چهارشنبه 13 تير 1403

وضعيت ابريشم کش‌هاي تربت حيدريه ساماندهي مي‌شود

  تاريخ:سی ام خرداد 1388 ساعت 16:21   |     کد : 23327   |     مشاهده: 1099
به گزارش صنعت نیوز، وضعيت ابريشم کش‌هاي روستاي بايگ از توابع شهرستان تربت حيدريه توسط معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي کشور ساماندهي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، وضعيت ابريشم کش‌هاي روستاي بايگ از توابع شهرستان تربت حيدريه توسط معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي کشور ساماندهي مي‌شود.

مدير کل توسعه و ترويج معاونت هنرهاي سنتي با بيان اين مطلب گفت: ابريشم کشي در روستاي بايگ تربت حيدريه سابقه و پيشينه 2 هزار ساله دارد.

ساسان قاسمي ادامه داد: در حال حاضر تعداد محدودي از کارگاه‌هاي ابريشم کشي در اين روستا فعال هستند که متأسفانه به دليل نداشتن شرايط مساعد در حال از بين رفتن هستند.

وي با اشاره به اينکه ابريشم کشي يکي از مراحل اوليه توليد نخ ابريشم است، اظهار داشت:‌ساماندهي اين بخش چندان به معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي کشور مربوط نمي شود اما به واسطه اهميت آن در مراحل توليد بسياري از محصولات صنايع‌دستي مورد توجه قرار گرفته است.

مدير کل توسعه و ترويج اين معاونت تصريح کرد: هنرمندان صنايع‌دستي در رشته‌هاي مختلفي چون فرش، ابريشم بافي و گليم با اين قشر در ارتباط هستند و در مجموع يکي از چرخه‌هاي توليد اقلام صنايع‌دستي به حساب مي‌آيد.

قاسمي با بيان اينکه رها کردن جريان فعاليت هنرمندان اين بخش مشکلات عديده‌اي را پيش روي صنعتگران صنايع‌دستي ايجاد مي‌کند، گفت: گراني محصولات صنايع‌دستي مرتبط با ابريشم و نبود بازار فروش براي توليدات نهايي از جمله اين مشکلات است.

وي در ادامه اظهار داشت: اداره کل توسعه و ترويج و اداره کل حمايت از توليد و بازرگاني معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي براي حل مشکلات اين صنف تلاش تازه‌اي را آغاز مي‌کنند.

ساسان قاسمي افزود: پيشنهاد اداره کل توسعه و ترويج براي حمايت از اين صنف تعامل با تعاوني ابريشم کش‌هاي اين روستا به منظور تقويت است.

مدير کل توسعه و ترويج معاونت هنرهاي سنتي ياد آور شد:‌ اين معاونت تلاش مي‌کند توانمندي‌هاي اين تعاوني را بالا برده تا زمينه بهتري براي حمايت از هنرمندان و شاغلان اين بخش به وجود آيد.

ابريشم کشي مرحله تبديل پيله‌هاي کرم ابريشم به نخ است که در واقع نخ تنيده شده در پيله‌ها در اين مرحله به ريسمان ابريشمي تبديل مي‌شود.

 

http://sanatnews.ir/News/1/23327
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است