شنبه 9 تير 1403

نرخ پايه صادرات صنايع‌دستي متحول شد

  تاريخ:اول ارديبهشت 1388 ساعت 11:30   |     کد : 19593   |     مشاهده: 833
به گزارش صنعت نیوز، اهميت جايگاه صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي از کل صادرات غيرنفتي معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي را بر آن داشت تا به برنامه ريزي جامعي در خصوص رسيدن به اين مهم در دولت نهم بپردازند.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، اهميت جايگاه صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي از کل صادرات غيرنفتي معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي را بر آن داشت تا به برنامه ريزي جامعي در خصوص رسيدن به اين مهم در دولت نهم بپردازند.

هنوز مدت زيادي از ادغام معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي در سازمان ميراث فرهنگي نگذشته است که مسئولان اين معاونت از خروج تصدي گري دولت بر صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي خبر مي‌دهند.

پيشرفت اين معاونت در اين بخش تا حدي بود که در طول يک سال گذشته تلاش‌‌هاي جدي را براي سياستگذاري در جهت توسعه صادرات صنايع‌دستي با حضور صادرکنندگان آغاز کرده است.

تنظيم روابط تجاري، به کارگيري سياست‌هاي حمايتي و پشتيباني از صادرکنندگان، شناسايي بازار و بازاريابي، تنظيم مقررات صادرات و واردات، فرهنگ سازي، آموزش و اطلاع‌رساني و اصلاح ساختار و تشکيل شرکت هلدينگ صادراتي صنايع‌دستي از جمله راهبردهايي است که معاونت صنايع‌دستي براي پيشبرد اين اهداف قائل شده است.

بر همين اساس در طول سال گذشته براي نخستين بار در سال‌هاي فعاليت بخش صنايع‌دستي شاهد تشکيل کارگروه توسعه صادرات صنايع‌دستي بوديم که اصلاح و به روز رساني نرخ پايه اقلام صادراتي صنايع‌دستي، انعقاد تفاهم‌نامه ميان سازمان توسعه و تجارت و اين معاونت، پيگيري ارتقاء مشوق‌هاي صادراتي براي اقلام صنايع‌دستي و برنامه ريزي و سياستگذاري براي نظام‌مند کردن تعرفه‌هاي وارداتي اقلام صنايع‌دستي در محورهاي عمده فعاليت اين کارگروه قرار گرفت.

اين در حالي است که در راستاي اصلاح نرخ‌هاي پايه صادراتي صنايع‌دستي در طول فعاليت بخش صنايع‌دستي دولت نهم، اقدامات مناسبي صورت گرفت به طوري که نرخ‌هاي جديد هم اکنون روي سايت سازمان توسعه تجارت قابل دسترسي است.

همچنين ثبت هفتاد و پنج رکورد مرتبط با رشته‌هاي صنايع‌دستي و پانزده رکورد جديد در نرخ‌هاي جديد اقلام صادراتي موفقيتي ديگر در اين راستا به حساب مي‌آيد.

انعقاد تفاهم‌نامه ميان سازمان توسعه و تجارت و معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي را نيز به حساب موفقيتي ديگر در عرصه صادرات صنايع‌دستي بگذاريد چرا که افقي روشن در راستاي رشد صادرات صنايع دستي و برون رفت از چالش‌ها و مشکلات پيش رو در مقابل اين بخش قرار داد.

در عرصه شناسائي موانع و مشکلات و چالش‌هاي پيش روي صادرات صنايع‌دستي نيز طراحي پرسشنامه شناسايي موانع و مشکلات صادرات صنايع دستي در جهت توسعه صادرات صنايع دستي در راستاي شکوفائي اين هنر صنعت در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.

پيگيري براي اختصاص فصلي جداگانه به اقلام کالاهاي صنايع دستي شامل 15 گروه کالائي و 200 رشته در کتاب صادرات و واردات گمرک و تدوين برنامه اجرايي، براي عملياتي کردن مفاد تفاهم‌نامه ميان سازمان توسعه تجارت و معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي نيز در طول سال گذشته به صورت جدي مورد توجه قرار گرفت.

در هر صورت شايد تا سال گذشته کمتر صادرکننده‌اي علاقه به سرمايه گذاري و ورود به عرصه هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي را داشت اما تلاش‌هاي صورت گرفته توسط متوليان امر راه روشني را پيش روي صادرکنندگان قرار داد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/19593
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است