شنبه 16 تير 1403

تعيين حريم بزرگترين چهارتاقي ايلام

  تاريخ:سيزدهم تير 1388 ساعت 14:43   |     کد : 24066   |     مشاهده: 1061
به گزارش صنعت نیوز، در عمليات پژوهشي چهارتاقي موشکان، علاوه بر مطالعه‌ بنا و شناخت بيشتر آن به‌لحاظ دوره و کاربري، عرصه و حريم بنا مشخص شدند.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، در عمليات پژوهشي چهارتاقي موشکان، علاوه بر مطالعه‌ بنا و شناخت بيشتر آن به‌لحاظ دوره و کاربري، عرصه و حريم بنا مشخص شدند.

نريمان ملک احمدي ناظر پروژه تعيين عرصه و حريم بناي تاريخي موشکان در استان ايلام گفت: با تعيين ضوابطي، از اين بنا در برابر ساخت‌وسازهاي جديد و طر‌ح‌هاي خدماتي ـ توليدي حفاظت مي‌شود.

وي با بيان اينکه قدمت اين چهارتاقي به اواخر دوره‌ي ساساني مي‌رسد،ادامه داد: اکنون ضوابط عرصه و حرايم تعريف شده‌اند که پس از آماده شدن گزارش، با تصويب در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ابلاغ خواهند شد.

کارشناس باستانشناسي سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان ايلام افزود :ابعاد چهارتاقي موشکان به استثناي الحاقات آن 13 در 13 متر است و مصالح اين بنا قلوه‌سنگ و ملات گچ پخته معروف به گچ سنتي است؛ اما گنبد اصلي چهارتاقي به‌دليل وسعت زياد و حجم بالاي آن، فروريخته و آوارش نيز داخل بناست. همچنين دالان‌هايي در اطراف بناي مرکزي وجود دارند که به‌دليل جلوگيري از رانش ايجاد شده‌اند. البته فقط يکي از اين دالان‌ها سالم است و بخش‌هايي از سه دالان ديگر فروريخته‌اند.

ملک‌احمدي اظهار کرد: در اين عمليات پژوهشي، تعدادي قطعه‌ گچبري پيدا شدند که دقيقا مشابه گچبري‌هاي شهر تاريخي سيمره هستند. اين مسأله نشان مي‌دهد که اين اثر به اواخر دوره‌ي ساساني مي‌تواند متعلق باشد. گرچه در دوره‌ اسلامي نيز به‌دليل تغييراتي که در بخش‌هاي ورودي به‌وجود آمده، کاربري‌هاي متفاوتي برقرار بوده‌اند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/24066
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است