چهارشنبه 13 تير 1403
به مناسبت هفته میراث فرهنگی و گردشگری :

از موزه داران خصوصی تجلیل شد

  تاريخ:سوم خرداد 1388 ساعت 11:59   |     کد : 21924   |     مشاهده: 1195
به گزارش صنعت نیوز، در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ، به مناسبت هفته ی میراث فرهنگی در مراسمی تحت عنوان «بزرگداشت و تجلیل از موزه داران » میزبان رییس کمیته ملی موزه‌های ایران، مدير كل امور موزه‌هاي كشور، تعدادی دیگر از دست اندرکاران این حوزه در کشور و برخی از موزه داران خصوصی بود.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ، به مناسبت هفته ی میراث فرهنگی در مراسمی تحت عنوان «بزرگداشت و تجلیل از موزه داران » میزبان رییس کمیته ملی موزه‌های ایران، مدير كل امور موزه‌هاي كشور، تعدادی دیگر از دست اندرکاران این حوزه در کشور و برخی از موزه داران خصوصی بود.

در اين جلسه توسط مشاور رييس‌جمهور در امور مناطق آزاد ـ مدير كل موزه‌هاي كشور ـ دفتر منطقه‌يي يونسكو در ايران ـ  رييس كميته‌ي ملي موزه‌هاي ايران (ايكوم) ـ و مدير مجموعه‌ي فرهنگي تاريخي سعدآباد ـ از محمدصادق محفوظي - رييس مركز دايرة‌المعارف انسان‌شناسي، محمدتقي هاشميان ـ مديرعامل مؤسسه‌ي پژوهشي تاريخ و تمدن شرق و صادق خرازي ـ معاون وزير امور خارجه پيشين و سفير پيشين ايران در پاريس برای خدمات ارزنده این افراد در حوزه جمع آوری نگهداری و تحقیق و چاپ آثار خطی و فرهنگی تقدیر به عمل آمد.

این مراسم با سخنرانی محمدحسين فرمهيني فراهاني، مدير كل امور موزه‌هاي كشور شروع شد و به اعتقاد وی اگر نگاه به موزه‌ها عوض شود و بپذيريم كه موزه‌ها عامل انسجام و وحدت اجتماعي مي‌توانند باشند، اين مكان‌هاي فرهنگي وضعيت بهتري پيدا مي‌كنند.

محمدحسين فرمهيني فراهاني كه در مراسم پاسداشت و تجليل از موزه‌داران ادامه داد: اهميت ميراث فرهنگي و موزه بر كسي پوشيده نيست. اگر بپذيريم، در ايجاد و ابتكار آداب و رسوم، نياكان ما تلاش زيادي كرده‌اند، آن را بهتر درك مي‌كنيم.

او همچنین تصریح کرد: نياكان ما در تمدن چندهزار ساله به اختراع و ابتكار آداب و رسوم و سنن زيادي دست زده‌اند و ما امروز آن‌ها را در موزه‌ها نگهداري مي‌كنيم. مي‌توانم بگويم در خلق و توليد اين اشيا، تفكرهاي ديگري غالب‌اند، همان‌طور كه اكنون در معماري و زبان و آداب و رسوم ما فرهنگ ملل ديگر نيز وجود دارد. اگر اين اصل را بپذيريم كه در توليد اشياي ما فقط يك فرهنگ و هنر نقش نداشته است، بايد بپذيريم كه فرهنگ و توليد آن به همه‌ي بشر مربوط است. اگر موزه‌ها را از اين ديد نگاه كنيم كه مي‌توانند عامل وحدت و توسعه باشند، ديد بهتري نسبت به آن‌ها داريم.

فرمهيني فراهاني با تأكيد بر اين‌كه موزه‌ها شكاف بين اقوام و ملت‌ها را مي‌توانند برطرف كنند، گفت: وقتي بپذيريم، موزه‌ها عامل انسجام و وحدت ميان ملت هستند، مي‌پذيريم كه ميراث فرهنگي رسالت بزرگي برعهده دارد.

وي نام گذاری سال ميلادي به‌عنوان سال موزه و گردشگري از سوی شوراي بين‌المللي موزه‌ها را امری مثبت تلقی کرده و اظهار داشت: زماني كه يك گردشگر به يك فضاي جغرافيايي وارد مي‌شود، تنها مكاني كه مي‌تواند به هويت آن گردشگر و منطقه معنا دهد، موزه است، چون موزه و گردشگر در كنار يكديگر هستند.

