شنبه 9 تير 1403

اختصاص 50 ميليون تومان براي مرمت مسجد فهرج

  تاريخ:اول ارديبهشت 1388 ساعت 11:31   |     کد : 19594   |     مشاهده: 893
به گزارش صنعت نیوز، اعتباري بالغ بر 50 ميليون تومان براي انجام عمليات مرمت و بهسازي مسجد علاقبندي فهرج اختصاص يافت.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، اعتباري بالغ بر 50 ميليون تومان براي انجام عمليات مرمت و بهسازي مسجد علاقبندي فهرج اختصاص يافت.

دبيرستاد بقاع متبرکه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ضمن بيان اين مطلب افزود:‌ تمامي ساختمان مسجد فهرج از خشت و گل ساخته شده که اين خشت‌ها با خشت‌هاي به کار رفته در معماري عصر ساساني مشابه است.

فخرالدين صابري در ادامه خاطرنشان کرد: ‌البته پوسته نازکي از گچ، قسمت‌هايي از معماري داخلي مسجد را پوشانده و در بخش‌هاي محدودي از آن نيز کاربرد آجر به چشم مي‌خورد .

وي با اشاره به اين که حياط اين مسجد مربع شکل و دو راهرو در دو طرف آن قرار دارد اظهار داشت:‌ سمت شمال حياط اين مسجد داراي چهار غرفه با طاق جناغي است که به يکديگر راه دارد.

دبيرستاد بقاع متبرکه با بيان اين که بدنه نماي ديوارها با گچ‌بري‌هايي تزيين شده است تصريح کرد:‌ تعداد ستون‌هاي شبستان مسجد داراي هشت ستون است که به صورت مستطيلي کار شده است.

به گفته اين مقام مسوول در ستاد بقاع متبرکه سازمان ميراث فرهنگي : مسجد فهرج داراي گچبري و طاق‌هاي گهواره اي است ضمن اين که يک محراب گچي نيز روي ديوار ديده مي‌شود.

اين کارشناس ميراث فرهنگي اضافه کرد: راه پلکان بام مسجد نيز از داخل مناره به بام و سپس به بالاي مناره منتهي مي‌شود.

صابري به نقوش گچ‌بري شده روي ديوار شرقي يکي ديگر از زيبايي‌هاي اين مسجد اشاره کرد و بيان داشت: با توجه به اين که ستون‌هاي مسجد، با خشت ساخته شده اند ، قطور و حجيم به نظر مي رسند البته گوشه اغلب آنها به طرز هنرمندانه اي گرد شده تا به لحاظ بصري، تناسب ستون تعديل شود.

خاطرنشان مي‌شود‌، مسجد فهرج با شماره ۹۰۶ درسال ۱۳۴۹ در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

 

http://sanatnews.ir/News/1/19594
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است