چهارشنبه 13 تير 1403

فرش هاي نفيس سعدآباد تجلي فرهنگ و هنر اصيل ايراني

  تاريخ:سوم تير 1388 ساعت 10:26   |     کد : 23508   |     مشاهده: 1251
به گزارش صنعت نیوز، 350 تخته فرش و قالي نفيس در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد وجود دارد که در ميان آنها سه تخته فرش کارگاه عمو اوغلي تجلي خاصي از فرهنگ و هنر ايراني را به نمايش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، 350 تخته فرش و قالي نفيس در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد وجود دارد که در ميان آنها سه تخته فرش کارگاه عمو اوغلي تجلي خاصي از فرهنگ و هنر ايراني را به نمايش گذاشته است.

بزرگترين قالي موجود در اين مجموعه از کارگاه عمواوغلي داراي 145 متر مساحت و با نقش لچک ترنج و قدمت دوره پهلوي اول با الياف پشم و نوع چله نخ مي باشد و با فن بافت گره متقارن (ترکي بافت) و با 120 رج با رنگ طبيعي در مشهد بافته شده است.

متن طرح قالي الهام گرفته شده از قالي معروف شيخ صفي اردبيلي و رنگ اصلي زمينه سرمه اي است که با ترکيبي از گل هاي ختايي و لچک و ترنج پوشيده شده و به سختي مي توان رنگ زمينه را تفکيک کرد.

ترنج مرکزي به لحاظ رنگي از 4 قسمت تشکيل شده است که 16 سر ترنج آن را احاطه کرده است و لچک هاي چهار طرف نيز ملهم از ترنج مرکزي است. تار و پود پرز قالي از نخ ابريشم است و رنگ ها همه طبيعي و ثابت است.

حاشيه اين قالي را 5 حاشيه در برگرفته که داراي يک حاشيه پهن و مرکزي و 3 حاشيه ديگر در دو طرف آن است طرح حاشيه اصلي به صورت کتيبه اي است که با رنگ هاي متفاوت از يکديگر تفکيک شده است.

اين قالي هاي نفيس که طرح آن الهام گرفته از طرح معروف موج دريا است با مساحت 51 متر مربع و رج شمار 120 با نقش لچک و ترنج (موج دريا) و چله نخ و گره ترکي بافت و با رنگ طبيعي ثابت است که در کارگاه عمواوغلي مشهد بافته شده و قدمت آن مربوط به دوره پهلوي اول است.

طرح کلي قالي عبارت است از ترنج هاي تو در تو که تا کنار حاشيه و لچک ها ادامه پيدا کرده است و با رنگ هاي قرمز، آبي، کرم و سرمه اي از يکديگر تفکيک شده که در داخل هر يک پوشيده از گل ها و برگ هاي ختايي است.

طرح حاشيه اصلي عبارت از 3 قسمت است که يکي به عنوان حاشيه پهن با زمينه قرمز و دو حاشيه باريک ديگر به رنگ هاي سرمه اي و کرم در دو طرف آن است.

يکي از آثار گرانبهاي استاد عبدالمحمد عمواوغلي قالي با 143 متر مربع مساحت است که به رج شمار 120 بافته شده است.

طرح اصلي قالي به دو ترنج معروف است که در مرکز دو ترنج بسيار بزرگ به وسيله رابطي دايره اي شکل به يکديگر مرتبط شده است، دو طرف اين رابط دو گلدان به صورت معکوس واقع شده است که در برگيرنده دو ترنج اصلي است.

طرح اصلي ترنج ها به صورت دايره اي و شمسه است که با انشعاباتي با عنوان سر ترنج هاي کوچک و بزرگ به لچک هاي اطراف اتصال مي يابند و در انتهاي دو بازو يا سر ترنج و در انتهاي هر دو ترنج در قسمت مرکزي در نزديک حاشيه دو گلدان ديگر واقع شده که ترنج ها را دربرگرفته است.

زمينه قالي سرمه اي است که با گل ها، غنچه ها و شاه عباسي هاي متنوع و برگ هاي ختايي اسليمي ماري (ابر چيني) در اطراف لچک و ترنج پيچيده و متن قالي را پوشش داده اند. در داخل متن علاوه بر لچک ها که الهام گرفته از ترنج هاي مرکزي است در ابتداي حاشيه به طرف متن در قسمت مرکز دو نيم ترنج بصورت قرينه در دو طرف ترنج هاي اصلي را در برگرفته اند.

در نشريه الکترونيکي سعدآباد توسط يکي از پژوهشگران مجموعه، تحقيقي در مورد فرشهاي نفيس موجود در مجموعه سعدآباد صورت گرفته و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي توانند به آرشيو نشريه الکترونيکي سعدآباد مراجعه نمايند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/23508
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است