شنبه 16 تير 1403

شناسايي 33 اثر باستاني در سردرود همدان

  تاريخ:بيست و يکم تير 1388 ساعت 12:03   |     کد : 24416   |     مشاهده: 1091
به گزارش صنعت نیوز، درحال حاضر عمليات بررسي و شناسايي بخش سردرود شهرستان رزن واقع در استان همدان به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، درحال حاضر عمليات بررسي و شناسايي بخش سردرود شهرستان رزن واقع در استان همدان به پايان رسيد.

سرپرست هيأت بررسي و شناسايي بخش سردرود شهرستان رزن با بيان اين مطلب افزود: بخش سردرود شهرستان رزن داراي حدود 24 روستاي مسکوني و خالي از سکنه است که بيشترين آثار شناسايي شده درآن متعلق به ادوار تاريخي به ويژه اسلامي است.

يعقوب محمدي‌فر با اشاره به اين‌که استقرار‌هاي متعلق به ادوار پيش از تاريخ اين منطقه بسيار ضعيف است افزود:دراين بخش تعداد 33 اثر باستاني مورد شناسايي و مطالعه قرار گرفت که در ميان آنها هيچ‌گونه اثري معروف به دوره نوسنگي و پيش از آن مشاهده نشد.

وي اضافه کرد:البته تعداد محدودي آثار و مواد فرهنگي مربوط به دوره مس و سنگ و تعداد 10 اثرمربوط به هزاره اول پيش از ميلاد به ويژه عصر آهن دو و سه با سفال‌هاي خاکستري، نخودي و قرمز در اين محدوده شناسايي شد.

محمدي‌فر با اشاره به مواد فرهنگي بدست آمده بيانگر فرهنگ رايج در قرون ميانه اسلامي اظهار داشت: به‌نظر مي‌رسد اين منطقه در دوره‌هاي مختلف اسلامي به ويژه در دوره ايلخاني از رونق بسياري برخوردار بوده است.

خاطرنشان مي‌شود شهرستان رزن در دشتي هموار و در مسير جاده اصلي همدان به تهران واقع شده و به لحاظ مطالعات باستان‌شناسي مرز ميان دو محدوده فرهنگي متفاوت يعني زاگرس مرکزي و ناحيه فلات ايران است.

براين اساس شناسايي چگونگي نفوذهاي فرهنگي و تحولات فرهنگي در اين منطقه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است البته عمليات بررسي و شناسايي بخش درجزين اين شهرستان نيز انجام شده است.

 

http://sanatnews.ir/News/1/24416
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است