد و ابراهيم بکشلو

  تاريخ:سی و يکم تير 1388 ساعت 13:04   |     کد : 25000   |     مشاهده: 1313
به گزارش صنعت نیوز، هم‌اکنون عمليات مطالعه طرح مرمت و استحکام‌بخشي بناي امامزاده محمد و ابراهيم واقع در منطقه بکشلو محدوده شرق اروميه درحال انجام است.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، هم‌اکنون عمليات مطالعه طرح مرمت و استحکام‌بخشي بناي امامزاده محمد و ابراهيم واقع در منطقه بکشلو محدوده شرق اروميه درحال انجام است.

مدير پروژه طرح مرمت بناي امامزاده محمد و ابراهيم ضمن بيان اين مطلب افزود:با همکاري سازمان ميراث فرهنگي اروميه هم‌اکنون طراحي طرح استحکام‌بخشي بناي امامزاده محمد و ابراهيم دوتن از نوادگان حضرت علي(ع ) واقع در منطقه بکشلو منطقه شرق اروميه درحال انجام است.

نيکنام اله‌وردي‌زاده درادامه خاطرنشان کرد:به دليل بارهاي مرده افزوده شده در طول مرمت‌هاي انجام شده در دوره‌هاي قبل، بستر سست اين بنا دچار رانش هاي بسياري شد بنابراين براساس تحليل‌هاي رايانه‌اي و مطالعه موارد و نوع آسيب‌ها، طرح‌هاي استحکام‌بخشي براي بستر و جرزها انجام مي‌شود.

اين کارشناس ارشد مرمت و احياي بناهاي تاريخي بيان داشت:همچنين طرح ديگري نيز براي سبک‌سازي بعضي از بخش‌ها از جمله گنبد پيشنهاد شده تا از ميزان نيرو و بار اضافي کاسته شود.

وي با اشاره به اين‌که سازه يکي از بخش‌هاي امامزاده که در دوره هاي قبلي مرمت شده با بخش قديمي بنا متفاوت است اظهارداشت:براساس مطالعات آزمايشگاهي و گمانه زني‌هاي انجام شده اين بخش قديمي بنا بدون پي و سنگ خاک آن نيز سست است بنابراين طرح استحکام بخشي بستر آن نيز در دستور کار قرار گرفت.

اله‌وردي‌زاده با بيان اين‌که تماي اين فرايندها براساس آئين‌ها و نظريه‌هاي مرمتي از جمله نظريه‌هاي "چزاره براندي" انجام شده است تصريح کرد:در اين طرح‌ها از مرحله مطالعه و ارائه طرح تا اجراي آن، اصالت و ارزش‌هاي موجود در بناي تاريخي حفظ مي‌شود.

مدير پروژه طرح مرمت بناي امامزاده محمد و ابراهيم يادآور شد: پس از پايان تهيه طرح، در دو ماه آينده طرح استحکام‌بخشي بنا با همکاري سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان غربي اجرا خواهد شد.

وي با اشاره به اين‌که هسته اوليه بناي امامزاده مربوط به دوره ايلخاني است که اکنون اثري از آن باقي نمانده است اظهارداشت:در دوره صفويه نيز بناهايي دراين محدوده ساخته شده که امروزه ازبين رفته‌اند.

اين کارشناس ارشد مرمت و احياي بناهاي تاريخي با بيان اين‌که بناي فعلي امامزاده در دوره قاجاريه ساخته شده تأکيد کرد:در اواخر دوره پهلوي ايوان اوليه ورودي واقع در ضلع شمالي بنا دوباره از نو ساخته شد سپس در سال 74 توسط سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان غربي دوباره ايوان،تزئينات و کاشي کاري‌هاي روي گنبد و نما از نو ساخته شد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/25000
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است