شنبه 9 تير 1403

235 اثر تاريخي در طارم‌سفلي ثبت ملي مي‌شود

  تاريخ:سی ام فروردين 1388 ساعت 12:36   |     کد : 19443   |     مشاهده: 1405
به گزارش صنعت نیوز، رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان قزوين گفت: طي بررسي‌هاي به عمل آمده در منطقه ‌طارم سفلي، 235 پروژه تاريخي و طبيعي براي ثبت در فهرست آثار ملي كشور معرفي شد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان قزوين گفت: طي بررسي‌هاي به عمل آمده در منطقه ‌طارم سفلي، 235 پروژه تاريخي و طبيعي براي ثبت در فهرست آثار ملي كشور معرفي شد.

صنايع دستي و گردشگري استان قزوين، محمدمهدي رضاپور اظهار داشت: منطقه طارم سفلي در شمال غربي استان قزوين با شرايط متفاوت اقليمي و داشتن معادن غني، دامپروري و كشاورزي پررونق و پيشينه‌ تاريخي ارزشمند، يكي از حوزه‌هاي ويژه استان است كه بايد مورد توجه قرار گرفته و معرفي شود.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به شواهد تاريخي، منطقه طارم يكي از حوزه‌هاي تمدني سرزمين كهن قزوين است كه با توجه به اتفاقات تاريخي، آثاري با قدمت ديرينه در آن وجود دارد كه حائز اهميت و توجه است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين اضافه كرد: در جلسه شوراي ثبت استان، پروژه‌هاي تاريخي و طبيعي اين منطقه شناسايي و با نظر كارشناسان باستان‌شناس عضو اين شورا، بررسي و براي ثبت در فهرست آثار ملي كشور به مركز فرستاده شده كه اميدواريم تمام آن‌ها به مرحله ثبت برسد.

وي اظهار داشت: طارم سفلي جزو مناطق مستعد با ظرفيت‌هاي بالقوه در بخش كشاورزي و دامداري است كه شرايط متفاوت پوشش گياهي و درختان كهنسال، جنگل‌هاي منحصر به فرد و ... را در كنار تاريخ در خود جاي داده است.

رضاپور خاطرنشان كرد: طارم سفلي يكي از مناطق نمونه گردشگري استان قزوين به شمار مي‌رود كه اميدواريم با تلاش بيشتر بتوانيم زمينه رونق گردشگري را در منطقه فراهم كرده و ظرفيت‌هاي بخش طارم سفلي را به علاقمندان تاريخ و طبيعت معرفي كنيم.

وي تصريح كرد: 212 تپه از هزاره پنجم و ششم قبل از ميلاد تا قاجار، 18 ابنيه تاريخي از دوره ساساني تا قرن هفتم (ايلخاني)، يك كتيبه سنگي معرف پادشاهي سيرداني، چهار درخت كهنسال با قدمت هزار سال و يك معدن 200 ساله زاج از آثار معرفي شده براي ثبت است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين اضافه كرد: تمام آثار مذكور شناسايي و بررسي و براي ثبت در فهرست آثار ملي كشور آماده شده است كه اميدواريم با ثبت آن بتوانيم در راستاي حفظ و احياي آثار اين منطقه گام موثري برداشته و آن را به يكي از قطب‌هاي گردشگري استان تبديل كنيم.

وي اضافه كرد: منطقه طارم سفلي يكي از حوزه‌هاي تمدني سرزمين كهن قزوين به شمار مي‌آيد كه پيش از اسلام محل استقرار ديلميان بوده و از سده‌ دوم هجري نيز به عنوان تختگاه جستانيان و كنگريان (آل مسافر) در رويارويي با خلفاي عباسي شناخته شده است.

رضاپور در پيان خاطرنشان كرد: باغ‌هاي درهم تنيده زيتون، چشمه‌هاي معدني فراوان، غار و آبشار ماهين، قلعه‌هاي شميران، فردوس، امرا، اوغلان قزقلعه، نارين قلعه، كليساي آلتين كش، چنارها و سروهاي كهن، جنگل زيباي شامه دشت و ... از جمله جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه به شمار مي‌رود.

 

http://sanatnews.ir/News/1/19443
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است