يک شنبه 8 مهر 1403

بررسي مسکن مهر در آذربايجان غربي

  تاريخ:بيست و چهارم تير 1388 ساعت 10:18   |     کد : 24598   |     مشاهده: 821
به گزارش صنعت نیوز، درحالي که اجراي طرح " مسکن مهـر " از مهمترين راهکارهاي دولت نهـم براي خانه دار شـدن افراد بـدون مسکن بشمار مي آيد اجراي آن در آذربايجان غربي با اما و اگرهايي همراه است .

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، درحالي که اجراي طرح " مسکن مهـر " از مهمترين راهکارهاي دولت نهـم براي خانه دار شـدن افراد بـدون مسکن بشمار مي آيد اجراي آن در آذربايجان غربي با اما و اگرهايي همراه است .

برخـي آنرا طرحي ناموفق و عده اي هم از جمله مسئولان سياسي و اجرايي آذربايجان غربي آنـرا کاملا موفق مي دانند .

بر اساس آمار رسمي هم اکنون حدود صد هزار نفر در آذربايجان غربي مسکن ندارند .

نگاهـي گذرا به رونـد آغاز طرح مسکن مهـر در آذربايجان غربي و نتايج حاصـل ازآن تاکنون ، بهتر مي تواند

چشم اندازِ اجراي اين طرح را در اين استان ، مشخص کند .

با آغاز نام نويسي از خانواده هاي بدون مسکن در سال 86 ، حدود 142 هزار نفر در قالب 420 تعاوني مسکـن استفاده از تسهيلات مسکن مهـر را خواستار شدند که پس از پالايش اوليه حـدود 90 هزار نفر واجد شـرايط شناخته شدند .

از ميان آنها حدود 70 درصد يعني 65 هزار نفر براي امضـاء تفاهم نامه به مراکز مربوط مراجعه که ازاين تعداد هم فقط 45 هزار نفر تفاهم نامه مسکن مهر را منعقد کردند ، مرحله بعد از تفاهم نامه امضاء قرارداد واگـذاري زمين براساس نقشه قطعه بندي شده سازمان مسکن و شهر سازي است که در اين مرحله هم از 45 هزار نفـر باقي مانده 25 هزار نفر قرارداد مربوط را امضاء کردند .

از اين تعداد هم 3 هزار و 460 نفر پروانه ساخت اخذ کردند و حدود هـزار نفر هم بدون اخذ پروانه ساخت کار آماده سازي و ساخت واحدهاي خود را آغاز کرده اند .

در مجموع بايد گفت از 90 هزار متقاضي مسکن مهـر هم اکنون در آذربايجان غربي حدود 4 هزار و 600 نفر پروانه ساخت گرفته اند و يا در حال اخـذ هستند و از ميان اين تعـداد پروانه ساخت هم تا پايان تير حدود 2 هزار واحـد مسکونـي در مرحلـه زيرسازي ، 760 واحـد در مرحله اسکلت بندي و 600 واحد هـم درمرحله سفيدکاري است .

نگاهي به آمار ارائه شده از سوي سازمان مسکن و شهرسازي استان نشانگر نامتناسب بودن کارهاي اجرا شـده با حجم تقاضاهاست و اين مشکل زماني حادتر مي شود که به گفته رييس سازمان مسکـن و شهرسازي استـان هنوز حتي يک پروانه ساخت هم در مرکزاستان يعني شهرستان اروميه صادر نشده است و اگر اقداماتي هم در چند تعاوني مسکن صورت گرفته مربوط به آماده سازي و و بتن ريزي برخي پروژه هاست .

به اعتقـاد کارشناسان ، مسکن مهر در آذربايجان غربي از دو مشکل اساسي رنج مي برد يکي نداشتن اطلاعات کافي متقاضيان مسکن از اين طرح و در نتيجه پيگيري نکردن و يا انصراف آنان ، دوم بروکراسي اداري سازمان هاي دولتي مانند مسکن و شهرسازي ، اداره تعاون و شهرداري ها و مهمتر از همه سازمان نظام مهندسـي است

که هر چهار دستگاه دولتي و غيردولتي در زمينه اجراي مسکن مهر با همديگر مشکل دارند .

