چهارشنبه 13 تير 1403

بافت فرش کراکو جانوري در تبريز

  تاريخ:هشتم تير 1388 ساعت 11:13   |     کد : 23754   |     مشاهده: 1085
به گزارش صنعت نیوز، فرش موسوم به کراکو جانوري ، مراحل نهايي بافت خود را در تبريز سپري مي‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، فرش موسوم به کراکو جانوري ، مراحل نهايي بافت خود را در تبريز سپري مي‌کند.

تراب محمدي پس بازديد از کارگاه قالي بافي که فرش موسوم به کراکو در آن بافته مي شود،گفت: هنر صنعت قالي سالهاست که با زندگي مردم آذربايجان عجين شده و اين رشته به شغل دائمي براي بسياري از خانواده ها بدل گشته است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي افزود: فرش‌هاي بافته شده توسط هنرمندان گرانقدر استان زينت بخش اماکن مختلف و مهمي در کل جهان است و حتي در بسياري از کشور ها ايران را به واسطه فرش هاي زيباي تبريز مي‌شناسند.

به گفته دبير شوراي فني صنايع دستي آذربايجان شرقي، در جهت معرفي مجدد و حفظ ارزش‌هاي معنوي فرش‌هاي مهم کشور که اغلب در خارج از ايران نگهداري مي شوند، طرح بازبافي برخي طرح ها تصويب شده و اجرا مي شود که از آن ميان مي توان به بازبافي طرح ها ي شيخ صفي، چلسي و کراکو اشاره کرد.

وي تصريح کرد: فرشي که به کراکو مشهور است ، قالي بزرگ و قديمي باارزشي است که در گذشته به دلايل نامعلوم به دو نيم تقسيم شده و نيمي از آن در موزه هنرهاي تزييني پاريس و نيم ديگر در شهر کراکو لهستان نگهداري مي شود و به همين دليل به اين نام شهرت يافته است.

محمدي با اشاره به آغاز مطالعات طرح و نقشه فرش کراکو از سال 1382 گفت: استاد رحيم چرخي، طراح صاحب نام استان بيش از دو و نيم سال روي آماده سازي طرح اين فرش زحمت کشيدند و پس از آن بافت فرش توسط استاد احمد لو که از بافندگان کهنه کار و چيره دست شهر هستند آغاز شد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي افزود: با توجه به نقشه سراسري فرش کراکو، آماده سازي طرح و بافت فرش از سختي خاصي برخوردار است و با توجه به زمان شروع بافت که در روي فرش سال 1385 ثبت شده، تا کنون در حدود 75 درصد کار تمام شده است.

محمدي آماده سازي و بافت اين نمونه بي نظير قالي بافي را از افتخارات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در دولت نهم دانست و گفت: پس از اتمام اين طرح محققان و علاقمندان مي‌توانند به جنگل زيبا و پر نقش و نگار موجود در فرش مراجعه کرده و از ظرايف موجود در آن بهره ببرند.

فرش کراکو جانوري با رج شمار 56 از سال 1385 توسط بافندگان چيره دست آذربايجان و به سفارش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در حال آماده سازي است وبا پيگيري ها و تامين اعتبار جديد هم اکنون مراحل نهايي بافت را طي مي‌کند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/23754
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است