دو شنبه 11 تير 1403

ميراث خشتي مورد تهديد باور عموم قرار گرفت

  تاريخ:شانزدهم ارديبهشت 1388 ساعت 13:11   |     کد : 20663   |     مشاهده: 1081
به گزارش صنعت نیوز، موضوع خشت درارگ بم مسأله مهمي است که بايد به آن توجه شود چراکه در اثر زلزله صدمه زيادي ديد بنابراين اين بحث ازجمله موارد مهم درحفاظت ميراث به شمار مي آيد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، موضوع خشت درارگ بم مسأله مهمي است که بايد به آن توجه شود چراکه در اثر زلزله صدمه زيادي ديد بنابراين اين بحث ازجمله موارد مهم درحفاظت ميراث به شمار مي آيد.

مدير پروژه نجات بخشي ميراث فرهنگي بم در نشست تخصصي با موضوع "حفاظت ميراث معمارانه" که درمحل دانشکده معماري دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: اسکندر مختاري در ادامه خاطرنشان کرد: توليد ميراث خشتي ،يکي ديگر از مواردي است که در اثر زلزله به شدت در باور عمومي مورد تهديد قرار گرفت .

وي با اشاره به اين که يکي از اهداف مهم در پروژه نجات بخشي ارگ بم نه تنها نجات بخشي يک برهان طبيعي بلکه مبري کردن خشت از اتهامات است اظهار داشت: اين فاجعه دستاوردي در جهت احيا و لزوم توجه به ميراث گلي ايران را فراهم کرده است.

مختاري درمورد اقدامات صورت گرفته در اين زمينه تصريح کرد: تاکنون پنج سال از زلزله بم مي گذرد ومن تصور مي کنم که دستاورد هايي که در بم حاصل شده در سايه يک تعامل ملي صورت گرفته و بم را در نقطه اي قرارداده که توجه همه دوستداران ميراث فرهنگي معطوف به آن شده است .

وي با بيان اين که در حال حاضر بم محل توليد دانش و حفاظت از ميراث خشتي است تصريح کرد:تمامي کساني که جانانه در بم مشغول به کارهستند با زحمات شبانه روزي خود سعي کردند سهم خود را براي ميراث جهاني ادا کنند واين موضوع از جمله دستاوردهايي است که در سايرمکان هاي تاريخي نيز مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

مدير پروزه نجات بخشي ارگ بم بخشي از فعالييت هاي اين پروژه را در سايه همکاري هاي بين المللي دانست و تاکيد کرد: دولت ژاپن يکي از کشورهايي است که در اين زمينه اقدامات فراواني صورت داده البته کشورهاي ديگر نيز نظير ايتاليا، آلمان و فرانسه نيز بخشي از پروژه هاي ارگ بم را برعهده داشه اند.

وي اضافه کرد: تجهيزاتي که ژاپني ها و کشور هاي ديگر بعد از زلزله ،به بم اهدا کردند، بم را به تدريج به مجهز ترين پايگاه مرمت تاريخي تبديل کرد.

مختاري با اشاره به برگزاري کارگاه هاي تخصصي بعد از زلزله گفت: با برگزاري کارگاه هاي تخصصي ، بسياري از همکاري هاي ايکوموس به بم ارائه شد و در يونسکو نيز شاهد دستاوردهاي بسياري از همکاري هاي دولت ژاپن بوديم.

وي با اشاره به اين که پروفسو اوکادا استاد دانشگاه وکوکوشيکا نيز عضو کميته اجرايي ارگ بم هستند که در عراق، روسيه و ايران فعاليت چشم گيري داشته اند اظهار داشت: پروفسور نازاتو نيز استاد دانشگاه مي ژاپن و عضو کميته مرمت سازه هاي ميراث معمارانه است که در زمينه زلزله تخصص دارد.

مدير پروزه نجات بخشي ارگ بم در مورد فعاليت هاي پروفسور اوکادا گفت: وي در زمينه فعاليت هاي اخير کميته بين المللي ميراث معمارانه خشتي و گلي فهرستي را ارائه کرد که اين مهم چشم اندازي را براي نشان دادن فعاليت هاي ميراث خشتي نشان مي دهد.

در ادامه اين نشست پروفسور اوکادا در مورد ساختار ايکوموس گفت: ايکوموس يک سازمان ين المللي در مورد سازه هاي تاريخي است که تاريخي بيش از تاريخ ثبت بنا دارد و به طور عمومي جنبه کمک کننده براي يونسکو دارد.

وي ادامه داد: سازمان ايکوموس شامل سه کميته اصلي شامل،داخلي ،کميته هاي علمي بين المللي و هسته مرکزي کميته است،که کميته هسته مرکزي شامل 20 عضو است که برخي از اعضاي آن توسط اعضاي ديگر به اين کميته دعوت شده اند.

اوکادا ادامه داد: در شهر يزد سه کنفرانس در سالهاي 1973،1976،2003 و در سال 1980 با تغييراتي که در برخي کنفرانس ها به وجود آمد در شهر آنکارا برگزار شد.

وي با اشاره به برگزاري کنفرانسي به نام mediaterra گفت: اين کنفرانس که در مجاورت مديترانه برگزار شد اولين کنفرانس عظيمي است که محدود به مديترانه بوده و توسط متخصصين اروپايي به اجرا در آمد.

پروفسور اوکادا در رابطه با برگزاري کنفرانس ISCARSAH گفت: اخيرًا ISCARSAH اعلام کرده که اين کنفرانس در پرو برگزار شود و به نظر مي رسد در سال 2012 در اين کشور تشکيل گردد .

 

http://sanatnews.ir/News/1/20663
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است