دو شنبه 11 تير 1403

سه پروژه در مجموعه آرامگاه فردوسی افتتاح شد

  تاريخ:بيست و ششم ارديبهشت 1388 ساعت 14:29   |     کد : 21332   |     مشاهده: 1285
به گزارش صنعت نیوز، همزمان با روز بزرگداشت شاعر حماسه سرای ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی سه پروژه در مجموعه آرامگاه فردوسی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، همزمان با روز بزرگداشت شاعر حماسه سرای ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی سه پروژه در مجموعه آرامگاه فردوسی به بهره برداری رسید.

سیاوش صابری مدیرکل بناها و محوطه های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور شب جمعه در حاشیه مراسم اجرای این طرحها در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با روز بزرگداشت این شاعر کتابخانه تخصصی، گلنگ زنی طرح جلوخان و نیز طرح آبیاری تحت فشار آرامگاه فردوسی مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: به منظور توسعه دانش های کاربردی در حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی طوس و پس از تلاش دو ساله کارشناسان پایگاه میراث فرهنگی طوس و کتابخانه تخصصی طوس با توجه به نیاز محققان و پژوهشگران در مجموعه باغ آرامگاه فردوسی افتتاح شد.

صابری هزینه اجرای این طرح را 50 میلیون تومان اعلام کرد و بیان داشت: در این کتابخانه بالغ بر سه هزار و پانصد جلد کتاب در زمینه های ادبیات، شاهنامه، تاریخ، فلسفه برای استفاده محققان و اهل علم و ادب آماده شده است.

این مسئول یادآور شد: همچنین بخش مطالعات فنی و پژوهشی طوس به جهت بهره مندی کارشناسان در مجموعه آرامگاه فردوسی با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال از محل منابع ملی پایگاه طوس از محل اعتبارات معاونت میراث فرهنگی کشور تجهیز شده است.

وی در خصوص طرح جلوخان آرامگاه فردوسی گفت: به منظور پاسداشت حکیم فرزانه طوس و گرامیداشت فرهنگ ایرانی پس از چهل سال، وسعت باغ آرامگاه فردوسی به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

صابری ادامه داد: در این طرح با رعایت الزامات باستان شناسی شهر طوس و رعایت سطح عرصه تاریخی شهر و حفظ دید منظر آرامگاه فردوسی ساماندهی محوطه موسوم به جلوخان در سطح هفتاد هزار متر مربع و توسعه باغ پیش بینی شده است.

مدیر کل بناها و محوطه های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: در فاز اول طرح فقط محوطه سازی انجام می شود که این کار باید تا پایان تیرماه سال جاری به اتمام برسد.

وی یادآور شد: در فاز اول اعتباری بالغ بر 600 میلیون تومان هزینه می شود.

صابری خاطرنشان کرد: در فاز دوم خدمات فرهنگی، اداری، نمایشگاهی و سرویس های مورد نیاز گردشگران در زیربنای چهارهزار و 500 متر مربع در گودال باغچه هایی که زیرزمین پیش بینی شده اند، لحاظ خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: همچنین در این مرحله 36 چشمه سرویسهای بهداشتی و نمازخانه به زیربنای 500 متر مربع در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه 60 درصد طرح تاکنون اجرا شده است، اظهار امیدواری کرد: طی چند ماه آینده اجرای طرح با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده به اتمام برسد.

صابری در خصوص طرح سیستم آبیاری تحت فشار مجموعه آرامگاه فردوسی گفت: با توجه به خشکسالی های سالهای اخیر در سطح کشور همچنین با توجه به نامگذاری سال جاری به نام سال "اصلاح الگوی مصرف" طرح سیستم آبیاری تحت فشار فضای سبز مجموعه باغ آرامگاه فردوسی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی قرار گرفت.

مدیرکل بناها و محوطه های تاریخی این سازمان هزینه اجرای این طرح را بالغ بر 150 میلیون تومان و از محل اعتبارات استانی و ملی اعلام کرد و افزود: با اجرای این طرح نیاز آبی گیاهان مجموعه باغ آرامگاه برآورده خواهد شد و صرفه جویی هم در این مایه حیاتی صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال علاوه بر اجرای این طرح، احیای فضای سبز آرامگاه در دستور کار قرار گرفت که حدود 150 تا 170 اصله درخت در مجموعه آرامگاه کاشته شد.

صابری با بیان اینکه ما در کل کشور باغهای تاریخی را داریم، گفت: آرامگاه فردوسی اولین مجموعه باغ تاریخی است که سیستم آبیاری تحت فشار در آن اجرا می شود و تاکنون در هیچ جای کشور تاکنون چنین طرحی در باغهای تاریخی صورت نگرفته است.

وی در پایان هزینه اجرای این سه طرح را یک میلیارد و 950 میلیون تومان عنوان کرد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/21332
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است