شنبه 16 تير 1403

رشته‌هاي منسوخ صنايع‌دستي بوشهر احياء مي‌شود

  تاريخ:هجدهم تير 1388 ساعت 11:14   |     کد : 24286   |     مشاهده: 1107
به گزارش صنعت نیوز، معاون هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي استان بوشهر از تلاش براي احياء رشته‌هاي روبه فراموشي صنايع‌دستي اين استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، معاون هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي استان بوشهر از تلاش براي احياء رشته‌هاي روبه فراموشي صنايع‌دستي اين استان خبر داد.

احمد دهاز با بيان اين مطلب گفت: با اجرا و آموزش صنايع دستي بوشهر تلاش مي شود رشته‌هاي منسوخ شده اين استان دوباره احيا شود.

وي ادامه داد: احياء صنايع‌دستي منسوخ براي حفظ و توسعه صنايع‌دستي بوشهر ضروري است و توسعه اين صنايع را تسريع مي‌بخشد.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي اين استان با اشاره به اينکه در حال حاضر تعدادي از رشته‌هاي صنايع‌دستي استان به طور کامل منسوخ شده‌اند، اظهار داشت: اين رشته‌ها به دليل تغيير سلايق و جايگزيني صنايع ماشيني به جاي صنايع‌دستي در سال‌هاي اخير به فراموشي سپرده شده‌اند.

دهاز تصريح کرد: رشته‌هايي چون گيوه دوزي، سوزن دوزي و نمد مالي به دلايل ذکر شده ديگر جايي در زندگي روزمره مردم ندارند.

وي در ادامه اظهار داشت: اين صنايع در گذشته از صنايع‌دستي معروف و مقبول استان بوشهر بوده و در خارج از کشور نيز بازار داشته است، احيا و توسعه آن‌ها مي‌تواند در توسعه و صادرات صنايع‌دستي اين استان موثر باشد.

اين مقام مسئول با بيان اينکه 35 هزار صنعتگر صنايع‌دستي در بوشهر فعاليت مي‌کنند، گفت: در سال مالي 88 با صدور مجوزهاي لازم رشته‌هاي در حال فراموشي استان را به چرخه آموزش و توليد باز مي‌گردانيم.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي بوشهر اضافه کرد: گليم، حصير، گرگور و عبابافي، صنايع‌دستي دريايي، معرق چوب، البسه محلي، سفالگري، نقاشي روي سفال و صدف دوزي از جمله رشته‌هايي هستند که براي آموزش آن‌ها مجوز صادر شده است.

احمد دهاز افزود: معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي بوشهر از سال گذشته آموزش رشته‌هاي صنايع‌دستي را به بخش خصوصي واگذار کرده است.

وي خاطرنشان کرد: انتخاب رشته‌ها براي آموزش در مراکز آموزشي استان بر مبناي کاربرد آن‌ها در زندگي مردم، برخورداري از شرايط لازم براي اشتغال آفريني و همچنين بازار فروش مناسب بوده است.

دهاز ياد آور شد: تشکيل کارگاه‌ها و کلاس‌هاي آموزشي، صدور مجوز، معرفي صنعتگران براي استفاده از تسهيلات بانکي، شرکت در نمايشگاه‌هاي استاني و ملي و برپايي فروشگاه صنايع‌دستي را از عمده فعاليت‌هاي اين معاونت در سال جاري دانست.

 

http://sanatnews.ir/News/1/24286
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است