چهارشنبه 13 تير 1403

ثبت ملي 109 اثر تاريخي – فرهنگي در چهارمحال و بختياري

  تاريخ:هشتم تير 1388 ساعت 11:17   |     کد : 23756   |     مشاهده: 1069
به گزارش صنعت نیوز، 109 اثر تاريخي – فرهنگي استان چهارمحال و بختياري در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، 109 اثر تاريخي – فرهنگي استان چهارمحال و بختياري در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد.

صنايع دستي و گردشگري استان چهار محال و بختياري، رئيس اين سازمان آثار به ثبت رسيده را شامل 98 محوطه تاريخي، چهارحمام، پنج مسجد و امامزاده عنوان کرد و گفت: بقعه شاهزاده عبدالله سورک و قلعه فردانبه بروجن نيز در فهرست آثار ملي کشور قرار گرفته است.

اسفنديار حيدري پور افزود: تعداد 50 محوطه تاريخي در شهرستان کوهرنگ و 48 محوطه در شهرستان فارسان واقع شده و شهرستان کيار، بروجن و شهرکرد نيز به ترتيب هفت و سه و يک آثار ارزشمند تاريخي را در خود جاي داده‌اند.

وي قدمت تعداد زيادي از آثار به ثبت رسيده را مربوط به دوران نوسنگي برشمرد و تصريح کرد: محوطه‌هاي شناسايي شده تاريخي مربوط به دوران کالکلوتيک(نوسنگي)، قديمي ترين آثار به ثبت رسيده در ميان اين آثار است.

حيدري پور همچنين از تهيه و تکميل پرونده ثبتي 197 بنا، تپه و محوطه باستاني استان در امسال خبر داد و اظهار داشت: با ثبت اين 109 اثر جديد مجموع آثار به ثبت رسيده در چهارمحال و بختياري به 420 اثر افزايش يافت.

وي به روند ثبت آثار تاريخي استان در فهرست آثار ملي از سال 1348 با ثبت 3 تپه تاريخي که متعلق به دوره پيش از تاريخ هستند اشاره کرد و افزود: اين آثار در اطراف شهرکرد واقع شده‌اند.

وي تصريح کرد: از سال 88 سعي شده ديد کامل تري نسبت به ثبت آثار وجود داشته باشد به همين دليل علاوه بر ثبت ابنيه و محوطه‌هاي تاريخي، ثبت آثار غير منقول، آثار طبيعي، صنايع‌دستي و ميراث ناملموس نيز در دستور کار قرار گرفت در همين راستا تعداد 7 پرونده ثبتي اثر منقول و سه پرونده ثبتي صنايع‌دستي و ميراث ناملموس جهت تاييد نهايي به ثبت ارسال شده است.

 

http://sanatnews.ir/News/1/23756
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است