شنبه 9 تير 1403

احياي لباس محلي روستاي سرکلاته خرابشهر کردکوي

  تاريخ:دهم اسفند 1387 ساعت 14:13   |     کد : 16984   |     مشاهده: 2041
به گزراش صنعت نیوز، لباس محلي روستاي سرکلاته خرابشهر شهرستان کردکوي توسط معاونت صنايع دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان احيا شد.

به گزراش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، لباس محلي روستاي سرکلاته خرابشهر شهرستان کردکوي توسط معاونت صنايع دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان احيا شد.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان با بيان اين مطلب گفت:در راستاي احياي رشته‌هاي مختلف صنايع دستي در استان گلستان لباس محلي سرکلاته خرابشهر از توابع شهرستان کردکوي احيا شد .

انوشيروان گرايلي افزود: امروزه به دليل رواج لباس‌هاي مدرن و سهل الوصول بودن دسترسي به آنها،لباس‌هاي سنتي و محلي استان‌ها که نمادي از هويت و تمدن اصيل ايراني است به فراموشي سپرده شده است.

گرايلي با اشاره به منسوخ شدن لباس محلي سرکلاته خرابشهر خاطرنشان کرد: با همکاري يکي از هنرمندان اين سازمان و يکي از هنرمندان دوزنده کهنسال سرکلاته اي و با استفاده از پارچه‌هاي قديمي و به سبک و سياق گذشتگان و کاملاً سنتي، اقدام به احياي اين رشته بومي در منطقه شد.

به گفته وي اين لباس زنانه خرابشهري متشکل از بخش‌هايي نظير پيراهن، شليتهو روسري است که با سوزن‌دوزي سنتي و با طرح‌هاي قديمي تزيين شده است.

گرايلي يادآور شد: لباس محلي احيا شده با استفاده از نخ هايي به رنگ‌هاي درخشاني نظير آبي، قرمز، سبز و زرد گلدوزي و توسط نوارهاي مشکي دوردوزي و تزيين شد که پس از آماده شدن به نمايش درآمد.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان هم چنين تصريح کرد: اين لباس سنتي و محلي در بين اهالي اين روستا کاربرد خود را از دست داده بود که با احياي اين هنر اميدواريم کارآيي خود را بازيابد. /104

 

http://sanatnews.ir/News/1/16984
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است