چهارشنبه 6 تير 1403

ابداع فن‌آوري نوين در تخمين عمر سنگ‌نگاره‌هاي باستاني

  تاريخ:بيست و دوم اسفند 1387 ساعت 10:50   |     کد : 17802   |     مشاهده: 1113
به گزارش صنعت نیوز، پس از گذشت نيم قرن از کشف روش تاريخ نگاري کربني سنگ نگاره‌ها، محققان موفق به ابداع شيوه‌اي نوين و دقيق‌تر در بررسي و تخمين عمر اولين آثار فرهنگ بشري شدند.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، پس از گذشت نيم قرن از کشف روش تاريخ نگاري کربني سنگ نگاره‌ها، محققان موفق به ابداع شيوه‌اي نوين و دقيق‌تر در بررسي و تخمين عمر اولين آثار فرهنگ بشري شدند.

ابداع روش جديد تاريخ نگاري نقاشي‌هاي سنگي که طيف سنجي عمومي شتاب دهنده نام دارد توانسته است، با تخمين دقيق اين آثار، گامي‌نو در بيان قدمت فرهنگ بشر بردارد.

ماروين دبليو راو، ابداع کننده اين روش، با بيان مطالب فوق افزود: اين روش تنها 05/0 ميلي گرم کربن را براي شناسايي قدمت سنگ نگاره‌ها مورد استفاده قرار مي‌دهد که مقداري به مراتب کمتر از نياز کربن موجود در آزمايشات راديو کربني پيشين است.

وي خاطرنشان کرد، تنها دليل به کارگيري اين روش کاسته شدن مواد ارگانيک يا سازنده سنگ‌نگاره‌ها پس از گذشت مدت زماني طولاني و عدم تخمين دقيق عمر آنها به وسيله فن‌آوري‌هاي گذشته است.

ماروين راو، معتقد است، اين روش جديد که در طول 15 سال از سنگ‌نگاره‌هاي مکشوفه بيش از 15 کشور جهان تاريخ نگاري گرده است،امروزه مي‌تواند دقت ارزيابي عمر چنين آثاري را در کنار سفالينه‌ها، فسيل‌ها و ديگر صنايع‌دستي قرار داده و برگي جديد از راز تمدن بشري را برملا سازد.

به گفته کارشناسان، بسياري از باستان‌شناسان بر شناسايي و تجزيه و تحليل عمر دقيق عمر سنگ نگاره‌ها به دليل کمبودهاي گفته شده اهتمام نورزديده و آن را به فراموشي سپرده بودند، در حالي که با روي کار آمدن اين روش نگاهي دقيق‌تر و گسترده‌تر بر اين آثار و ديگر آثار فرهنگي بشر صورت گرفت.

 

http://sanatnews.ir/News/1/17802
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است