همچنين بايد يادآور شد متقاضياني که در قالب تعاوني هاي مسکن ادارات و سازمانهاي دولتي اقدام به پيگيري مسکن خود مي کنند در مقايسه با افراد غير اداري مشکلات کمتري دارند و درصورت برطرف شـدن مشکلات زمين اين تعاوني ها ، ادامه کار روند مطلوبي به خود مي گيرد اما متقاضياني که مشاغل غيراداري دارند و عضـو يک تعاوني هستند به علت نداشتن شناخت از يکديگر و سنخيت شغلي و درآمدي ، با مشکلات زيادي مواجه مي شوند .

به اعتقاد کارشناسان از ديگر مشکلات متقاضيان مسکن مهر در استان اطلاع رساني ناموفق درخصوص مسکن مهر است بگونه اي که اغلب متقاضيان فکر نمي کردند براي آغاز طرح بايد آورده شخصي هم داشته باشند .

اطلاع رساني در اين خصوص فضا را به طرفي هدايت کرد که اغلب خانواده هاي بدون مسکن تصـور مي کردند اين طرح فقط با تسهيلات دولتي اجرا مي شود .

مسولان استاني هم ميگويند اغلب متقاضياني که براي طرح مسکن مهر نام نويسي کردند اما براي عقدقرارداد

به مراکز مورد نظر مراجعه نکردند اطلاع آنان از همين موضوع است که بايد براي آغاز طـرح مبالغي را پرداخت کنند .

بر همين اساس اين افـراد ترجيح دادند مبلغ يک ميليون تومان وجه درخواستي را واريز نکنند و يا در صورت واريز ، آنرا پس بگيرند و يا اصلاً براي عقد تفاهم نامه و قرارداد مراجعه نکنند .

هرچند خان محمدي رئيس مسکن و شهرسازي استان از علت مراجعه نکردن حدود 20 هزار نفر از متقاضيان مسکن مهر براي عقدقرارداد زمين اظهار بي اطلاعـي کرد و گفت : که علت اين مسئله در دست بررسي است آگاهي نداشتن افراد بدون مسکن از شرايط طرح و نداشتن توانايي مالي لازم براي تامين بخش آورده شخصـي موجب شده است حدود نيمي از کسانيکه تفاهم نامه زمين را منعقد کرده اند براي عقد قرارداد واگذاري زمين مراجعه نکنند .

وجود معارض براي زمين هاي مورد نظر براي اجراي اين طرح و برطرف نشدن آنها دراين مدت ، سليقه اي عمل کردن سازمان نظام مهندسي به اعتقاد مسئولان مسکن و شهرسازي در تائيد يا تاييد نکردن نقشه هاي اجراي طرح ها ، مشکل با شهرداريها در اخذ پروانه هاي ساخت از مشکلات اوليه طرح مسکن مهر در آذربايجان غربي است .

همچنين رئيس سازمان نظام مهندسي استان ، برخي مصالح ساختماني بکار رفته در بخش احداث مسکن مهـر آذربايجان غربي را غيراستاندار دانست و مسئولان را به دقت بيشتر در اين زمينه فرا خواند ، اين درحاليستکه

ديگر مسئولان مسکن و شهرسازي اين موضوع را رد کرده و وضع مصالح را مطلوب ارزيابي مي کنند .

استاندار آذربايجان غربي هم اجراي طرح مسکن مهر را در اين استان درخشان ارزيابي کرد ، درحاليکه سلمان ذاکر نمانيده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي آنرا طرحي شکست خورده در استان بويژه در شهرستـان اروميه مي داند .

گفتار و کردار متناقص مسئولان مرتبط به اين طرح از يک سو و رفتار نامعلوم اغلب متقاضيان مسکن مهـر در آذربايجان غربي اجراي اين طرح را با اما و اگرهاي فراوان رو به رو کرده است که به نظر ميرسد بازنگري اساسي در مقررات و شيوه هاي اجراي طرح ، پيش از آنکه به معضلـي براي دولت و متقاضيـان تبديـل شـود ، لازم و ضروري است .

 

http://sanatnews.ir/News/1/24598
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است