شنبه 9 تير 1403

موميايي ملکه مادر مصر کشف شد

  تاريخ:اول ارديبهشت 1388 ساعت 10:51   |     کد : 19589   |     مشاهده: 867
به گزارش صنعت نیوز، بقايايي از يک موميايي مصري که به احتمال فراوان متعلق به ملکه سشستت(Seshestet)، مادر فرعون تتي، فرمانرواي سده بيست و چهارم قبل از ميلاد مصر بود در کاوش‌هاي اخير باستان‌شناسان کشف شد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، بقايايي از يک موميايي مصري که به احتمال فراوان متعلق به ملکه سشستت(Seshestet)، مادر فرعون تتي، فرمانرواي سده بيست و چهارم قبل از ميلاد مصر بود در کاوش‌هاي اخير باستان‌شناسان کشف شد.

اين موميايي که درون تابوتي از جنس سنگ آهک و در نزديکي هرم فرعون تتي در جنوب قاهره به دست آمد،‌ بقايايي از جمجمه، پاها، لگن و ساير قسمت‌هاي بدن را در پوششي از کتان نشان مي داد.

به گفته باستان‌شناسان، علاوه بر به دست آمدن بخش‌هاي موميايي شده اين جسد، نواري طلايي پيچيده شده دور انگشتان موميايي نيز به چشم مي‌خورد که عالي رتبه بودن وي را در زمان حيات نشان مي‌داده است.

زاهي هاواس، رئيس شوراي عالي باستان‌شناسي مصر گفت: اگرچه نام اين جسد روي تابوت سنگي حک نشده اما شواهد و علائم به دست آمده نشان مي‌دهد که اين موميايي، ملکه سشستت، مادر فرعون تتي، اولين پادشاه دودمان ششم فراعنه مصر است.

تتي، بيش از 10 سال و در سده 24 پيش از ميلاد، فرمانروايي مصر را بر عهده داشت.

باستان‌شناسان اعلام کردند، اگرچه بسياري از آثار متعلق به اين مقبره در ادوار گذشته به سرقت رفته اند،‌ اما باز هم مي‌توان اين يافته را يکي از نادرترين اکتشافات مربوط به فراعنه مصر ناميد، زيرا هرآنچه تاکنون از فراعنه به دست آمده متعلق به سلطنت جديد، يعني 500 سال بعد از فرعون تتي بوده است.

 

http://sanatnews.ir/News/1/19589
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است