شنبه 9 تير 1403

جشنواره فرش دستباف خراسان جنوبي مقدمه احياي گره‌زرين است

  تاريخ:بيست و ششم فروردين 1388 ساعت 12:30   |     کد : 19201   |     مشاهده: 1269
به گزارش صنعت نیوز، دومين جشنواره فرش دستباف خراسان جنوبي در حالي در مود سربيشه برگزار مي‌شود كه اغلب كارشناسان از آن به عنوان مقدمه‌اي براي احياي گره زرين ياد مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، دومين جشنواره فرش دستباف خراسان جنوبي در حالي در مود سربيشه برگزار مي‌شود كه اغلب كارشناسان از آن به عنوان مقدمه‌اي براي احياي گره زرين ياد مي‌كنند.

اين جشنواره به منظور بسترسازي در ارتقاي منزلت اجتماعي قاليبافان و دست‌اندركاران اين صنعت، ارائه راهكارهاي مناسب توسعه فرش، شناساندن پيشينه تاريخي و ايجاد فضاي رقابتي سالم و فراهم كردن زمينه مساعد براي برقراري ارتباط فعالان اين عرصه از صبح امروز در مود آغاز شده است.

بدون شك سابقه قاليبافي در خراسان جنوبي نيز به سال‌هاي بسيار دور باز مي‌گردد و فرش‌هاي بافت اين منطقه همواره از مشهورترين فرش‌هاي ايران بوده‌اند.

تاريخ نشان مي‌دهد فرش‌هاي اين منطقه همواره به زيبايي، ظرافت و لطافت در ميان فرش‌هاي ايران در جهان شهره بوده است و سابقه فرشبافي منطقه به حداقل ٦٠٠ سال پيش بر مي‌گردد.

در گذشته نقوش متنوعي در منطقه بافته مي‌شد كه بعضي از آنها شامل هراتي، بوته، گلداني، خشتي، قالبي، شكارگاه، سعدي، كله اسبي و كله مرغي است.

به لحاظ تقاضاي بازار، عمده فرش‌هاي بافت منطقه نقوش ريزه‌ماهي، افشان و لچك ترنج و به ميزان كمتر خشتي و درصد كمي تيراژ بافته‌هاي منطقه را قاليچه‌هاي زميني (ايلياتي) تشكيل مي‌دهد.

در اكثر روستاهاي منطقه قاليبافي رواج دارد كه درخش، آسيابان، مسك، خسروآباد و رجنوك از مناطق مهم قاليبافي خراسان جنوبي هستند.

استان خراسان جنوبي از معدود استاني‌هايي است كه ٩٠ درصد فرش توليدي آن به كشورهاي اروپايي، آمريكايي و ژاپن صادر مي‌شود.

محمدحسن كاميابي‌مسك رئيس اتحاديه صنف توليد كنندگان و بافندگان فرش دستباف خراسان جنوبي گفت: بنابر آمار ارائه شده از مركز ملي فرش ايران در سال 86 بالغ بر ٤٠٠ ميليون دلار از صادرات فرش ارزآوري داشته‌ايم كه ٣ درصد صادرات فرش ايران متعلق به استان خراسان جنوبي بود.

معاون داخلي سازمان بازرگاني استان نيز گفت: براي حمايت از بافندگان منطقه در نخستين جشنواره فرش دستباف كه در ارديبهشت ٨٧ برگزار شد، از ٢٣ نفر از برترين‌هاي توليد كننده فرش دستباف استان تقدير شد و ١٧٤ نفر بافنده فرش به بانك‌هاي استان براي بهره‌مندي از تسهيلات منابع داخلي به مبلغ ٨٧٠ ميليون ريال معرفي شدند.

محمدحسين دلير تصريح كرد: در اجراي بيمه و بازنشستگي، فوت و از كار افتادگي قاليبافان خانگي در سه ماهه نخست سال جاري، ٣٩ بافنده براي برقراري بيمه به اداره‌هاي تامين اجتماعي استان معرفي شدند.

وي همچنين به استفاده ٥٦٦ طرح اشتغالزايي از تسهيلات بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده به مبلغ ١٠ ميليون و ٣٨٣ هزار ريال اشاره كرد و اظهار داشت: در روستاي آيسك براي تشويق بافندگان فرش به استفاده از دار عمودي به جاي دار افقي دو دوره آموزش به بافي از محل هزينه‌هاي پيش بيني نشده برگزار شد.

دلير تصريح كرد: در دومين جشنواره فرش دستباف خراسان جنوبي از دست اندركاران و برترين‌هاي 21 رشته شغلي مرتبط با صنعت فرش تقدير و لوح تقدير و تنديس جشنواره به همراه هديه ويژه‌اي به اين برگزيدگان تقديم خواهد شد.

در اين جشنواره نمونه‌هايي از دستبافته‌هاي استان نيز به نمايش درخواهد آمد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/19201
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است