شنبه 16 تير 1403

پروژه کوشک نور آباد رو به اتمام است

  تاريخ:چهاردهم تير 1388 ساعت 12:44   |     کد : 24137   |     مشاهده: 1131
به گزارش صنعت نیوز، کوشک نور آباد ايذه يکي از پروژه‌هاي گردشگري رو به اتمام در استان خوزستان است.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، کوشک نور آباد ايذه يکي از پروژه‌هاي گردشگري رو به اتمام در استان خوزستان است.

صنايع دستي وگردشگري خوزستان، کوشک نور آباد ايذه در جنوب غربي شهرستان ايذه در محله نور آباد قرار دارد. اين اثر بنايي اربابي از سنگ قواره شده و لاشه سنگ با استفاده از گچ نيم کوب ( گچوره ) بدون استفاده از چوب بر روي صخره اي بنا شده است.

اين بنا از دوره قاجار تا پهلوي مورد استفاده قرار مي‌گرفت و حکام محلي جهت اقامت و اخذ مـاليات، دوره قشــلاق خود را در اين مکان مي‌گذراندند . بنـاي کوشک نــور آبـاد بر بنيان معماري دهــدشتي ( بهبهاني) است که اينگونه معماري در شهرستان ايذه يک معماري غيربومي تلقي مي شود.

اين بنا يک تالار مرکزي و 8 اتاق ديگر در اطراف تالار است ، که هر اتاق مستقلاً به باغ راه دارد در حاليکه از طريق اتاق‌هاي مياني جبهه شمالي و جنوبي با باغ ارتباط پيدا مي کنند.

کوشک نور آباد در تاريخ 11 بهمن ماه سال 78 به شماره 2570 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و از سال 85 کارگاه مرمتي اين بنا فعال شده است. پس از پـاکسـازي و نخالــه برداري با انجام يک سري اقدامات شامل برداشتن اندود جداره هاي داخلي، بازسازي بخش هايي از اتاق هاي مياني جبهه شرقي و غربي ، اتاق گوشه جنوب غربي، اتاق گوشه جبهه جنوب غربي و اتاق جبهه شمال شرقي انجام شده است .

يکي ديگر از پروژه‌هاي معاونت ميراث فرهنگي مرمت و ساماندهي سراي افضل است که متعلق به خاندان افضل بوده و اين خاندان مجموعه اي شامل خانه، ساباط، حمام، مسجد، آسياب و سراي را از خود به يادگار گذاشته اند .

پيشه اين خانواده از قديم تجارت بوده که با کشور هند تبادل کالاي تجاري داشته بدين صورت که از شوشتر به هند خرما، برنج، روغن حيواني و پارچه صادر و شمع کافوري، عطر و چاي و ... ، از هند به شوشتر وارد مي کردند .

درگذشته اين سرا محل تجارت عمده غلات، برنج، گندم و جو بوده که شبستان آن نيز محل انبار و دفتر تاجران در طبقه همکف بوده است . سراي افضل تاپايان دوره پهلوي به کار خود ادامه داد اما به مرور زمان نقش تجاريش را با توجه به توسعه راه ها، گسترش و پيشرفت حمل ونقل از دست داده است.

در سال 85 با توجه به کمبود فضاي آموزشي و کارگاه هاي صنايع دستي و با توجه به حمايت از صنايع فراموش شده، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان پس از تهيه و ارائه طرح مرمت و احياء سرا اقدام به باز سازي بنا کرد که ترميم و تعويض ديوارهاي آجري و سنگي، استحکام بخشي ديواره هاي آسيب ديده ، سبک سازي و اجراي سنگ فرش، آجرفرش، مرمت در و پنجره هاي فرسوده ، مرمت و تعويض تيرپوش هاي سقف ، اجراي تأسيسات برق و مکانيک ، اجراي سفيدکاري و بندکشي از جمله کارهاي صورت گرفته در اين خصوص است .

خانه محسني و مجموعه آب درماني گراب بهبهان با 80 درصد پيشرفت فيزيکي ، مجتمع گردشگري آرپناه ، مجتمع گردشگري ربـاط، عمـارت صميمي رامهرمــز و کمپ اقامتــي مال آقا از ديگر پروژه هاي گردشگري مورد بهره برداري در استان خوزستان است که بخشي از بودجه اين پروژه ها از محل اعتبارات ملي و بخشي نيز از محل بودجه هاي استاني تأمين مي شود .

 

http://sanatnews.ir/News/1/24137
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است