دو شنبه 11 تير 1403
دولت آبادی:

روند ثبت آثار تاریخی در دولت نهم متحول شد

  تاريخ:بيست و نهم ارديبهشت 1388 ساعت 11:37   |     کد : 21601   |     مشاهده: 1325
به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، در حوزه ثبت جهانی آثار تاریخی در دولت نهم، اقدامات به گونه ای دیگر و متفاوت با گذشته از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، در حوزه ثبت جهانی آثار تاریخی در دولت نهم، اقدامات به گونه ای دیگر و متفاوت با گذشته از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور پیگیری می شود.

فریبرز دولت آبادی،معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در میزگرد برگزار شده در روز گذشته به مناسبت سی‌امین سالگرد ثبت نخستین اثر تاریخی و همچنین هفته میراث فرهنگی گفت:درصدد هستیم به موازات ثبت آثار در میراث جهانی یونسکو به بازخورد فرهنگی آن در کشور هم توجه کنیم تا از نتایج بهتری برخودار شویم.

وی با اشاره به پروژه ثبت جهانی سازه های آبی شوشتر گفت: پروژه ثبت سازه‌های آبی شوشتر در نوبت داوری قرار گرفته و امیدواریم در تیرماه به عنوان دهمین اثر به ثبت برسد.

دولت آبادی خاطرنشان کرد:براساس اطلاعاتی که از ایکوموس رسیده است پرونده ثبتی این اثر کامل بوده و تا کنون ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی با مشکلی مواجه نشده است و در صورتی که طی مدت باقیمانده با مشکلی مواجه نشویم سازه های آبی شوشتر ثبت می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور یادآور شد: سال گذشته از تمامی سهمیه‌ها برای ثبت آثار استفاده شد و تهیه سه پرونده ثبتی همچون شیخ صفی اردبیلی،بازار تبریز و بافت تاریخی شهر یزد و همچنین سه پرونده برای ثبت میراث طبیعی شامل جنگل‌های مانگرو،حرا و هیرکانی پیگیری شد.

دولت آبادی تصریح کرد:برای تهیه پرونده جنگل‌های هیرکانی طی جلسه ای که با کشور آذربایجان داشتیم بر اساس شرایط پیشنهادی از سوی این کشور ارسال این پرونده ثبتی به نفع ایران نبود.

وی گفت: خوشبختانه سه پرونده ثبتی آماده بود که از میان آنها دو پرونده شیخ صفی اردبیلی و بازار تبریز که امکان بیشتری برای ثبت داشتند به یونسکو ارسال شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه هر سال می‌توان یک اثر طبیعی و تاریخی برای ثبت جهانی معرفی کرد،گفت:امسال به جای یک اثر طبیعی و تاریخی،پرونده ثبت دو اثر تاریخی را فرستادیم تا سال آینده در نوبت داوری قرار گیرند.

دولت آبادی روند تهیه پرونده ثبت آثار تاریخی در فهرست میراث جهانی را مشکل توصیف کرد و گفت:امروز در مقیاس قابل قبولی می‌توانیم پرونده ثبتی آماده کنیم و پرونده های خوبی در این زمینه تهیه شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته موفق شدیم برای نخستین بار در حوزه میراث معنوی دو پرونده را ارسال کنیم ،گفت:در حوزه میراث معنوی پرونده نوروز و ردیف موسیقی سنتی ایرانی براساس فرمت جدید اعلام شده ،تهیه و همزمان با هم ارسال شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور با اعتقاد براینکه تهیه پرونده ثبتی آثار تاریخی باعث مدیریت بهتر از سوی مسئولان می‌شود،گفت: تمام سعی مان بر این است که سالانه بیش از سهمیه موجود پرونده ثبتی تهیه کنیم.

 

http://sanatnews.ir/News/1/21601
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است