دو شنبه 11 تير 1403

امسال 4 رشته صنايع دستي به ثبت ملي مي‌رسد

  تاريخ:بيست و هشتم ارديبهشت 1388 ساعت 12:50   |     کد : 21526   |     مشاهده: 1081
به گزارش صنعت نیوز، معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اردبيل گفت: امسال تلاش مي‌كنيم پرونده رشته‌هاي خوجين‌بافي، مفرش‌بافي، نواربافي عشايري و مسگري را براي ثبت ملي تكميل و به سازمان ميراث فرهنگي ارسال كنيم.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اردبيل گفت: امسال تلاش مي‌كنيم پرونده رشته‌هاي خوجين‌بافي، مفرش‌بافي، نواربافي عشايري و مسگري را براي ثبت ملي تكميل و به سازمان ميراث فرهنگي ارسال كنيم.

جليل جباري عصر ديروز در نخستين جلسه شوراي فني صنايع دستي در سال جاري اظهار داشت: پرونده اين رشته‌ها به منظور ثبت در آثار ملي پس از بحث و بررسي و تبادل ‌نظر اعضاي حاضر در جلسه مورد تاكيد قرار گرفت.

وي گفت: اعضا به اتفاق آرا با تكميل تاريخچه و مستندسازي دقيق اين رشته‌ها از لحاظ تاريخ استان اردبيل به منظور معرفي دقيق‌تر تاريخ و پيشينه اين هنرها در استان تاكيد كردند.

جباري افزود: در خصوص شيوه‌ها و روش‌هاي شناسايي آثار منقول، مقرر شد با هماهنگي و رايزني با اداره كل اوقاف استان اردبيل به شناسايي و تهيه شناسنامه براي اين قبيل آثار اقدام كنيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر بررسي صلاحيت علمي و عملي متقاضيان مربيگري در دوره‌هاي آموزش صنايع دستي خاطر‌نشان كرد: در قالب يك برنامه‌ريزي مدون صلاحيت علمي و عملي مربيان مطابق با آثار و سوابق آنها بررسي و مورد تاييد قرار مي‌گيرد.

جباري ادامه داد: امسال در همين راستا نخستين جلسه كارگروه آموزشي را تشكيل داديم كه در آن آثار و سوابق شش نفر متقاضي كه در رشته‌هاي معرق، منبت و تراش سنگ متقاضي مربيگري بودند بررسي و چهار نفر موفق به دريافت تاييديه اعضاي كميته شدند.

وي هدف از برگزاري اين جلسات را افزايش سطح كيفي دوره‌هاي آموزشي صنايع دستي عنوان كرد و افزود: در اين جلسات مباني مختلف آموزش رشته‌هاي مختلف به ويژه پرجاذبه، بررسي و در مورد آن تصميم‌گيري مي‌شود.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل همچنين به رايزني‌هاي صورت گرفته با دفتر امور بانوان و خانواده استانداري در خصوص راه‌اندازي و ايجاد بازارچه خيريه براي مساعدت به بانوان نيازمند خبر داد و گفت: با معرفي بانوان صنعتگري كه در رشته‌هاي صنايع دستي فعال هستند براي حضور در اين بازارچه همكاري مي‌شود.

وي خاطر‌نشان كرد: همكاري لازم براي ايجاد غرفه ورك‌شاپ از رشته‌هاي صنايع دستي انجام مي‌شود و همچنين براي همكاري مشترك در زمينه آموزش‌هاي رايگان به بانوان سرپرست خانوار و نيازمند، برگزاري كارگاه‌هاي كارآفريني در حوزه صنايع دستي، امكان واگذاري برخي آموزش‌ها به تشكل‌ها و انجمن‌هاي بانوان واجد شرايط تفاهمنامه‌اي مشترك بين اين معاونت با امور بانوان و خانواده استانداري به امضا رسيده است.

 

http://sanatnews.ir/News/1/21526
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است