دو شنبه 11 تير 1403

نمایشگاه عکس "معماری مساجد" در تونس برگزار می‌شود

  تاريخ:بيست و يکم ارديبهشت 1388 ساعت 12:13   |     کد : 21006   |     مشاهده: 2011
به گزارش صنعت نیوز، نمایشگاه عکس "معماری مساجد" به منظور ارائه هنر معماری اسلامی در مساجد تونس در چارچوب پایتخت فرهنگی جهان اسلام قیروان در سال 2009 از 8 تا 23 می(18 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، نمایشگاه عکس "معماری مساجد" به منظور ارائه هنر معماری اسلامی در مساجد تونس در چارچوب پایتخت فرهنگی جهان اسلام قیروان در سال 2009 از 8 تا 23 می(18 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود.

در نمایشگاه عکس "معماری مساجد" شهر قیروان تونس عکسهایی از مساجد تاریخی و باستانی و زیبای این کشور به تصویر کشیده می شوند.

مجموعه های عرضه شده در این نمایشگاه که از 8 تا 23 می ( 18 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می شود، ویژگیهای معماری، مهندسی و تزئینات مساجد نمایش داده می شود که تاریخ برخی از آنها به دوران اغالبیها بازمی گردد مانند مسجد جامع عقبة بن نافع قیروان، مسجد الزیتونه، مسجد بزرگ سوسه و یا برخی به دوران فاطمیها بازمی گردد مانند مسجد جامع مهدیه.

مسجد عقبة بن نافع

عکسهایی از مساجد دیگر تونس ارئه می شوند که تاریخ آنها به دوران صنهاجیها، یا دوران حفصیها بازمی گردد مانند مسجد حموده پاشا و مسجد صفاقس.

برخی دیگر از عکسها مساجد ساخته شده تونس در دوران معاصر را نشان می دهند مانند مسجد عابدین در قرطاج.

مسجد الزیتونه

این مساجد هر کدام دارای ویژگیهای خاص و زیباییهای ویژه ای هستند که گنجینه های هنر و معماری اسلامی به شمار می روند که نقش و نگارهای زیبای آن در آجرها، سنگ مرمرها، در محوطه بیرونی و یا درونی یا محرابهای آنها به وضوح مشاهده می شود.

هنر معماری اسلامی در این مساجد از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به طوریکه در برخی از آنها از تزئیناتی استفاده شده که در دوران امویان استفاده می شد.

تأثیر معماری دینی بر شرایط تاریخی و اینکه برخی از کلیساها به مسجد تبدیل شدند و یا اینکه در ساخت کلیساها از هنر اسلامی استفاده می شد، در این عکسها به چشم می خورد.

نمایشگاه عکس "معماری مساجد" به منظور ارائه هنر معماری اسلامی در مساجد تونس در چارچوب پایتخت فرهنگی جهان اسلام قیروان در سال 2009 از 8 تا 23 می(18 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود.

تاریخ قیروان به سال 50 هجری ( 670 میلادی) بازمی‌گردد. از این رو یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اسلامی است. قیروان در اصل کلمه ای فارسی است که وارد زبان عربی شده و به معنای جای اسلحه، ارتش و مکان جمع شدن مردم در جنگ است.ساخت شهر قیروان در آغاز تاریخ تمدن اسلامی انجام شد که نقش مهمی در جهاد و اشاعه اسلام به عهده داشت. قیران در 160 کیلومتری پایتخت تونس قرار دارد و مسجد عقبه بن نافع از قدیمی‌ترین آثار تاریخی این شهر است.

 

http://sanatnews.ir/News/1/21006
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است