دو شنبه 11 تير 1403

پژوهشکده فرش دستباف ايجاد مي‌شود

  تاريخ:شانزدهم ارديبهشت 1388 ساعت 13:17   |     کد : 20664   |     مشاهده: 1111
به گزارش صنعت نیوز، با امضاي تفاهم‌نامه‌اي ميان رييس مرکز ملي فرش ايران و رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني،‌ پژوهشکده فرش دستباف راه اندازي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، با امضاي تفاهم‌نامه‌اي ميان رييس مرکز ملي فرش ايران و رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني،‌ پژوهشکده فرش دستباف راه اندازي مي‌شود.

اين تفاهم‌نامه روز گذشته در محل موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني به امضاء رسيد.

بنابراين گزارش ايجاد پژوهشکده فرش در موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني، ‌همکاري در نيازسنجي،‌ برنامه ريزي، ‌اجرا و داوري طرح‌هاي پژوهشي مورد نياز مرکز ملي فرش ايران، تشکيل هسته‌هاي مشاوره براي تحليل و ارايه به دست اندرکاران فرش دستباف از جمله محورهاي اين توافق است.

همچنين استفاده مشترک از بانک‌هاي اطلاعاتي، علمي و تجاري و منابع اطلاع رساني، ‌تعهد موسسه مطالعات نسبت به پيگيري اخذ موافقت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي تأسيس پژوهشکده فرش ‌از ديگر محورهاي اين تفاهم‌نامه است.

رييس مرکز ملي فرش ايران در آيين امضاي اين تفاهم‌نامه بر ضرورت ايجاد مرکزي پژوهشي براي هم‌انديشي کارشناسان، ‌خبرگان و تشکل‌ها تاکيد کرد.

مرتضي فرجي با اشاره به اينکه در سده اخير تحول جدي و پايداري درحوزه فرش ايجاد نشده، گفت: ‌شايد علت اصلي آن ‌رويکرد سنتي به تجارت فرش بوده است.

وي با اشاره به اينکه فرش به عنوان عامل فرهنگي و هنري با اقتصاد عجين شده و‌ بايد در پرداختن به آن نگاهي علمي داشت، گفت: ‌‌‌ارايه نگاهي علمي، ‌کاربردي و تحقيقاتي به حوزه فرش با هدف توسعه صادرات آن، ‌از محوري‌ترين دلايل مسئولان وزارت بازرگاني براي راه اندازي اين پژوهشکده است.

رييس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني وزارت بازرگاني نيز در اين مراسم گفت: فرش از زواياي مختلف در اقتصاد و فرهنگ کشور اهميت دارد، اين کالا نماد هويت و فرهنگ اصيل ايراني است که بر اين اساس بايد حمايت‌هاي بسياري به لحاظ علمي، تحقيقاتي از آن صورت گيرد.

محمود دودانگه افزود: فرش دستباف ايران درصد قابل توجهي از صادرات غيرنفتي کشور را به خود اختصاص مي‌دهد که بايد براي حفظ بازارهاي موجود و راهيابي به بازارهاي جديد کار کرد.

وي با اشاره به اشتغال 2 ميليون نفري در اين هنر- صنعت گفت: توسعه اين صنعت اشتغال را در پي دارد اما بايد توليدات برپايه مطالعات علمي و پژوهشي بوده و نتايج مطالعات نيز در زنجيره توليد و تجارت فرش دستباف ايران باشد.

رييس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني وزارت بازرگاني در ادامه اظهارداشت: ايجاد پژوهشکده به منظور استفاده از ظرفيت‌هاي کشور در راستاي توسعه و توانمندي‌ها صورت مي‌گيرد.

دو دانگه تصريح کرد: همچنين همکاري در نياز سنجي برگزاري دوره هاي توانمندساي نيروهاي شاغل در صنعت فرش دستباف، تدوين و انتشار يافته‌هاي تحقيق و همکاري در همايش‌هاي مرتبط با فرش دستباف، هدايت و حمايت از پايان نامه‌هاي تحصيلي کارشناسي ارشد و دکترا صورت مي‌گيرد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/20664
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است