دو شنبه 11 تير 1403

فيروزه نيشابور يک شاخص جهاني است

  تاريخ:دوازدهم ارديبهشت 1388 ساعت 09:39   |     کد : 20242   |     مشاهده: 1119
به گزارش صنعت نیوز، يک مدرس و کارشناس سنگهاي قيمتي گفت: فيروزه ايران به لحاظ کيفيت يک شاخص در ميان سنگ‌هاي قيمتي جهان است .

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، يک مدرس و کارشناس سنگهاي قيمتي گفت: فيروزه ايران به لحاظ کيفيت يک شاخص در ميان سنگ‌هاي قيمتي جهان است .

مرضيه خواجه يزدي در نخستين همايش تخصصي سنگهاي قيمتي و نيمه قيمتي کشور در مشهد با روش گوهر شناسي را بهترين تکنيک براي تشخيص فيروزه اصل دانست وافزود : سختي وچگالي ، جلاي فيزيکي مخصوص کاني وکميابي سه اصل در به حساب آوردن کاني ويا سنگ قيمتي است .

خواجه يزدي پلاستيک ، هاوليت، ملاکيت وآزوريت را مهمترين عامل هاي جايگزين فيروزه اصل معرفي کرد وافزود: تشخيص کريز و کولا از فيروزه اصل کار دشواري بوده و بايد براي تشخيص اصلي بودن سنگ فيروزه دقت بسيار و آزمايش هاي تخصصي انجام شود .

اين مدرس و کارشناس سنگهاي قيمتي عمده ترين کشورهاي خريدار فيروزه را هند، چين و تبت معرفي کرد و افزود: فيروزه نيشابوراز نوع فيروزه هاي همراه با سنگهاي آذرين غني از مس است که بهسازي باتوجه به پايدارسازي آن از طريق شيوه بکارگيري رزين هاي امکان پذير مي‌شود .

خواجه يزدي ياد آور شد: ضربه و تغيير رنگ مهمترين دشمنان فيروزه تلقي مي شوند و بايد دانست اصل سنگ نسبت به مواد شيميايي و شوينده بسيار حساس است.

وي در پايان با اشاره به اينکه علاوه بر نيشابور در دامغان و کرمان نيز فيروزه يافت مي شود افزود: امروز جنوب غربي آمريکا با 30 معدن فعال به عنوان عمده ترين توليد کننده فيروزه دنيا معرفي شده است و اين در حالي است که مرغوب ترين فيروزه جهان در نيشابور قراردارد .

 

http://sanatnews.ir/News/1/20242
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است