شنبه 16 تير 1403

مرمت راسته شمشير گرهاي بازار وکيل شيراز آغاز شد

  تاريخ:بيست و هفتم تير 1388 ساعت 15:00   |     کد : 24775   |     مشاهده: 1121
به گزارش صنعت نیوز، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس از مرمت راسته شمشير گرهاي بازار وکيل شيراز خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس از مرمت راسته شمشير گرهاي بازار وکيل شيراز خبرداد.

محمدرضا بذرگر گفت:اين سازمان در راستاي حفاظت و صيانت از بناهاي شاخص تاريخي استان مرمت راسته شمشير گرها در بازار وکيل را در دست اجرا دارد.

وي افزود: در اين عمليات مرمتي که از محل اعتبارات ابلاغي سفر رياست جمهوري و هيات دولت به استان فارس تامين شده است مرمت اين بخش از بازار وکيل با صرف اعتباري حدود 340 ميليون ريال صورت مي‌گيرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در ادامه گفت:ساماندهي کف‌فرش بازار، تعمير و تقويت پي بنا، اجراي بلوکاژ، اجراي سنگ فرش و نصب در ورودي بازار که دچار فرسودگي شده بود از اقدامات مرمتي صورت گرفته است.

بازار وکيل در محله "درب شاهزاده" جنب مسجد جامع وکيل واقع است. شکل صليب ساخته شده و شامل يک رشته "شمالي – جنوبي" و يک رشته "شرقي – غربي" است که در وسط به واسطه يک "چهار سوئي يا چهار سوقي" بلند و بزرگ رو سيع بر يکديگر عمود مي‌شوند و داراي پنج در بزرگ است که شب‌ها آنها را مي بستند و بازار از هر جهت محفوظ مي‌مانده است.

بنيان و اساس بازار بسيار محکم نهاده شده و با زلزله‌هاي پي در پي که در شيراز به وقوع پيوسته کوچکترين خللي در ارکان آن وارد نشده است تاريخ بناي بازار مذکور که بعد از سه سال 1180 هـ.ق است مقارن با ساختمان مسجد وکيل است.

راسته شمالي- جنوبي بازار، از دو جناح ترکيب شده و در جناحي 41 زوج مغازه وسيع ساخته شده است و ضمنا در مشرق و مغرب جناح شمالي آن چهار کاروانسرا بنام کارواسراي روغني، کاروانسراي احمدي، کاروانسراي گمرک و ضرابخانه ساخته شده است که هر کدام حجره‌هاي متعددي دارد. راسته شرقي- غربي نيز دو جناح دارد که شرقي آن با 19 زوج مغازه به نام بازار "علاقه بندان" و غربي آن با 10 مغازه به نام بازار "ترکش دوزها" ناميده مي‌شود.

موازي ترکش دوزها بازار ديگري است به نام "بازار شمشير گرها" که آن نيز 11 زوج مغازه دارد. در بازار شمشير گرها سراي ديگري وجود دارد که آنرا "کاروانسراي فيل" نامند.

اين بازار علاوه بر زيبايي و معماري عالي چند ويژگي مهم دارد از جمله وسعت آن و طاق‌ هاي غربي ضربي مرتفع است که با ارتفاعي متجاوز از 10 متر به صورتي ساخته شده‌اند که در زمستان هواي بازار گرم و در تابستان خنک است و به وسيله دريچه هايي که زير سقف آن تعبيه شده هوا و نور کافي به همه مغازه ها مي رسد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/24775
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است