شنبه 9 تير 1403

ارسال شصت ميليون تومان اعتبار مرمتي به بازار اراک

  تاريخ:بيستم اسفند 1387 ساعت 09:55   |     کد : 17603   |     مشاهده: 1139
به گزارش صنعت نیوز، اعتباري بالغ بر شصت ميليون تومان براي عمليات بازسازي و مرمت بازار تاريخي اراک اختصاص يافت.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، اعتباري بالغ بر شصت ميليون تومان براي عمليات بازسازي و مرمت بازار تاريخي اراک اختصاص يافت.

مديرکل دفترحفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ضمن بيان ايمن مطلب افزود: با هماهنگي‌هاي انجام شده از سوي معاونت ميراث فرهنگي و دفتر حفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي مبلغ شصت ميليون تومان براي بازسازي و مرمت بازار تاريخي اراک اختصاص يافت.

سياوش صابري کاخکي در ادامه خاطرنشان کرد: بازار اراک ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارد که علاوه بر فضاهاي اقتصادي، مجموعه‌اي از نيازمندي‌هاي فرهنگي، مذهبي، آموزشي و خدماتي در آن گنجانده شده است.

وي با اشاره به معماري و وجود سراهاي مختلف بازار اراک، يکي از کم‌نظيرترين بازارهاي کشور اظهار داشت: اين بنا در مرکز بافت شطرنجي و قديمي اراک قرار دارد و از سوي دو ورودي شمالي و جنوبي و هشت گذر شرقي و غربي به محيط پيرامون متصل شده است.

اين کارشناس ارشد معماري با بيان اين که طول بازوي شمال به جنوب بازار اراک ۷۲۰ متر و بازوي شرق به غرب آن ۲۰۰ متر است تصريح کرد: مساحت اين مجموعه بزرگ تاريخي در حدود ۱۴ هکتار اعلام شده است.

خاطرنشان مي‌شود؛ بازار اراک حدود ۲۰۰ سال پيش هم‌زمان با شکل‌گيري سلطان آباد اراک کنوني به دستور يوسف خان گرجي در دوران فتحعلي شاه قاجار بنا نهاده شد.

مجموعه بازار اراک در سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۸۵ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/17603
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است