وی در ادامه  تلاش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري  را در جهت ارتقای سطح موزه‌ها  برای رسیدن به حد موزه‌ها و استانداردهاي بين‌المللي یادآوری کرد و گفت: هرچند توان ما اندك است، ولي تلاش زيادي در اين زمينه انجام مي‌دهيم.

وي ايجاد موزه‌هاي منطقه‌يي، استاني، تخصصي و ... را از جمله فعاليت‌هاي مركز امور موزه‌هاي كشور دانست و گفت: تاكنون 42 مجوز براي موزه‌ها صادر كرده‌ايم و در تجهيز و به‌سازي اماكني كه موزه هستند، تلاش مي‌كنيم.

مدير كل امور موزه‌هاي كشور خريد اشياي تاريخي از افرادي كه مجموعه‌دار نيستند و ايجاد بانك اطلاعاتي اشيا را در موزه‌ها از ديگر كارهاي درحال انجام در موزه‌هاي سراسر كشور اعلام كرد.

در ادامه‌ي اين مراسم، معاون آموزشي دفتر منطقه‌يي يونسكو در ايران نقش موزه و حفظ فرهنگ و ميراث فرهنگي را بخصوص در كشور ايران كه تاريخ و تمدني غني دارد، بسيار مهم دانست.

غلام‌رضا ثمربخش ادامه داد: ما خوشحاليم كه به‌عنوان بازرس علمي و فرهنگي بتوانيم اين همكاري را با سازمان ميراث فرهنگي و همه‌ي دست‌اندركاران فرهنگ و آموزش در حفظ ميراث و ارزش دادن به آثار تاريخي و اشيا و بناهاي تاريخي داشته باشيم. به اعتقاد من، موزه نقش مهمي در فرهنگ، هنر و كيفيت آموزشي دارد.

رييس كميته‌ي ملي موزه‌هاي ايران (ايكوم) نيز موزه را مكاني براي يادآوري دانست و گفت: نگاه به گذشته و هويت تاريخي نشان از يك تحول فرهنگي و تاريخي دارد.

احمد محیط طباطبایی افزود: پس از دهه نخست انقلاب و اتمام جنگ تحمیلی و مسایل حاشیه‌ای آن یکی از تحولات ایجاد شده، بیرون آمدن موزه‌ها از حالت کلاسیک و ایجاد کاخ موزه‌هایی همچون سعدآباد بود.

وی ادامه داد: در سال‌های ۶۳و ۶۴قانون میراث فرهنگی در مجلس به تصویب رسید و در سال ۶۷سازمان میراث فرهنگی از سازمان‌های دیگر جدا و ماموریت خود را با شیوه‌ای جدید آغاز کرد.

طباطبایی با بیان این که میراث داران اصیل کشور، مردم هستند، گفت: بیشتر از ۱۰برابر آثار تاریخی موجود در موزه‌ها در دست مردم است و مردم از آنها نگهداری می‌کنند.

وی با تقدیر از موزه داران خصوصی اظهار داشت: این افراد با سرمایه‌های معنوی و مادی و صرف عمر گرانقیمت خود نگهبان فرهنگ و تمدن این سرزمین و منتقل‌کننده آن به نسل‌های آینده هستند.

مدیر ایکوم افزود: موزه‌ها یکی از بهترین عوامل ارزیابی توسعه یافتگی جوامع امروز است و این مساله در مورد کشوری وقتی تحقق می‌یابد که مردم و سازمان‌های مربوط در این زمینه همکاری داشته باشند.

 

طباطبایی ادامه داد: هر کدام از مردم کشور ما به نوعی بیانگر فرهنگ چند هزار ساله کشور هستند و ما باید انتظاری را که دنیا از ما به عنوان صاحبان این فرهنگ اصیل دارد، محقق سازیم.

در ادامه‌ي اين مراسم، نامه‌اي كه توسط مشاور رييس‌جمهور در امور مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه‌ي اقتصادي ـ محمود صلاحي ـ پس از بازديد از مجموعه‌ي سيدمحمدتقي هاشميان به نگارش درآمده بود، توسط رييس دفتر او خوانده شد.

مدیرمجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در ادامه ی مراسم عنوان کرد: در موزه‌های ما استانداردهای بین المللی رعایت نمی‌شود و این درخور شان و جایگاه تمدن و فرهنگ چند هزار ساله ایرانی نیست.

عشرت شایق در مراسم تجلیل از موزه داران خصوصی با قدردانی از زحمات آنان در استانداردسازی مجموعه‌های خود و نگهداری از آثار کهن ایرانی برطبق معیارهای بین‌المللی اظهار داشت: ما دست اندرکاران امر موزه داری باید از این افراد درس بگیریم و در این زمینه تلاش بیشتری کنیم.

وی با بیان این که ما همواره در بند آیین نامه‌ها و تبصره‌ها هستیم، گفت : رعایت موازین قانونی امری بجاست اما وقتی به کج فهمی و بدفهمی برخی دست اندرکاران این حوزه تبدیل می‌شود، مانع پیشرفت امور می‌شود.

شایق ادامه داد: مقررات و قوانین می‌تواند به گونه‌ای اعمال شود که شیرین کامی در مردم ایجاد کند نه اینکه همواره طعم تلخ کم توجهی به آثار تاریخی را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کمتر توجهی به ایجاد حساسیت نسبت به امور فرهنگی و تاریخی در بین مردم ما شده است، گفت: به دلیل همین کم توجهی هاست که مردم ما نسبت به فوتبال حساسیت‌های آنچنانی دارند ولی نسبت به ازبین رفتن خیلی آثار تاریخی واکنشی نشان نمی‌دهند.

مدیرمجموعه سعدآباد همچنین به کم کاری در زمینه اطلاع رسانی نسبت به موزه ها اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های زیادی در زمینه موزه و موزه داری صورت گرفته که در مورد آن مردم هیچ اطلاعی ندارند.

شایق گفت: موزه‌های اسناد و کتابخانه شامل ۹هزار سند مربوط به دوره پهلوی دوم، گیاهان دارویی و صلح و دوستی در روزهای آتی به ۲۰موزه سعدآباد افزوده می‌شود.

همچنین مدير مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد ، اين نشست را يك معلول از معلول‌هاي زيادي دانست كه در عين حال، خود علت هستند و اين علت، ميراث فرهنگي و موزه است.

رييس مركز دايرة‌المعارف انسان‌شناسي ورییس یکی از بزرگترین موزه ها و کتابخانه های اثار خطی و فرهنگی نيز در اين مراسم، گفت: ارتباط ما با سازمان‌هايي كه امروز به‌عنوان سازمان‌هاي رسمي هستند، بايد يك ارتباط مثبت و شكل‌گرفته براساس تناسب و سنخيت باشد. درحالي‌كه اين سنخيت امروز به‌طور ذاتي وجود ندارد.

محمدصادق محفوظي بيان كرد: قونيه به‌عنوان يك مركز فرهنگي شناخته‌شده در تاريخ بشري و يك نهاد مبرم فرهنگي است كه توسط متوليان فرهنگي در تركيه مورد توجه قرار دارد، به‌گونه‌اي كه به اندازه‌ي درآمد نفت، جاذبه‌هاي اقتصادي ايجاد كرده است.

وي ادامه داد: اصولا فضاي فرهنگي يك فضاي سيال و همراه با سنخيت فرهنگي بايد باشد، فضاي فرهنگي نبايد قابل كليشه‌يي شدن باشد.

او بزرگ‌ترين اميد و آرزوي مجموعه‌داران خصوصي در حوزه‌ي موزه را شناسنامه‌دار شدن آثار و پيدا شدن يك متولي براي آن‌ها دانست و افزود: امروز آثار خطي ما مانند كتاب‌هايي كه در قرن پنجم هجري قمري كتابت شده‌اند، اعتبار پيدا مي‌كنند كه در جاهايي مانند كريستي، شناسنامه‌دار باشند. حتی موزه‌هاي كشورهاي اسلامي نيز اين قضيه را قبول دارند. و این جای تأسف است که مرکز کارشناسی معتبری برای آثار فرهنگی و هنری ایجاد نکرده ایم .

 

http://sanatnews.ir/News/1/21924
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است